Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era erfarenheter av Sussex!  (läst 23740 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: Era erfarenheter av Sussex!
« Svar #40 skrivet: 15 mar-09 kl 19:22 »

När de flyger upp till sovpinnen tar de ju hjälp av sina lårmuskler, och de är synnerligen välutvecklade..
Flyga är annars inte deras starka sida.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

äppelpaj

• Småland
« Svar #41 skrivet: 15 mar-09 kl 20:00 »
Okej, trodde nästan inte det heller. Undrade med tanke just på sittpinnar och sånt, men det gäller att inte sätta det allt för högt upp då. Tacktack!

putte95

• Gäst
sussex - storlek?
« Svar #42 skrivet: 18 maj-09 kl 07:48 »
När jag var i hembyggdsparken i ängelholm så hade de en jätte stor sussex tupp. hade tänkt skaffa mig några men då vill jag ju att de ska vara så stora, har någon kanske en bild där man kan jämn föra med något??

Astra

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 22 jan-10 kl 10:55 »
Hur ljudliga brukar era stora sussextuppar vara?
(Sonja på slätten, bor du på en slätt långt från Uppsalakrokarna och säljer du höns? )
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #44 skrivet: 22 jan-10 kl 19:24 »
Min sussex höna kan flyga ganska så högt faktiskt , stor o tung är hon men sitter ändå 2m upp o det finns inget att klättra på därinne.
Anders i focksta kvarn har sussex , ligger typ nån mil från uppsala bara.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Astra

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 23 jan-10 kl 10:57 »
 ;D ja focksta kvarn var ju lite närmre. Har han en hemsida?
Hur är det med galandet på sussexarna då?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 23 jan-10 kl 23:37 »
Jo, nog galer de alltid. Högt o vackert, från tidig morgon till kväll..  ;D

Astra, det finns en kvinna i Alunda som brukar kläcka fram kycklingar på våren, kommer ej ihåg namnet nu.. Friska o fina var de iallafall!! Kolla på Blocket! Rekommenderas!

Astra

• Uppland
« Svar #47 skrivet: 24 jan-10 kl 08:51 »
ojoj  ;D högt och länge... Tack för tipset Annika!

Träsktrollet

• -
« Svar #48 skrivet: 24 jan-10 kl 09:10 »
En vän till mig köpte kycklingar i sommar och nu när de började värpa så blev de flesta "paddor"  ;D
Hon som inte ville ha en ruvande ras  ::)  :-[
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Sirpa

• -
« Svar #49 skrivet: 26 jan-10 kl 10:11 »
Bra slakt-tuppar men låren betydligt tidigare än bröstet.

Hur är det med köttfärgen? Har hört att dom har mycket ljust kött, stämmer det?
Höns och Liljor i min trädgård.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 26 jan-10 kl 11:50 »
Astra - titta efter en Bamse-skylt - Bamse - han med dunderhonung.. Jodå, skylten var oxå stor men inte bamsestor..  ;D

Ljust kött.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Stor Sussex - Ljus Columbia
« Svar #51 skrivet: 02 jun-10 kl 00:14 »
Hej allesammans!

Jag har i framtiden stora planer på att skaffa höns, och efter mycket forskande & frågande har jag kommit fram till att min stora kärlek heter Sussex! Vit med svart stjärt & krage, dvs. Ljus Columbia.(det kommer bli fler raser om jag känner mig själv rätt, men en sak i taget...)  ::)

Huvudsakliga målet är inte att resa kors och tvärs och ställa ut, men intresset FINNS där någonstans, lurandes runt hörnet.
Vissa frågor kanske klassas som rent av idiotiska, men man är ju så jädrans nyfiken!  ;D

- - - - -

Jag har vid besök av utställningar blivit rekommenderad denna ras, både pga. kött- & äggkvalitet, temprament och tålighet. Så i regel verkar det vara en frisk och okomplicerad ras.

1. Är vissa raser mer eller mindre motståndskraftiga/känsliga? Och vad har ni för erfarenhet av Sussex i detta fallet? Sjukdomar ni stött på?

Vissa säger att det är en vanligt förekommande ras med mycket material att välja från, och andra säger raka motsatsen. Antar det beror på vad man letar efter, en hobbybesättning för nöje & nytta eller prima utställningsmaterial. (Ljus Columbia)

2. Kan det ligga något i det eller är jag ute och cyklar?

3. Upplever ni som har Sussex att dom är svåra att få tag på? Vad letade ni efter då?

4. Har vi kanske några uppfödare på denna sidan som har egna hemsidor?

5. Har du bilder eller allmän info om rasen du vill dela med dig av? Uppskattas!
  :D

- - - - -

Fler frågor lär dyka upp allt eftersom. Tacksam för alla svar!

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Stor Sussex - Ljus Columbia
« Svar #52 skrivet: 02 jun-10 kl 06:59 »
hej... sussex som ras är inte svår att få tag på...   men ska du ställa ut på utställning så får du tänka på vikten och typen.. kolla uppfödar listor hos srf´s lokalföreningar...då hittar du bättre avelsmaterial...   tycker själv att Sussex verkar vara en bra hushållsras... nackdelen om du ska ställa ut är att den oftast får badas för att vara ren och fin i den vita färgen..  i srf´s tidskrift nummer 5,2008 finns en rasspecial om sussex..
Fjäderfän och kaniner

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vid vilken ålder är Sussex helt fullvuxna?
« Svar #53 skrivet: 10 apr-12 kl 01:43 »
Snart får vi våra Sussex-unghöns, som kommer vara ungefär 5 veckor gamla.

Frågan är, när är de fullvuxna? När jag kan pusta ut och konstatera att de faktiskt får plats på sittpinnarna och i redena? ;)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Vid vilken ålder är Sussex helt fullvuxna?
« Svar #54 skrivet: 10 apr-12 kl 10:15 »
De borde börja värpa vid ca 6-7 månaders ålder.. då är de inte riktigt fullstora  :)
Utan först vid ca 1års ålder har de vuxit till sig..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #55 skrivet: 10 apr-12 kl 10:28 »
Mina Sussex började värpa vid 5månaders ålder och alla var i full gång vid 6 månader.
Idag är dom 7månader och jag får i genomsnitt 9ägg per dag på 14 höns.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #56 skrivet: 10 apr-12 kl 10:37 »
Jag var mer nyfiken på när de rent storleksmässigt var fullvuxna. Men när de börjar värpa för fullt är givetvis också bra att veta. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #57 skrivet: 10 apr-12 kl 10:47 »
De växer snabbt i början,  men även efter att de ser fullvuxna ut och värper och parar, ökar de i vikt  ett tag till.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #58 skrivet: 10 apr-12 kl 11:28 »
Jag har förstått att stora raser brukar växa långsammare än mindre? Jersey jätte (världens största ras) ska tydligen inte vara fullvuxen förrän efter två år.

Sedan finns det ju broilerhönor, t ex, som både är stora och växer snabbt, men de tar ju skada av det.  >:(

sonja på slätten

• Halland
« Svar #59 skrivet: 10 apr-12 kl 11:35 »
Jag upplevde inte mina sussex som långsamväxande. De växte väldigt snabbt i början,  och jag hade inga problem att ställa ut i oktober sådana som var kläckta i mars- april. Och slaktfärdiga blev de också snabbt. Men sedan fyllde de liksom ut ännu mer, fast då inte så fort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser