Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering om eco-ull  (läst 3706 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Fundering om eco-ull
« skrivet: 10 jan-09 kl 19:14 »
Är det någon som vet om eco-ullen är otvättad? Har börjat på en tröja men reagerar med allergiska besvär liknande de jag har när jag klipper mina kaniner ::). De brukar ge sig när jag tvättat ullen...skulle vara bra att veta om det skulle hjälpa.

Ior

• I am a happy gal.
SV: Fundering om eco-ull
« Svar #1 skrivet: 11 jan-09 kl 08:04 »
Vad har du för eco-ull?
jag stickar f.t. med Marks & Kattens (M&K) och mitt intryck är i alla fall att den är tvättad.
Jag tvivlar på at man kan saluföra otvättad ull i lyxiga garnbutiker...?

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #2 skrivet: 11 jan-09 kl 13:57 »
Jag har också svårt att tänka mej att den skulle vara otvättad, den säljs väl dessutom efter vikt ?

Prova tvätta upp innan du stickar det kan kanske hjälpa.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Wynja

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-09 kl 16:21 »
Jag kan ändå tycka att det är troligt att eko-ull ger större utslag än annan som säkert tvättats med starkare medel. Dvs att jag tror att annan ull rengjorts mer på djupet med starkare medel som inte lämnar kvar så mycket...får...i ullen. :)  När jag jobbar med eco-ull blir jag tex mycket fetare om fingrarna än då jag jobbar med vanlig ull, då jag vanligtvis inte blir fet om fingrarna alls.

renee d

« Svar #4 skrivet: 11 jan-09 kl 16:24 »
När jag jobbar med eco-ull blir jag tex mycket fetare om fingrarna än då jag jobbar med vanlig ull, då jag vanligtvis inte blir fet om fingrarna alls.

Ja,så vis man er allergiske overfor lanolin er der et problem. Renee

Kawachi

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 11 jan-09 kl 20:45 »
Kan då kanske bero på tvättning  ??? Har inte upplevt problem med vanligt svenskull garn, eller madame lutuss ull.

Grelbers-stock

« Svar #6 skrivet: 12 jan-09 kl 10:19 »
Prova att tvätta tröjan ordentligt å se om det blir bättre.  Lanolin har ju redan nämnts, men spinnoljan kan man ju reagera på - sedan vet vi ju inte vilka andra behandlingar ullen genomgått.  Naturlig ull inehåller ju en hel del boss och fibrer som kan flyga runt. Laonlinet är ju en bra 'fälla' för andra saker man också kan reagera på. Tycker texten på en förpackning hos en firma som säljer lanolin för kosmetikabruk säger mycket (Laonlin - pesticid-reducerad) eller kanske allt.

renee d

« Svar #7 skrivet: 12 jan-09 kl 11:11 »
er der spinnolja på ekologiske ull? Renee

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #8 skrivet: 12 jan-09 kl 13:24 »
All ull som skall spinnas tvättas innan. För att kunna spinnas i maskin måste därför spinnolja tillsättas. Vilken typ av olja som används kan bara spinneriet svara på. I ett kravspinneri (Eko) måste de medel som används vara ekologiskt godkända.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Kawachi

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-09 kl 17:02 »
si där ja! Man lär sig  nåt nytt, mest varje dag ;) -har aldrig hört talas om spinnolja. ;D

annan

« Svar #10 skrivet: 12 jan-09 kl 21:35 »
först tvättar man ullen för att få bort den "naturliga spinnoljan",lanolinet, sen tillsätter man spinnolja... ::)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Grelbers-stock

« Svar #11 skrivet: 13 jan-09 kl 08:14 »
Ja visst är det kul!

Men jag vet ju själv vilka besvär man kan få om man inte tvättar ull :/ 

Färdigpreppade topsband som man köper är ju utan spinnolja så där upplever jag sällan nys host kittel etc besvär.

En del handspinenrskor använder hårbalsam och vatten som spinnolja :)

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #12 skrivet: 13 jan-09 kl 14:42 »
Egen spinnolja för handspinning kan man göra genom att blanda solrosolja i sista sköljvattnet. Det behövs bara en knapp tsk till 20 l vatten. Solrosoljan härsknar inte.
Hårbalsam är ju som vilket annat sköljmedel för tvätt en riktig miljöbov och hör inte hemma i ekologisk ullhantering ( eller tvätt/hårtvätt).
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Grelbers-stock

« Svar #13 skrivet: 14 jan-09 kl 07:40 »
Jodå, solrosolja härsknar efetr en viss tids lagring - alltså en viss tids lagring av den 'oljesköljda ullen' - kan vara bra att tänka på faktiskt.

Peter Teal rekommenderar ett bra sätt i sin bra ullkamningsbok, att man använder sig av en sprayflaska. Numera med all 'inne-matlagning' så finns det ju faktisk 'oljespray' att få tag i så man kan dosera på ett lätt å bra sätt direkt på ullen nä rman använder den, så slipepr man fundera på NÄR man skall spinna den och hur länge man törs lagra den. Härsken solrosolja stinker :/
« Senast ändrad: 14 jan-09 kl 07:42 av Grelbers-stock »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #14 skrivet: 14 jan-09 kl 07:52 »
Ojdå! Jag visste inte ens att man använder spinnolja när man handspinner. När behöver man det?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #15 skrivet: 14 jan-09 kl 10:22 »
Ojdå! Jag visste inte ens att man använder spinnolja när man handspinner. När behöver man det?

Kanske om man köper färdigkardad, tvättad ull  ???

Jag har enbart spunnit otvättad ull och har ingen erfarenhet av något annat, därav min förmodan.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #16 skrivet: 14 jan-09 kl 10:49 »
Spinnolja behövs bara om man tvättat ullen med rengöringsmedel av något slag. Vid tvätt i enbart vatten försvinner inte lanolinet, enbart smutsen.
Solrosolja härsknar inte om man gör som man skall göra dvs använder och spinner av ullen när oljan är tillsatt. Efter avslutat arbete skall garnet tvättas som vanligt.
Tillsätt inte spinnolja av något slag och låt ullen ligga. Det fungerar på samma sätt som otvättad ull och drar våra bevingade ovänner (mal) till sig.

Grelbers-stock

« Svar #17 skrivet: 15 jan-09 kl 07:11 »
Jag använder aldrig spinnolja även om jag tvättat ullen rdentligt noggrant med diskmedel etc. Däremot har jag läst om en dle som använder det vid ullkamning - återigen inget jag själv använder där. Har provat - visst gled ullen bättre men jag tycker min glider helt ok även utan så - visst- man får prova sig fram å se vad man vill ha  eller inte. 
Ullkamning med värmda kammar och tillsatt olja glider väldans bra :-) men jag tycker dte går helt ok även utan värme och olja. Sedan - skulel jag göra större mängder så kanske jag skulel tycka att det gick så pass snabare med tillsatser att det skulle vara värt det - i min värld är det hobbybruk :)

Färdiga kardband / topsband behöver inte olja heller - det är fluffigt nog :)

Nått undantag är ju alpaca - där tycker jag att jag vill ha en sprayflaska med vatten åtminstone men det är p g a statisk elektricitet ....

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #18 skrivet: 15 jan-09 kl 08:27 »
Hmm... jag som säljer Eco-ullen borde ju veta ::)

Så här står det på ett informationsblad från Marks & Kattens iaf:

"Ullen är tvättad och kammad enligt IVN-standard = Internationell association of Natural textiles"

"Under tillverkningen används inga textila medel som karbonat, klorider, mjukgörare, superwash eller andra kemiska produkter"

"Spinning och nystning sker under strikta tyska miljöföreskrifter"

Vet inte om ni blir klokare men annars kan jag ringa och fråga vad de använder för spinnolja.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kawachi

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 15 jan-09 kl 17:48 »
Det får du gärna göra Bondelinda, man blev ju nyfiken nu ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 4 användare (1 dolda)
Liz, Trulsa, Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser