Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djupströbädd och lamning  (läst 1535 gånger)

Norna

• Blekinge
Djupströbädd och lamning
« skrivet: 13 jan-09 kl 17:55 »
Hur gör man med djupströbädden vid lamning?

Den måste väl rensas ut och ny halm och torv måste väl läggas in? Lammen kan väl inte vara på djupströbädden?  ???

Jättetacksam för alla svar.  :-[
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Charlotte

• -
SV: Djupströbädd och lamning
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 18:05 »
 Lammen kan vara på djupströbädden bara man strör med nytt ovanpå så att det är rent och fint, precis som man gör när man inte har lamm.
                                            Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 19:27 »
Många tackor gräver djupa hål inför lamningen men av ngn. outgrundlig anledning så verkar de inte få ngr. men. Men som sggts förut så halma rejält i fortsättningen. Lägg också in en hårdpressad bal så har lammen jättekul.   ;D

Norna

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 20:16 »
Okej, jag ska halma rejält  ;)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 13 jan-09 kl 21:51 »
Så gör vi med, när de e lammat så strör vi ut ett lager med ren o fin halm,
dagarna innan lamningen så lägger jag ut lite extra ifallattom....
Våra lamm har alltid mått fint  :D :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 13 jan-09 kl 22:06 »
Jag tror till och med att det är bättre om det är en rejäl bädd under. Mitt första år med lamningar så öppnade jag upp en nyströdd del av fårhuset till lammkammare. Nackdelen var att det inte var någon ordentlig bädd och jag hade flera lamm som blev sjuka av de som varit i den delen. Gissar på att det var lättare för tackan att sprätta runt så att mindre nyttigheter kom upp på ett annat sätt än det gör i en bädd. Ifjol så var det en rejäl bädd som jag strödde rejält på och inga lamm blev sjuka under tiden de var inne.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 13 jan-09 kl 22:37 »
Det fina med djupströbädden, tycker jag, är att den också "brinner" och är varm att ligga på.
Åsenfår, hundar och katter

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 09:17 »
Man ska inte röra/ta ut en djupströbädd innan lammning, eftersom det kommer upp så mycket bakterier från botten! Såvisa du inte kan desificera hela fårhuset innan du gör en ny ströbädd....
Det är alltså "förbjudet" att röra ströbädden rent hälsomässigt!

Ströa riktigt och ofta med ren halm...kolla att den inte är möglig, eftersom lammen går och plockar i ströhalmen och då kan få diarré av möglig halm.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Norna

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 18 jan-09 kl 13:39 »
Tack för era svar. Skönt att slippa stressa med att mocka ur djupströbädden  :)  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 2 användare (1 dolda)
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser