Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhäck av kompostgaller?  (läst 1781 gånger)

donnabellan

Höhäck av kompostgaller?
« skrivet: 14 jan-09 kl 22:29 »
Någon som har etfarenhet av att bygga höhäck av kompostgaller? Tänkte ordna en enkel, tillfällig lösning och tänkte att det kanske kan funka. Eller är det risk att de fastnar?
Mvh

Mmmm

• Övriga världen
SV: Höhäck av kompostgaller?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 23:09 »
Har du bockar kommer de med största säkerhet mosa den ganska kvickt!

Jag hade varit orolig att getterna skulle få in ett ben och fastna i rutorna, de står ju gärna upp på bakbenen och äter.
Det beror väl lite på hur man placerar häcken också förstås.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 23:55 »
Jag tror kompostgaller är för klent jag också. Men, ett "galler" av läkt eller grenar fäst i väggen "lagom" högt upp funkar fint.

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 jan-09 kl 07:49 »
Testa med att göra en höhäck av armeringsmatta istället. Det finns gamla trådar om det och jag tycker att dom är billiga och bra. Man kan göra stora , som man kan lägga en pall i botten på, eller så kan man göra mindre. Vissa getter fastnar med hornen men dom brukar lära sig att äta av det som blir utdraget. Bockarna likaså.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 15 jan-09 kl 07:52 »
Vi har en sådan där som det stått en stor dunk i. Toppenbra, men vi har får utan horn. Förmodligen funkar det inte lika bra till djur med horn.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Suzniz

« Svar #5 skrivet: 16 jan-09 kl 11:57 »
Jag tror att kompostgaller är för tätt i rutorna. Jag gjorde ett i armeringsnät istället och vek det så det blev en tub. Förankrade i en gammal säng nertill (sågade till halva bottnen) och hittade något i ladugården som såg ut som ett tak. Sågade upp fyra rutor där jag lägger i höt så jag slipper göra det från toppen (jag är inte så lång). Jag satte silvertejp över spetsarna så de inte ska riva sig på dem. Funkar otroligt bra och ingen skadegörelse ännu efter snart ett år.  :) /Suz
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser