Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galen idé??? Jordkällare  (läst 11346 gånger)

finne-robin

• -
Galen idé??? Jordkällare
« skrivet: 10 jan-09 kl 19:19 »
Sitter här och drömmer om en jordkällare. Tog några öl och så kom en idé flygande.... kan man bygga jordkällare under huset?? Jag har ca 20 m2 outgrävt utrymme under vardagsrummet, bredvid det utrymmet har jag källare, med pannrum och förvaringsutrymmen dvs "varm" källare.

bua

SV: Galen idé??? Jordkällare
« Svar #1 skrivet: 10 jan-09 kl 20:02 »
Det var en inte helt ovanlig lösning. Vanligtvis kom man in i jordkällaren utifrån genom en större vinkellagd dubbellucka. Antagligen går dessa jordkällare inte ända fram till den "vanliga" källaren. Hur man gör för att en del av huset inte ska ramla ner i jordkällaren har jag ingen aning om.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jan-09 kl 20:27 »
Som jag skrev i den andra jordkällartråden så har jag på tomten en gammal jordkällare som är öppen upptill. Det har stått en stuga där uppe, men den kördes bort på lastbil av en tidigare ägare till tomten när han flyttade. Så principen har funnits i verkligheten, och skall tydligen fungera helt okay också

finne-robin

• -
« Svar #3 skrivet: 10 jan-09 kl 21:51 »
Det finns nog ingen risk för mej att en del av huset rasar in i jordkällaren eftersom jag redan nu har ca 80 cm kryputrymme under golvet.

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-09 kl 23:50 »
Här i värmland. (Kanske lokalt) så var det nästan regel att det låg ett hus ovanpå källaren.
Den benämndes "källarstugan" och de jag minns oftast innehöll ett boningsrum. Med murstock och spis. Det innebär att källarens tak var ganska tjockt innan man kunde bygga murstocken ovanpå. En granne rev ur ett sådant hus och där fanns en igensatt bykgryta för tvätt.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 01:24 »
I mitt föräldrahem så är källaren ett stensatt utrymme om två rum utan dörr emellan.

Farsan brukade öppna ett av källarfönsterna och sätta en ränna ner i pärebingen och hälla ner potatisen.

Sedan var det enkelt för mamma att hämta potatisen även på vintern.
All sylt o saft förvarades i hyllor där nere. Fläsket låg i höganäskrus o rimmade sig. osv.

Numera är det bara svamparna o paddorna som huserar där. Kylskåpet räcker tycker brorsan.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jan-09 kl 01:37 »
Nu vet jag inte vad du har för hus. Men i gamla timmerhus var det visserligen vanligt med en sån källare, men det är livsfarligt om man inte vill att huset ska ruttna. Men.. jag tror det handlade om halv källare, inte hel som det blir om du fortsätter gräva under ditt hus.

Å hur var det nu.. varför det var farligt.. När fuktig luft kommer in under huset så är det så kallt i källaren att det blir en jävla kondens. Helt enkelt.

Jag har en sån källare och kämpar med möglet. Måste lägga en dränering utanför, byta 20 cm jord mot grus, alltså gräva ur hela skiten. Å antikvarierna har förbjudit mig att förvara något som helst organiskt där.

När jag berättade för dem att den förra ägaren brukade sätta igen luftgluggarna på vintern och fylla alltihop med rotfrukter, tog de sig för pannan och såg skräckslagna ut.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-09 kl 01:51 »
Jag kan intyga att det blir ett j%la kallt golv ovanför källaren. Man fryser ända upp i knäna.

Ancan

• Halland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-09 kl 07:38 »
Jag har två källare under min gamla hallandslänga, ett rum i vardera ände, med egna ingångar och ingen genomgång emellan.Ca 10-12 kvm styck. Under mittendelen av huset är det ingenting, vanlig torpargrund bara.

De fungerar alldeles utmärkt bägge källarutrymmena, den ena används som matkällare/krukförvaring/annan förvaring.
I den andra ligger den gamla kakelugnen upplagd och numrerad i halmbingar...kanske det finns någon som vill köpa den och mura upp den någon gång i framtiden ;)

Huset är tilläggsisolerat underfrån numera- tidigare var det i princip "fritt blås" i golvtiljorna här, numera är det enbart golvet i mittdelen som är kallt o dragigt...
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 12 jan-09 kl 19:23 »
Enklaste källaren gör man om man gräver ner ett liggande cementrör och sätter ett lock på det.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 13 jan-09 kl 13:34 »
För att återgå till frågan. Har man kunnat gräva ut en del av huset så går det att fortsätta. Knacka hål på väggen i källaren och så tar du med en hink med jord varje dag - så är du klar till pensionen. Eller så tar du några öl till med kompisarna och gräver tillsammans. Vill du inte slabba med jord inomhus så gräv dig ner utifrån på andra sidan huset.

Inget jag skulle sysselsätta mig med direkt men det är fullt möjligt.

ES

evakat

« Svar #11 skrivet: 13 jan-09 kl 14:53 »
Min pappa grävde ur så som du troligen har tänkt göra. Det blev så fuktigt att han var tvungen att sätta in en avfuktare. Det var under en gammal timmerkåk med halv källare.
Eva

sub rosa

« Svar #12 skrivet: 14 jan-09 kl 19:36 »
Det har jag gjort i mitt hus ,precis det du beskriver - grävt ut, fast jag stötte på berg ca 1,5m ner längs yttervägg. Min blev dock lite stor ca 20m2 - när man väl gräver så.........
- Förvarar mest vin där nu för tiden - perfekt vinkällare för övrigt.

Satte in en dörr - öppnade upp väggen från garaget i källaren........... blev bra, kör på!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser