Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad gör jag med min ilska bagge??  (läst 4858 gånger)

småbrukartanten

• Gäst
SV: vad gör jag med min ilska bagge??
« Svar #20 skrivet: 17 jan-09 kl 09:56 »
Jag har haft detta problem med tjuriga baggar i många år men sen två år tillbaka så har jag först lånat in en grannbesättnings bagge över sommaren. Så de har gått tillsammans på bete. Det är dock viktigt att de får bekanta sig och göra upp rangordning på en väldigt liten yta så de inte kan skada varann.
Detta har varit väldigt positivt för baggarna blir mycket lugnare också. Från i år så håller jag själv två baggar trots att jag har en liten besättning med tackor. Man kan ju alternera ungtackor mellan baggarna. Och på så sätt ha det ordnat med sällskap baggarna emellan under tiden mellan betäckningssäsongerna och kan ha dem kvar flera år, om de är bra vill säga.

Mushi

« Svar #21 skrivet: 17 jan-09 kl 11:54 »
Det finns snälla baggar som kan gå med tackorna året runt, men det är inget man kan begära av en bagge. Att låta baggen gå i en bagg-grupp när det inte är betäckningssäsong är det enda riktigt bra sättet att hålla bagge och jag är ganska säker på att det är just därför Westans baggar uppför sig bra. Visst kan man avla på snälla baggar, det blir ju liksom de man har lust att behålla flera år också, men det är som sagt inte naturligt för baggen att gå med tackorna året runt. Och det är inte baggens fel om det inte fungerar!

lille john

• Småland
« Svar #22 skrivet: 18 jan-09 kl 13:28 »
oj!!! :D
stort TACK för alla svar,
man behöver lite hjälp när man e ny :-[

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #23 skrivet: 22 jan-09 kl 10:50 »
Usch, jag är rädd att min bagge börjar bli lite dum..

Mina får går lösa på gården och har blivit väldigt gullade och gosade av mig såklart..  :-[

Alla väldigt trevliga och keliga, allra helst Lammbert (baggen).
De följer mig överallt när jag är ute och arbetar på gården och Lammbert har aldrig visat någon tendens att stångas.
När jag tar hundarna ut på promenad i skogen följer naturligtvis hela fårgänget med. Ganska trevligt faktiskt.. Tills för ca två veckor sedan....
Då fick jag mig en redi tjottablängare i röven så jag flög som en vante!  :o
Jag brottade ner honom bla bla bla, men det har inte hjälpt. Han har fått till några riktiga fullträffar efter det med, så nu måste jag stängsla in dom. Kan ju inte hålla kolla på honom hela tiden + att så fort jag går ut är dom ju tätt tätt inpå mig HELA tiden.

Gör ju så dj**la ont..  :(
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Taggis

• vänner
« Svar #24 skrivet: 22 jan-09 kl 11:25 »
Det kan ju ta illa oxå när man blir stångad ,en grann fru berättade om en bekant där det tog så illa att personen blev förlammad !
Usch ja, kommer ihåg när jag blev stångad 1:a gången det gick så snabbt så man såg väl ut som ett levande frågetecken  :o ,men men jag vänder ivf inte ändan mot fler baggar fler gånger !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Rödskägg

• Småland
« Svar #25 skrivet: 23 jan-09 kl 08:54 »
Ska bli spännande att se hur vår bagge utvecklas. Han är en kyckling, försöker vara så långt bort som möjligt från människor. Kanske tror det är hans tur sedan syskonen rök(tes) ;). Han behöver ju iaf inte oroa sig så länge han är åt det hållet, men ändrar han sig....
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser