Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inhägnad till hund  (läst 14086 gånger)

pappi747

• Blekinge
Inhägnad till hund
« skrivet: 13 jan-09 kl 17:48 »
Jag ska,så fort tjälen släpper, bygga en innergård för hunden på framsidan av huset så att han kan gå in och ut som han vill sommartid. Var på "Granngården" och kollade priser och tyckte det var fasligt dyrt... någon som har synpunkter eller förslag?

Staket 120cm högt, plastad 50mm rutnät. 1645kr per rulle på 25m
stängselstolp 6x180cm: 27kr/st
stängselstolp 8x180cm: 41kr/st

12% rabatt när man köper helpall med stolp..

Måste finnas bättre priser tycker jag..

Birgit

SV: Inhägnad till hund
« Svar #1 skrivet: 13 jan-09 kl 20:04 »
Granngården är inte billiga. Kolla någon lokal virkeshandlare/såg. Nät är tyvärr dyrt, men kolla internet, det finns ju andra leverantörer av nät.

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 13 jan-09 kl 20:16 »
Nu vet jag ju inte vad du har för hund, men jag har en "mellanstor" ras (ca 50 cm i mkh)och vi har trädgården inhägnad med fårnät, där dom har lite lösdrift på sommaren. Dom har aldrig hoppat över det, däremot har den ena hoppat över grinden, som är högr än nätet... Jag tror det kan bero på att nätet är svårare att se, så dom har svårare att bedöma hur högt det är.
Vi har sågat egna ekstolpar.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

pappi747

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 jan-09 kl 21:13 »
Det här med fårnät gav mig en ide.. man kanske kunde klä fårnät med slanor. Dvs rotskott från fjolårs-gallringen. Så blir nätet lite mer ett visuellt skydd och kanske t.o.m snyggt..

Birgit

« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 06:42 »
Du har inte rejält med hassel eller pil eller nåt annat lämpligt träslag (sly)? Då kan du göra ett flätat staket. Blir mycket billigt om man inte räknar tidsåtgången. Snyggt också

pappi747

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 14 jan-09 kl 11:20 »
Jo det var lite så jag tänkte.. ett fårnät är relativt billigt och blir bra att naja fast årsgammal späd sly i. Vem vet, kanske slår skotten rot och jag får ett levande staket!? Lovar att återkomma med bilder när bygget kommer igång..

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 14 jan-09 kl 14:40 »
Jag ville oxå ha salix i fårnätet, men min man illvägrar! Han tycker det blir "skräpigt"....
Suck.... ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Sia

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 16:42 »
Vi byggde vår hundgård av armeringsmatta, och jag drömmer varje år om vilka klätterväxter jag ska plantera mot den;
kurbits, blomsterböna, olika sorters clematis osv. lite för mörkt för pipört, annars hade den hamnat där direkt.
armeringsmatta var ju iallafall i somras jättetrendigt i trädgårdarna.
och billigt.

Nu står ju våran hundgård undanskymd i ett hörn, jag vet inte om det hade passat framför huset.
en granne lite längre bort stängde in sin stora hund med fårstängsel, dom hade målat stolparna och stöttorna faluröda, det var jättesnyggt!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

pappi747

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 jan-09 kl 06:30 »
Armeringsnät kan vara en ide för grindarna, med ram av impregnerat virke som sen får bli faluröd kanske? mmm får bilder i huvudet...
Kanske får bli snabbvuxen humle bitvis på staketet, roligt om man planterar lite olika saker i sektioner...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 16 jan-09 kl 13:48 »
Vi har byggt runt hela gården med lammnät 150 högt och 8cm trästolp. Det kan inte bli så dyrt för en hundgård på ett par meter. Och en så stor hund som din bergslagenman så hoppar de ju inte över :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pappi747

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 14:38 »
Jag tänkte det kunde räcka med 120cm högt nät.. han är trots allt 6år och ser ut att ha fullt upp med att skutta in i bagaget på bilen...
100m nät borde ge ett bra utrymme, jag ska mäta och se hur det blir i helgen tänkte jag. Med en 8cm stolpe a´36kr/st på var 3e meter så blir det ändå en slant... men det är han värd!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 16 jan-09 kl 14:49 »
Är han inte lika rabiat som våran som slänger sig mot staketet räcker det ju med 5-6cm stolpar. Spar du en slant.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pappi747

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 16 jan-09 kl 16:49 »
Det har du rätt i.. nej han slänger sig inte mot nåt mer än marken om han blir plötsligt sugen på att vila lite till... hade nästan räckt med en stopp-skylt om han inte varit analfabet!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 16 jan-09 kl 17:11 »
Det har du rätt i.. nej han slänger sig inte mot nåt mer än marken om han blir plötsligt sugen på att vila lite till... hade nästan räckt med en stopp-skylt om han inte varit analfabet!

;D  ;D
Känner igen detdär, ena sekunden är våran rabiat, kastar sig mot stängslet, fragdan stänker och när bilen har lämnat uppfarten liksom trillar han ihop i en hög och börjar lojt slicka sig både här och där som om inget hänt  ::)  :-X  ;D

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 16 jan-09 kl 17:39 »
Men köp fullstort armeringsnät, dela på mitten, på längden, då räcker det dubbelt så långt! och hälften så dyrt.
klä med blomsterbönor (ätbara faktiskt), luktärtor, störbönor, spritärtor, och humle tex. de växer snabbt och täcker bra,
mot slutet av sommaren kommer ingen att se att det finns ett nät därunder.
Om min humle tar sig bra i vår så kanske vi kan fixa ett skott här som du kan få.
(För så ädla ogräs som humle och rabarber, de köper man inte, dom får man :).)

Du måste inte handla stolpen på granngården, Hedins har stängselstolp också, där köpte jag mina, och jag misstänker att Dalviks och  Västanhede har.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

pappi747

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 17 jan-09 kl 14:26 »
Oj studsade till av din lokalkännedom Sia.. ni finns ju alldeles i närheten, kul! Du har helt rätt, jag ska kolla vad Västanhede tar för stolpar, nät och klammer. Jag är storkund i V-hede efter att jag lärt mig uppskatta det makliga tempot där....

Sia

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 31 jan-09 kl 00:04 »
Oj studsade till av din lokalkännedom Sia.. ni finns ju alldeles i närheten, kul! Du har helt rätt, jag ska kolla vad Västanhede tar för stolpar, nät och klammer. Jag är storkund i V-hede efter att jag lärt mig uppskatta det makliga tempot där....
Men dom kan upplevas som lite surmulna ibland, fast jag gillar skarpt att man får kapa till sina bitar själv!  ;D

Du får komma förbi och kika på vår hundgård nån dag om du vill ha lite inspiration, jag hade tyvärr inga bilder i datorn.

pappi747

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 31 jan-09 kl 12:08 »
Tack för inbjudan! Nu har fårnätet, 120cm högt och 100m långt, kommit så det är bara för tjälen att släppa så är bygget igång...

Birgit

« Svar #18 skrivet: 02 feb-09 kl 15:00 »
Vill bara kommentera Kimma om hoppande hundar. Min pyrre/estrela tik - Bettan hoppar säkert 2 :o meter om det behövs. Fårnät stoppar inte henne. Har dessutom upptäckt att de kan klättra på stegar och fårgrindar i metall.
Fast hon stannar hos sina får frivilligt ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 03 feb-09 kl 08:03 »
Vill bara kommentera Kimma om hoppande hundar. Min pyrre/estrela tik - Bettan hoppar säkert 2 :o meter om det behövs. Fårnät stoppar inte henne. Har dessutom upptäckt att de kan klättra på stegar och fårgrindar i metall.
Fast hon stannar hos sina får frivilligt ;)
Då har jag nog tur att Ovtjarkan är för tung och inte ens orkar sig på ett försök. Baktung antagligen  ;D
Tror både pyrre och estrela är lättviktare jämför med Ovtjarkan, man tror han ska bli ett rangelben när man blöter ner honom men dessvärre, det är inte bara päls, det är 63kg hund under allt håret, och då rä han ändå en lättviktare jämfört med sina släktingar  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 5 användare (1 dolda)
Galaxie, Karlsdotter, Stengrim, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser