Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad gör jag med min ilska bagge??  (läst 4851 gånger)

lille john

• Småland
vad gör jag med min ilska bagge??
« skrivet: 15 jan-09 kl 22:32 »
hejsan!
jag har tre tackor och en bagge gåendes och allt är frid och fröjd, men nu har baggen börjat stångas, inte bara människor som går in i hagen utan också tackorna. kan man lära honom låtabli eller ska man skilja dem åt? har ni några råd vore jag tacksamm, vill ju inte att fåren ska fara illa.
 TACK :D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: vad gör jag med min ilska bagge??
« Svar #1 skrivet: 15 jan-09 kl 22:39 »
Gnugga in han med olja, soja, vitlök o salt o rosmarin och kör till 75 grader på väldigt låg värme.

« Senast ändrad: 15 jan-09 kl 22:41 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 15 jan-09 kl 22:58 »
Min bagge började oxå att jaga runt & stånga dom dräktiga tackorna förra året ,i magen & baken jaa riktigt elak var han !
Men efter att ha rådfrågat här på alternativ + min fårmentor så tog jag beslutet att ta bort honom  :'(,inget roligt men jag ansåg det nödvändigt för tackornas skull.Han var iofs inte snäll mot folk heller .
Jag kan väl själv acceptera att han skyddar sin flock & inte släpper in folk i hagen men inte att han går på högdräcktiga tackor!
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 15 jan-09 kl 23:16 »
Det är inte naturligt för baggen att vara kvar i tackflocken efter fullgjord betäckning, det skapar frustrationer och är alltså inget "fel" på själva baggen. Vissa individer och vissa raser har lättare att gå längre tid ihop med tackorna, men det är inte att lita på. Även om det gick bra förra året så eskalerar problemen i takt med att baggen blir äldre. Detta är ett av de vanligaste problemen i små besättningar - vad gör man med den ensamma baggen tills det blir dags nästa gång?
a) gör en hage i hagen/box i boxen med ett bra staket emellan så att baggen kan få gå själv men ändå se sällskap
b) låt baggen gå med bagglamm som inte vuxit klart. Hos mig får baggen ofta tjänstgöra som farbror till lammbarsuppfödda lamm
c) slakta baggen efter betäckning och köp ny varje år

Att baggen hotar människor beror oftast på att den är för MYCKET hanterad, dvs man har klappat, kliat och matat ur handen. Det vänder från tillgivenhet till stångning på en femöring i i princip alla fall. Det är alltså inte heller fel på baggen, utan en reaktion.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

mobben

« Svar #4 skrivet: 15 jan-09 kl 23:37 »
Ner i frysen. :)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 15 jan-09 kl 23:51 »
Ledsen att säga det ....Men din bagge har gjort sitt. Själv har jag försökt bevisa motsatsen många gånger när vi hamnat i sittsen " tycka om bagge".Det är inte kul att inte kunna vända ryggen till kan oxså vara farligt
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #6 skrivet: 16 jan-09 kl 08:24 »
Min har samma beteende. Han har träff med slaktaren på lördag!

Som Svekhult skrev, tror jag att han har varit flasklamm eller så, för han var otroligt kelig i överkant på människor när han kom, men så vände det på en femöring. Stångar även tackorna ibland så dom flyger  :(
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ulfg

« Svar #7 skrivet: 16 jan-09 kl 11:59 »
Tråkigt problem. Ilskna baggar kan vara ganska farliga. Ett litet tips kan vara bagge av gute. Enligt min erfarenhet är de ofta snälla och lugna herrar mot både sina tackor och mot människor. Min erfarenhet är dock begränsad och det finns säkert många undantag från denna regel. Ett annat tips kan vara att skaffa ett billigt bagglamm varje år och säga tack och adjö efter fullgjord tjänst. De är ju fullt fertila efter 5 månader. Tackorna måste ju kanske inte heller få lamm varje år och då kan det vara skönt att ha "flexibel bemanning" på herrsidan.  Eller så får 3-4 baggar bilda en herrklubb på ett eget bete en bit ifrån om man har den möjligheten.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #8 skrivet: 16 jan-09 kl 12:32 »
Ulfg - Är du tankeläsare  ;).
Min man gillar fåren med "handtag" bäst, så på lördag em. hämtar vi en gutebagge  :).
Jag ville ha en pälsbagge, men vad gör man inte för husfriden .... :-* 

Skämtsamt från min man,  som är HELT okunnig vad gäller får, han har
fått för sig att de "hornlösa" måste stångas, bara för att hävda sig  ???.  Men som sagt, han kan 0 om får så det får stå för honom  :-[.
Gift, två barn,

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 16 jan-09 kl 12:46 »
Erica: Hälsa din gubbe att de enda ilskna baggar jag haft är dom som har haft horn ;D
 Jag har alltid en Herrflock, som störst har den varit 7 st Fullvuxna baggar i åldrar upp till 12 år. Genom åren har ett antal baggar passerat där.
Den enda som blivit ohanterlig var en med riktigt fina stora horn. Nu har jag en som är 3 år och börjar visa lite "dumma" tendenser,tyvärr, eftersom han är vacker och har stora fina horn... Förutom dom här två baggarna har jag alltid bara haft kulliga till vuxen ålder...
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 13:31 »
Jag tror inte det har med horna eller gosningen att göra..

Vi har haft en elak gutebagge.. han blev 3år innan han fick hamna i frysen.. inte mycket hanterad som liten..
Vi har en gutebagge på snart 9år som är som en hund.. går i koppel och är lätthanterlig.. han är gosad med sen han var lamm..
Vi har två små gutebaggar på snart året.. båda trevliga och snälla än så länge.. den ena mycket hanterad den andra lite skyggare..

Vi har två 3-åriga shroppebaggar.. den ena supergo.. mycket hanterad o gosad med den andra vill komma fram o bli kliad ibland och försöker stångas ibland (ohanterad som liten)
Vi har tre små shroppebaggar.. den skyggaste minst hanterade försöker stångas.. en håller sig på sin kant och är lugn.. en är mycket hanterad och mycket social och trevlig..

Så på de baggar jag har/har haft så är de hanterade/gosade baggarna trevligast.. men då har jag bara haft 9st så nån statistik kan jag ju inte få fram  :-[

Min åsikt.. avla på de trevliga.. slakta de mindre trevliga.. ;)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

saittam

• Öland
« Svar #11 skrivet: 16 jan-09 kl 13:36 »
hej
 jag har en gotlands bagge som jag fick problem med han gick på mig när jag vände ryggen till inne hos tackorna, efter ett par svordomar fick jag tag i nacken på honom och vände runt honom  på rygg  och höll fast honom tackorna kom springandes och titttade vad jag höl på med...  när jag sedan släppte honom så sprang han skamset så långt bort från tackorna och mig han kunde sen dess har jag aldrig blivit stångad av den baggen men beror kanske på att man är mer uppmärksam på just den baggen

Mattias  
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #12 skrivet: 16 jan-09 kl 13:38 »
Sånt hjälpte inte på den 3-åriga gutebaggen vi hade.. honom la vi ner otaliga gånger ::)

En annan sak.. alla våra baggar (båda raser) kan gå med tackorna vid lamning utan problem..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #13 skrivet: 16 jan-09 kl 15:15 »
Hur bagglammen blir som vuxna är nog som med allt annat, det beror på arvsanlag, miljö/uppfostran och tur eller otur. Nu med våran nya bagge hoppas vi på tur så vi får en trevlig gosse  ;).
Gift, två barn,

ulfg

« Svar #14 skrivet: 16 jan-09 kl 17:51 »
Min bagge Tore och jag har en mycket speciell relation till varandra. Han rymde för mig en gång och jag hämtade hem honom från ett torp inne i skogen 4 km och 2 dar senare. Han var rädd och vilsen. Så hämtade jag hem flickorna efter det och han hamnade i paradiset. Sen dess har han gått efter mig som en hund och beter sig som en sådan ungefär också. 1-3 ggr om året får jag en knuff med hornen av honom när jag inte klappat honom tillräckligt länge. Då brottar jag ner honom inför damerna och knuffar bort honom sen med knäna. Så är han jättesnäll igen. Ren machopsykologi det här, man får tycka vad man vill om det. Tackorna är han alltid jättesnäll och beskyddande emot och lammen är han med och uppfostrar. Främmande är han avvaktande inför, liksom övriga flocken. Alla bagglamm stångar på honom eller hoppar på honom och han bara står där och låter dem leka på honom. En riktig toffelpappa. Tyvärr börjar det bli smått dags att byta bort honom för att få nytt blod till flocken, väldigt ledsamt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Westan

« Svar #15 skrivet: 16 jan-09 kl 23:33 »
Vilken behållning vi har av våra medresenärer och välfärdsbyggare djuren.
Visserligen ställer de till problem ibland, konstigt annars.

Ilskna baggar har diskuterats förr på A. Men Ulfg:s lilla historia var rolig och visar baggarnas
register. Men också att det är vi människor som är den bestämmande sidan i relationen med våra djur.
Enligt mina erfarenheter betyder detta, har det gått fel med en bagga så är orsaken till detta
i första hand felaktigt handhavande från oss tvåfotingar.

Många har varnat för att gosa och gulla med baggar. Min erfarenhet är den rakt motsatt.
Jag har hela tiden fysisk kontakt med min bagggrupp - 10 st. Kliar dem på bröstet åtminsttone
en gång per dag. Ibland - mycket sällan -kan det finnas någon som trycker till mig. Min
erfarenhet är att aldrig bli provocerad av detta utan alltid vara snäll och på bästa sätt lösa
deras problem med foder vatten osv.

Detta handlingsmösnter valde jag efter att försökt tukta en bagge. Efter att ha fått några
knuffar började jag försöka att fostra honom genom att dra ner honom och förnedra baggen
inför de andra. Inget hjälpte, han blev bara värre och sökte hela tiden få en uppgörelse med mig
på sina vilkor. Jag tror att om jag gått ner på alla fyra och levererat batalj skalle mot skalle och
besegrat honom då hade han accepterat det. Men....
Så blev det förstås inte.

Sedan dess har jag aldrig haft något som helst problem med mina baggar.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #16 skrivet: 17 jan-09 kl 01:00 »
Vår bagge kommer att gå samma väg, ner i frysen, han stångar både folk & fä... :-\
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Taggis

• vänner
« Svar #17 skrivet: 17 jan-09 kl 01:12 »
Min bagge som jag tog bort förra våren var född här & gosad med men det blev "fel" ändå.Jag kunde inte gå in i hagen utan att min gubbe följde med för att hålla undan honom ,gubben brottade ner honom men bara för att sek.senare vara på "G" igen ,det spelade ingen roll hur ofta han gjorde det det hjälpte inte!Så länge man var utanför hagen var det ok då kunde man klappa honom men bara då.
Ska jag nångång ha fler lamm så tänker jag låna en ungbagge av en vän & lämna tbk honom sen
Kan tillägga att vår vän med får har sin bagge med tackorna året runt utan problem,han kan gå in till dom i hagen men att vända baken mot baggen gör han inte för då sitter han där ,baggen är inte såå mkt hanterad heller & han var pappa till min bagge.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 17 jan-09 kl 08:03 »
Usch fasar för om vår Rocky ska bli så rabiat. Än så länge går han emot en bara när man kommer för hastigt in i boxen eller i hagen men efter att ha snusat håller han ett vakande öga på avstånd bara. Han verkar mest nyfiken egentligen.
Han har knuffat nån enstaka gång bara för att se vad som händer men då har jag tryckt till honom med knäna och visat att jag är större och starkare. Det räcker hittills. Likaså blir det mycket kel under hakan när tillfälle ges,det gillas skarpt. Hoppas man kan hålla honom stången med det framöver.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #19 skrivet: 17 jan-09 kl 09:51 »
Min ena Suffolkbagge var hopplös förra vintern då han tryckte till en så fort man slutade klappa honom.
Tog mkt illa på knät en gång.
Jag brydde mig inte om honom efter det och har inte klappat honom sedan dess.
Och har heller inte blivit stångad fler ggr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser