Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterodla till hönsen inomhus  (läst 7055 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Vinterodla till hönsen inomhus
« skrivet: 14 jan-09 kl 11:10 »
Lite jord i en plastbytta i fönstret i köket, en näve av hönsens vete&havre, vattna - och vips har det blivit grönsaker på mindre än en vecka  ;D

Försökte även att grodda en näve på samma sätt som jag gör med mungbönor, men det visade sig att det lätt torkar ut, och inte alls har samma fart som om man sår det i jord.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Vinterodla till hönsen inomhus
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 16:51 »
Jag ställer f.d kräftkartonger/plast i en pelare på diskbänken.  Som mest 7 st. Där blötlägger jag olika frön över natten och sköljer sen dagligen, den enas botten den andres lock. överst är de som har grott och blivit grönt och ska ätas snart. Jag har groddat det mesta på detta sätt, som ex. havre, korn, solros, hampa, mungbönor, alfalfa, kikärtor. Behöver jag säga att det uppskattas!?

Lycka till!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 17:22 »
Lite jord i en plastbytta i fönstret i köket, en näve av hönsens vete&havre, vattna - och vips har det blivit grönsaker på mindre än en vecka  ;D

Försökte även att grodda en näve på samma sätt som jag gör med mungbönor, men det visade sig att det lätt torkar ut, och inte alls har samma fart som om man sår det i jord.

Hej Jenny, vad för foder ger du dina höns?. det ser lite tråkigt ut med dessa korn som dom får i dag./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #3 skrivet: 14 jan-09 kl 20:27 »
Hej Jenny, vad för foder ger du dina höns?. det ser lite tråkigt ut med dessa korn som dom får i dag./Annika.E

De får vete & havre i ströet, samt värpfoder i halvkoncentrat. Värpfodret är små pelletsar som de har framme jämt i automat. Sedan får de matrester, och så mycket grönt jag kan hitta. Äppelskrutt är poppis också. Nu har jag haft svårt att hitta grönt ute, så då har jag groddat & sått lite. Det har inte tagit många sekunder per dag att fixa med det.

hönsgalen

« Svar #4 skrivet: 16 jan-09 kl 07:10 »
hejsan
ni har inte testat att fråga i nån affär efter kasserade grönsaker och frukt
jag får massor av vår handlare (bröd frukt grönsaker)

lilla grå

« Svar #5 skrivet: 16 jan-09 kl 08:04 »
Jag ställer f.d kräftkartonger/plast i en pelare på diskbänken.  Som mest 7 st. Där blötlägger jag olika frön över natten och sköljer sen dagligen, den enas botten den andres lock. överst är de som har grott och blivit grönt och ska ätas snart. Jag har groddat det mesta på detta sätt, som ex. havre, korn, solros, hampa, mungbönor, alfalfa, kikärtor. Behöver jag säga att det uppskattas!?

Lycka till!

Låter ju jättesmart och enkelt. Men för en som aldrig har "groddat" förut, hur gör du mer precis?
Från frö till grönt, gärna steg för steg alltså  :)
Tack :)

taccotad

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jan-09 kl 12:22 »
Gud vad smart! Nåt sånt här ska jag med göra, absolut!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-09 kl 13:42 »
Skoj att ni gillar ide´n och hönsen gör det absolut!

Väl rengjorda kartonger:
Dag 1 blötlägger havre.
Dag 2 häller av vattnet och sköljer.
Lägger en kartong över.
Dag 3 sköljer havren
Blötlägger Mungbönor
Häller av vattnet
Dag 4 sköljer Havre och Mungbönor
Dag 5 sköljer Mungbönor
osv i en kedja.

Den översta får stå helt öppen på topp. Jag har fönster över min diskbänk.

Jag har aldrig haft fler än 7 lådor igång samtidigt.

Man lär sig snabbt vad som groddas fortast. Havre och hampa går fort, kikärtor och mungbönor och andra bönor lite långsammare. Solrosfrön långsammast.

Jag har testat grodda på jord, wettexduk, tvättlapp, men kommit fram till att det duger bra direkt på bara plasten och hönorna kan då äta direkt ur kartongen.

Lycka till!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #8 skrivet: 16 jan-09 kl 13:50 »
Jag groddade havre förra vintern och det gick åt som smör i solsken det  :D Både hönsen och simfåglarna åt med väldigt god aptit.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #9 skrivet: 17 jan-09 kl 15:21 »
När jag groddar tar jag en stor glasburk, och häller i 1-2 dl bönor (eller vad det kan vara). Fyller på med ljummet vatten, och låter det stå över natten. Nästa dag tar jag en silduk som jag har till saft, och spänner på den med gummiband högst upp på burken. Sedan häller jag ur vattnet och fyller på nytt och häller av det. Nu ska bönorna stå UTAN vatten. Sedan sköljer jag igenom morgon & kväll (genom silduken)tills jag tycker groddarna är stora nog att äta. Sedan delar vi och hönsen på dem  ;)
Vill man spara dem när de är utväxta ett par dagar så stoppa in burken i kylen, så att de inte vissnar.

Torry

« Svar #10 skrivet: 17 jan-09 kl 18:00 »
Jag brukar grodda vete till mina (väldigt populärt). Jag använder 1liters Youghurtshinkar som jag har borrat små hål i locken på. Först lägger jag vete iblöt över natten, sköljer noga sen förvarar jag dom i diskmaskinen utom när jag diskar förstås. Där kan dom stå på sned och rinna av plus att det är mörkt och varmt. Jag sköljer groddarna noga varje dag, när dom är klara förvarar jag dom i kylen.
//Torry

chili

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 17 jan-09 kl 18:55 »
Torry: Jättebra idé, jag ska prova omedelbart.

Det som är så meckigt med att grodda är ju just den där duken där vattnet rinner ut sååå långsamt. Sköljandet tar för lång tid för mitt tålamod...

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #12 skrivet: 20 jan-09 kl 15:27 »
jag har groddat alfa-alfa groddar. det blir smaskens åt pullorna i morgon det!  :-*
Idag fick de makaroner, falukorv och äpplen!  8)
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 20 jan-09 kl 17:13 »
Groddar, (kompost)mask  och matrester är fullgott hönsfoder. Jag brukar även sätta lite havre i en grund låda, som jag ställer som grönt till hönsen(katten vill ha lite).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lilla grå

« Svar #14 skrivet: 21 jan-09 kl 07:41 »
Tack Inga-Karin för beskrivningen, jag skall prova direkt  :)
Hundra på att både höns och fasaner kommer uppskatta det. Det är ju lite tomt på grönska så här års

chili

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 24 jan-09 kl 19:09 »
Nu har jag groddat solrosfrön med lyckat resultat. Jag borrade hål i en plastburk. Efter en vecka var hela burken full med groddar. Totalt blev det ungefär en liter färdiga groddar som hönsen åt upp i ett nafs.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 jan-09 kl 19:12 »
kan man ta vanliga havregryn från affären och grodda?

Användarnamn

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 jan-09 kl 19:23 »
kan man ta vanliga havregryn från affären och grodda?

Prova hellre hel havre. Havregryn har en låg grobarhet  ;D

torpargubbe

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 24 jan-09 kl 19:28 »
Prova hellre hel havre. Havregryn har en låg grobarhet  ;D

finns det i vanliga affären? eller är det bara 25 kg säck på granngården som gäller?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 24 jan-09 kl 23:51 »
finns det i vanliga affären? eller är det bara 25 kg säck på granngården som gäller?

Kolla på djuraffären brukar finnas i lösvikt till kaniner.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser