Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Era erfarenheter av Sussex!  (läst 23726 gånger)

äppelpaj

• Småland
SV: Era erfarenheter av Sussex!
« Svar #20 skrivet: 12 jan-09 kl 09:37 »
Jaha, jag hade inte tänkt att kläcka fram dem från ägg, de hönsen vi har nu skaffade vi förra sommaren/hösten så de har aldrig ruvat fram några än (men jag hoppas dom vill göra det med sina egna till våren), och vi har aldrig kläckt fram egna alltså. Så jag hade mer tänkt försöka få tag på kycklingar eller unghöns (lite beroende på hur stor prisskillnad det är, egentligen vill jag helst veta att åtminstone de flesta är hönor..När brukar man se det på sussex..?).
Men hur kan man då göra, det här med en äldre tupp, ska man försöka köpa några unghöns och så en äldre tupp?..  ??? Eller tror ni det räcker om tuppen/tupparna är ungefär lika gammal om man köper den som ungtupp (vet ej hur gamla de är då?), för då har den väl förhoppninsgvis lärt sig från äldre tuppar från stället den kom från?
Vet ni förresten vad det finns för färger på dem?, Ljus colombia, trefärgad... fler?  ??? Jag har bara sett den jag tycker är "vit"  ;D innan, det är väl då ljus colombia..
Tack för era svar hittils  :D ;D

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #21 skrivet: 12 jan-09 kl 10:42 »
Min sussextupp Weiron är den mest ödmjuke och snällaste tuppen jag någonsin haft.´

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

äppelpaj

• Småland
« Svar #22 skrivet: 12 jan-09 kl 11:47 »
Vad bra!  :) Har du haft flera sussextuppar?

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #23 skrivet: 12 jan-09 kl 13:33 »
jag hade 2 från början och båda var lika snälla.. sen har jag haft ungtuppar med och där hade jag heller inga problem
Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #24 skrivet: 12 jan-09 kl 14:32 »
Vår sussextupp Arne var också väldigt snäll, men var ibland lite dålig på att hålla ihop hönorna.

Däremot har vi haft två ungtuppar som slogs så blodet sprutade, men det var ju bara med varandra, mot oss var de snälla.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dottie

« Svar #25 skrivet: 12 jan-09 kl 18:48 »
Har bara gott att säga om både min nuvarande Sussextupp Beppe och min föregående, Bosse! De är snälla och lugna. Duktiga på att kalla på hönorna när det vankas mat. Bevakar området när de är ute och signalerar vid faror. Jag har flera Sussex/grönvärparkorsningar som har ruvat fram egna kycklingar. Har tyvärr inte haft renrasiga Sussexhönor förrän i år. Ska bli roligt att se om de kommer att vilja ruva i vår.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #26 skrivet: 12 jan-09 kl 19:26 »

Beträffande trefärgad Sussex  tupp har jag samma erfarenhet  som Sofia H. Den jag hade blev helt fixerad på att anfalla vår stackars collie, han fick inte visa sig ute förrän tuppen kom sättande och jagade in honom i något hörn och flög på honom.
De trefärgade var dessutom, till skillnad från de ljusa, mycket sent befjädrade.
Så den varianten avvecklade jag snabbt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

äppelpaj

• Småland
« Svar #27 skrivet: 12 jan-09 kl 20:53 »
Jaha.. Det kanske skiljer i lynnet då med beroende på färgen.. Eller så är det bara väldigt olika helt enkelt, man kanske får hoppas på lite tur med..
Tack för era svar :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #28 skrivet: 13 jan-09 kl 11:59 »

Jag tror inte att colombia-färgade och trefärgade  är speciellt besläktade, de två färgerna är alltför olika för att kunna avlas ihop.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 26 feb-09 kl 08:51 »
Hej
Skaffade mig en förtjusande kvartett sussexhöns i höstas, som jag är väldigt nöjd med.
Jag tänkte höra om ni ville dela med er av era erfarenheter av denna ras.
« Senast ändrad: 26 feb-09 kl 11:55 av Pethra »
Västra Götaland

gernsö

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 26 feb-09 kl 11:48 »
VAd vill du veta om dem, har många avelsgrupper och lång erfararenhet av rasen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Pethra

• Bohuslän
« Svar #31 skrivet: 26 feb-09 kl 11:54 »
Lite allt möjligt!
Är de bra på ruva?
När kan man se om det är en höna eller en tupp bland kycklingarna?
Om man har dem frigående, stövar de iväg långt eller håller de sig runt knuten?
Gillar de att flyga upp och sätta sig i träd?
Västra Götaland

sonja på slätten

• Halland
« Svar #32 skrivet: 26 feb-09 kl 15:03 »

Jag har  också haft Sussex (stor)  i många år. En viktig sak är att olika stammar skiljer sig  åt betydligt.
Min första tupp liksom en senare inlånad blev folkilskna, men det hände aldrig i min "huvudlinje".  Även ruvning varierar, jag avlade på detta och snart ruvade alla hönorna.  Men jag vet att andra  stammar inte ruvar alls.
De är ganska lugna,  men goda fodersökare. Unghönorna kan vara lite spralliga och flyga upp i träd, men det går över. De blir ju med tiden ganska tunga, över 3 kg (hönorna)
Att bestämma kön på ungdjur kan vara svårt, färg ingen ledtråd och tupparna får tuppkam sent. Bästa tecknet är när den nya stjärten börjar växa ut.
Ljus Sussex är tidigt befjädrade ( till skillnad från trefärgade).
Värper bra, även vintertid. Bra slakt-tuppar men låren betydligt tidigare än bröstet.

gernsö

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 27 feb-09 kl 12:35 »
Håller faktiskt med om det som inlägget innan mitt säger. Allt utom att de är svåra att könsbestämma. Jag tycker att de är ganska enkla att könsbestämma och ganska tidigt. ..... annars är de bra till slakt, ruvning och äggproduktion, håller sig i närheten och är en pålitlig ras.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 27 feb-09 kl 17:51 »
Tack Grimla, där fanns en del intressanta inlägg.

Grensö:
Berätta gärna lite mer hur du könsbestämmer kycklingarna.

Mvh P
Västra Götaland

gernsö

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 27 feb-09 kl 19:12 »
Jag tycker att det är lättast den dagen de föds eller efter typ1 ½ månad.....
Svårt att beskriva, är en kännsla man har. Man tittar på hur de beteer sig, hur de går och vilken hållning de har. Deras reaktioner, och naturligtvis deras huvud.

gernsö

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 27 feb-09 kl 19:28 »
MIna föräldrar har sussex och nu har jag det sedan ett antal år.  Jag har aldrig stött på en agressiv tupp ( emot människor) , och våra höns lägger ägg regelbundet.
VI har problem med våra hönor, de är aldelels för glada för att ruva. Ibland har man ingen som vill lägga ägg för alla är liggalna.....Om man hanterar dem från det att de är små så blir de lätt tama och lätta att hantera.
Inför denna säsongen ska jag själv avla på stor sussex: brun och columbia.  Dvärg sussex: brun, columbia, och silver.

gernsö

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 27 feb-09 kl 19:35 »
Du frågade efter andra raser som man  stött på agressivitet från , jag har en korsning mellan yokuhama( stavning?) och sumatra, de är totalt galna, charmiga men folkilskna.
Lägger förresten in bild på några av mina sussex.
« Senast ändrad: 08 maj-13 kl 11:51 av Sirpa »

äppelpaj

• Småland
« Svar #38 skrivet: 15 mar-09 kl 10:39 »
Är det nån som vet hur det är med flygförmågan hos sussexarna?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #39 skrivet: 15 mar-09 kl 17:27 »
Skulle inte tänka mig att den är något vidare, visst kommer min Susse upp på översta pinnen ca 150 cm från golvet, men hon har ju två steg att hoppa på. Det är ju en stor tung ras, de brukar väl inte vara några bra flygare då.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser