Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lucka  (läst 3525 gånger)

Oskar73

Lucka
« skrivet: 12 jan-09 kl 17:09 »
Hej jag är på g att bygga ett höns hus ...luckan som ska var ut mot höns gården ska man ha lucka på den och Varför??? måste den stängas varje dag?? så att högberga har en elektrisk är den bra??

Krågedal

• Östergötland
SV: Lucka
« Svar #1 skrivet: 12 jan-09 kl 18:13 »
Hej Kul att du bygger en hönsgård. Jag "byggde " också en förra året! Jo, luckan är till för hönsen ska gå ut /in, och hindra större  "rovdjur" att ta sig in...Luckan skall stängas och öppnas varje dag ;D. Vårat hönshus är ett gammalt dass...så hönsens lucka är i dörren, som haspas bara. Själv har jag "handkraft" på luckan så den från högberga kan jag ej! :-[ Om du vill så kan jag skicka mms imorgon. Mitt mobilnr är 0737887224 ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Oskar73

« Svar #2 skrivet: 12 jan-09 kl 18:19 »
Men höns gården är ju in hängnad så varför måste man stänga den????

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 jan-09 kl 18:22 »
För rovdjur är väääldigt bra på att gräva, hoppa och gnaga sig in i även en hönsgård man tror är tät. Bara för säkerhets skull alltså.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-09 kl 18:33 »
För rovdjur är väääldigt bra på att gräva, hoppa och gnaga sig in i även en hönsgård man tror är tät. Bara för säkerhets skull alltså.
Exakt, och de har hela natten på sig ifall man inte stängt om hönsen. Ibland när vi sover borta så fuskar vi, annars öppnar och stänger jag luckan var dag. Man ska ju ändå dit och kolla till de små liven, vittja äggskörden, räkna in dem osv. Kolla så att ingen är sjuk eller skadad.

Oskar73

« Svar #5 skrivet: 12 jan-09 kl 18:54 »
Ok  ... bör man ha isolering i höns huset??

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 19:12 »
Ok  ... bör man ha isolering i höns huset??
Vi har frostvakt i hönshuset, och det funkar ju bäst med lite isolering. Dyrt annars.

Annars säger man att drag är värre än kyla. Samtidigt måste det vara ventilerat.

chili

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 06:47 »
Det har skrivits om lucköppnaren här i forumet tidigare. Jag har den och är väldigt nöjd. Jag har köpt den från tillverkaren i Tyskland, det blev avsevärt billigare.

sök gärna i forumet med sökfunktionen. Även jag rekommenderar en bok eller tre. Kostnaden för mitt hönshus blev ungefär 10 papp och då är en bok för ett par hundra en billig investering.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Therese K

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 10:54 »
Att kunna stänga om hönsen om kvällen håller även den värsta kylan borta, och blåser det mycket så är det ju inte kul för hönsen i huset och sitta i tvärdrag.. Så lucka är att rekomendera  :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

taccotad

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 jan-09 kl 10:30 »
Jag skulle också tro att det är en stor fördel att ha lucka som man stänger på kvällen. Vi öppnade första tiden vanliga dörren så dom kunde gå in och ut det hållet men jag tyckte det kylde ut utrymmet i onödan och det kändes lite osäkert då det var enhund som rusade in där nån dag. Sågade upp ett hål i väggen och trodde det skulle bli bra men mina hönor gillade inte den idén dom satt vid vanliga dörren och väntade. Sen har vi gjort hålet större och större så nu kan dom gå ut två i bredd och först nu använder dom den. Tyvärr har det inte kommit dit nån riktig lucka eftersom dom inte velat använda den tidigare. Så för tillfället sätter vi en stor platta för hålet och ett tungt däck framför. Funkar som nödlösning men vi ska fixa riktig lucka nu i helgen var planerna.
Jag märker stor skillnad på temperaturen inne i hönshuset nu när inte vanliga dörren står öppen hela dagarna. Idag har vi runt -10 grader ute och inne hos hönorna känns det ändå rätt varmt, då har vi bara luckan öppen.

Jag har också kikat på den elektriska men tror inte vi har så stort behov av en sådan. Sambon går till jobbet vid 7 på morgnarna, då matar han hästarna, hönorna och öppnar luckan. På kvällen går nån av oss ut och matar hästarna och kollar till hönorna och stänger luckan så vi måste ju ändå ut i stallet till hästarna...

Oskar73

« Svar #10 skrivet: 16 jan-09 kl 10:54 »
Ok .. jätte bra jag tror att jag vet hur man ska göra.. Tack alla för era svar

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 16 jan-09 kl 14:30 »
Det här är min dörr.....det är en fallucka med plåttak över.  Luckan har en vajer så den kan skötas innifrån utrymmet ifall någon "rädd stackare" inte vågar gå in i går´n. In/utgången tog en hel helg att konstruera ;-))) Behöver jag förklara vad maken är intresserad av och därför jobbar med. Så mkt. arbete som han la ner på mitt pyttelilla hönshus på dass har inte ens huset vårt begåvats med ;-))

Trevlig helg önskar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 16 jan-09 kl 14:44 »
Ps.

och så här ser luckan ut till Hedemorahönsen på Vallby  museúm i Västerås. Ds
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

taccotad

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 jan-09 kl 16:23 »
Ganska säker mot rovdjur är en lucka som placeras invändigt. Helst av en uppåt och nedåt skjutbar variant i tjock plywood (över 20mm) avsedd att skjutas ned i kraftiga spår på ömse sidor om luckan, helst även ett nedre spår. En kraftig fällbar låsanordning hindrar sedan luckan från att kunna skjutas upp utifrån. Luckan bör stängas och reglas inifrån varje kväll i samband med att hönsen även får sin sista tillsyn.
Simpla varianter med en skiva innanför eller utanför som hålls på plats med små ynkliga gångjärn, liten hasp, lutande pinne, sten eller något annat löjligt förtjänar inte att kallas lucka.
Först när luckanordningen är så kraftigt konstruerad att man inte själv kan sparka in den är den kraftig nog att stå emot våra normalt förekommande rovdjur.

Mycket tänkvärd information! Borde kunna lista ut det själv men min hjärna går tydligen inte alltid på högvarv ;)

Det ska vi självklart tänka på nu under helgens luckbyggande!

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 16 jan-09 kl 17:29 »
Först när luckanordningen är så kraftigt konstruerad att man inte själv kan sparka in den är den kraftig nog att stå emot våra normalt förekommande rovdjur.
Du kanske har en bild på din lucka så vi får lära oss lite Vresus!?

Undrar just hur vår överdimensionerade tyngd står sig i sammanhanget. Lägg därtill en rejäl dörrklapp i järn till räven. Den som sparkar på den luckan får en komplicerad fotledsfraktur, jag lovar. Men han har bra tak över huvudet under tiden. Ändå tror jag ingen göre sig besväret att både gräva sig, pressa sig, under vårt stabila nät och sen dessutom använda kofot och domkraft till luckan ;-)))

Det vore intressant att se allas luckor, så upp till bevis!

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 16 jan-09 kl 20:26 »
Obs!

Undertecknad har vare sig plywood till lucka eller hönsnät till gården, endast till tak. Min fallucka är av massivt virke och säkert det dubbla mot rekommendationerna, så därav min reaktion. Gården  har ett nät, som ska vara hundsäkert, grönt och plastat, samt dessutom nergrävt, plus kycklingnät ner ut och upp en bit. Runt om på detta ligger det "gråsuggor".

Nej det är inte alls stötande utan tvärt om bra att bli varnad innan det händer, för det är det sista jag vill vara med om.

Trevlig helg önskar I-K

Sothönan

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 16 maj-09 kl 14:56 »
Inga-Karin!

Jag gillar verkligen bilden på hönan som är på väga in... över rampen.  :D
Fjädrig dam med bestämda steg.   ;D

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 16 maj-09 kl 15:35 »
Inga-Karin!

Jag gillar verkligen bilden på hönan som är på väga in... över rampen.  :D
Fjädrig dam med bestämda steg.   ;D

Tack!

Jo, den här madamen vet sin rang i flocken. Hon var ju den som kunde gala så det hördes vida ikring, men sen Herrman kom så har hon måst anpassa sig till att bli hans "högra hand"

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 3 användare (2 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser