Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inhägnad till hund  (läst 14042 gånger)

pappi747

• Blekinge
SV: Inhägnad till hund
« Svar #20 skrivet: 03 feb-09 kl 14:26 »
Å herregud 63kg! Det är ingen liten gosse det... med han kan du känna dig trygg i alla lägen! Min prickar 50 på vågen och jag vet ju hur stark han är..

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 04 feb-09 kl 17:11 »
Å herregud 63kg! Det är ingen liten gosse det... med han kan du känna dig trygg i alla lägen! Min prickar 50 på vågen och jag vet ju hur stark han är..
Jovars det känns när han lutar sig emot en och man nästan faller handlöst. Numera väger jag lite mer än honom men förr var det kämpigt att gå med 2 sådana i stan med mina 65kg. Jag låg som ett V med hälarna i backen bakom dem  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pappi747

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 04 feb-09 kl 18:31 »
haha jag kan se det framför mig.. min hunds förra matte fick många uppskrapade armbågar innan hon lärde sig att linda kopplet runt en lyktstolpe.
Du som också har en stor hund, upplever du att han är provocerande för andra hanhundar pga sin storlek? Jag har ett par ggr fått gå emellan och det är aldrig min som börjar bråka.. lite trist. Särskilt som andra hundägare inte vågar gå in och bryta ett slagsmål utan bara står bredvid och gormar, vilket förstås uppfattas av deras hund som heja heja..

Gräbban

• -
« Svar #23 skrivet: 04 feb-09 kl 19:10 »
Jag låg som ett V med hälarna i backen bakom dem  :-[
Är dom obildbara eller är det bara du som är lat? ;) :o ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 04 feb-09 kl 21:26 »
haha jag kan se det framför mig.. min hunds förra matte fick många uppskrapade armbågar innan hon lärde sig att linda kopplet runt en lyktstolpe.
Du som också har en stor hund, upplever du att han är provocerande för andra hanhundar pga sin storlek? Jag har ett par ggr fått gå emellan och det är aldrig min som börjar bråka.. lite trist. Särskilt som andra hundägare inte vågar gå in och bryta ett slagsmål utan bara står bredvid och gormar, vilket förstås uppfattas av deras hund som heja heja..
Svarar er båda i samma för det hänger lite ihop.
 :)

Jag kan nog tycka att vissa hanar tar i från tårna när de ser honom, för att liksom vara på den säkra sidan..

Är dom obildbara eller är det bara du som är lat? ;) :o ;D

...sen har jag heller aldrig hindrat honom att visa sin makt, eftersom han ska visa dådkraft hemma och när han skyddar mig vill jag inte hämma honom i andra lägen heller.

Så han har munkorg för säkerhetsskull när vi lämnar gården och jag har honom alltid fäst med ett extra midjebälte när vi går nånstans. Ifall han skulle glida ur händerna på mig. Nu har jag ju bara 1 kvar så honom kan jag hålla men han gör utfall med jämna mellanrum, både mot hundar och människor som han tycker sen mystiska ut och det korrigerar jag inte eftersom det är det beteendet jag önskar här hemma.

Han är främst vakthund, och han spenderar 95% av sitt liv på gården. Resterande 5% är enstaka promenader i stan, åka till veterinären eller ströva i vårat närområde som förvrigt är både fågel och hundområde så jag riskerar inget. Han dödar det han anser vara ett hot, om det så är en annan hund eller katt, hare, mink eller whatever.

Obildbara är de inte men de har en väldigt låg aggressionströskel är mycket egensinniga och man får vara nöjd med sitt, ligg, kom hit och STOPP vid angrepp. Det sistnämnda måste sitta till 100%.

De är främst herdehundar/vakthundar, inte lydnadsvovvar även om jag stött på några både i stan och lägenhet. De brukar dock inte bli långlivade stadshundar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pappi747

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 04 feb-09 kl 22:53 »

De är främst herdehundar/vakthundar, inte lydnadsvovvar även om jag stött på några både i stan och lägenhet. De brukar dock inte bli långlivade stadshundar.

Instämmer.. det var så min hund kom till mig. Livet i stan är ingenting för en herde...

Jag har min hund lös oftast när vi är ute och går men det är alltid förenat med en viss risk. Han lider av selektiv hörsel när vakten sätter in...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 05 feb-09 kl 06:42 »
Instämmer.. det var så min hund kom till mig. Livet i stan är ingenting för en herde...

Jag har min hund lös oftast när vi är ute och går men det är alltid förenat med en viss risk. Han lider av selektiv hörsel när vakten sätter in...

Jag känner igen det ja  ;D Man ser alltid en viss tveksamhet i deras ögon som typ "Okej, är det värt det? Vad händer om jag skiter i detta och går till matte istället? Jag vill ju inte egentligen..okej då, jag kommer väl"  ;D

Sia

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 05 feb-09 kl 08:47 »
Ha, ha, Zoodiaks prins väger 86kg, det ni!  (Det är en hund jag lovar, jag har fått en puss av honom ;))
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

pappi747

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 05 feb-09 kl 18:22 »
herrejösses 86kg?? Jag trodde jag hade en stor hund men jag får omvärdera det tydligen... Vad är det för en sort som blir så... gigantisk?
Nu har jag beställt mig en kickbike för att hålla jämna steg med hunden.. tror det kan vara en väldigt käck pryl för hundmotionering!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 05 feb-09 kl 21:37 »
Du skulle kanske satsat på en riktig 3hjuling för drag istället så kunde hunden dragit dig och båda hade fått motion :)

pappi747

• Blekinge
« Svar #30 skrivet: 05 feb-09 kl 21:40 »
Fast jag tänkte att det gick att prova med att dra denna modellen.. så kan man ju ev hjälpa till i uppförsbackarna..

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 05 feb-09 kl 21:54 »
Jepp, förstod det, men den som är byggd för hundar har 2 bakhjul så den inte kan välta, enda skillnaden egentligen.

pappi747

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 05 feb-09 kl 22:35 »
Då tar jag hellre risken att välta. Med 2 bakhjul lär det ju likna mer ett handikapp-hjälpmedel än ett träningsredskap! ...sa han och avslöjade plötsligt sin fåfänga sida...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 05 feb-09 kl 23:09 »
 ;D :-*

Birgit

« Svar #34 skrivet: 16 feb-09 kl 07:59 »
Angående hundens uppförande, håller jag med Millan. Hunden följer dig om du är ledaren. Min Biffen vägde närmare 70-kg och kunde visst välta mig (tyngre än Kimma) men när jag tog honom i koppel, så drog han inte. Det hade jag tydligt lärt honom som valp, även om han till 90% gick lös.
Vår pyrretik väger runt 55 kg och då är hon tik. Hanarna blir betydligt större-typ Biffen.
Ska man ut bland folk med sådana hundar bör de veta sin plats i hierarkin.
Våran pyrre kom från ett sådant hem, där hon bestämt allt och terroriserat familjen. Hon var fullständigt respektlös i början.

Tycker det är skillnad på om du hanterar hunden, eller om den är ute och "jobbar". Jag ska alltid kunna ta och hantera mina hundar, men att de inte lyder alltid, eller på direkten är en annan sak mot att släpa omkring på mig. Tycker inte det är svårt att lära dem det heller.

Lina_A

« Svar #35 skrivet: 23 feb-09 kl 19:54 »
Kimma, hur gammal är din hund? *nyfiken*

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 23 feb-09 kl 23:59 »
Eeh..han blir 3 år i år.

Lina_A

« Svar #37 skrivet: 24 feb-09 kl 14:47 »
Eeh..han blir 3 år i år.

ok, intressant att veta bara med bakgrund till din beskrivning av hundens beteende, jag läser med ngn slags skräckblandad förtjusning...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 24 feb-09 kl 17:54 »
ok, intressant att veta bara med bakgrund till din beskrivning av hundens beteende, jag läser med ngn slags skräckblandad förtjusning...

Hur menar du? :)
Han som är så go och snäll och söt, så länge matte är i närheten iaf  :P

Lina_A

« Svar #39 skrivet: 24 feb-09 kl 18:59 »
Hur menar du? :)
Han som är så go och snäll och söt, så länge matte är i närheten iaf  :P

ja det är liksom fascinerade vilka vakthundar det finns (schäfer och dobermann- släng er i väggen typ!), och lite skrämmande också kan jag tycka, men så länge kompetent folk handhar dessa hundar ska det väl vara lugnt.
Jag måste ändå fråga- du har aldrig varit rädd för honom?? Jag gör nästan i brallorna av bara tanken på en sån best  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare (2 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser