Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnöttat första gången idag!  (läst 27860 gånger)

Fritjoff

SV: Tvättnöttat första gången idag!
« Svar #20 skrivet: 11 jan-09 kl 16:53 »
Vem står bakom den norska undersökningen? När jag ser att alla miljövänliga tvättmedel får sämre resultat än enbart vatten blir jag mycket skeptisk. Påminner lite om den stora undersökning tobaksbolaget gjorde för 10-15 år sen som visade att det inte var farligt att röka.

Norska Forbrukerrådet gjorde undersökningen. Liknande svenska Konsumentverket och dyl.

Undersökningen var en test med:

Indiska tvättnötter (Saponin)
Ecoball (Vet inte vad som gör rent med den)
Tvätt "magnet"
"Miljökulor"

I dessa test fick Indiska tvättnötter bästa resultat, men det sades att tvätt i vanligt vatten var bättre än med nötterna...

Ecoball är väl en liknande produkt som magic ball... Som laddas med hjälp av solen och håller då för 1100 tvättar...  ???  ::) :P

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 11 jan-09 kl 19:38 »
Norska Forbrukerrådet gjorde undersökningen. Liknande svenska Konsumentverket och dyl.

Undersökningen var en test med:

Indiska tvättnötter (Saponin)
Ecoball (Vet inte vad som gör rent med den)
Tvätt "magnet"
"Miljökulor"

I dessa test fick Indiska tvättnötter bästa resultat, men det sades att tvätt i vanligt vatten var bättre än med nötterna...

Ecoball är väl en liknande produkt som magic ball... Som laddas med hjälp av solen och håller då för 1100 tvättar...  ???  ::) :P

Men det står ju inget om HUR man gjort testet... Hur vetenskapligt är det?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 11 jan-09 kl 19:44 »
"Testen er utført etter standard EN 60456, og de alternative vaskemidlene er brukt slik bruksanvisningen som fulgte produktet, tilsier.

I testen er det brukt tre identiske husholdningsvaskemaskiner. Smusslapper av bomull, innsmurt med henholdsvis sot/mineralolje, blod, kakao og vin, er kjørt tre ganger på 40 grader.

Etter vask er rengjøringseffekten sammenliknet ved hjelp av et spektrofotometer, som har målt rengjøringseffekten i forhold til følgende punkter: Fettfjerning/generell vaskeeffekt, blekeffekt, enzymaktivitet, enzym protease og enzym amylase (fjerning av forskjellige typer proteiner)."

Jag är i vart fall nöjd med tvättnötterna till normaltvätt, fettfläckar går dock tyvärr inte bort.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

daltös

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 11 jan-09 kl 23:28 »
hejsan..idag tvättade jag för första gången med tvätt nötter....
jag blev väl lite nöjd.

den lättare smutsade tvätten blev ren, och den vita tyckte jag var fräschare än med tvättmedel.
jag tycker de lätt blir solkiga av det... ??? förmodligen feldoserat eller så är de bara inte bra....
den hårt smutsade tvätten blev halvren....vilket inte är bra...
så jag kommer att kombinera nötter och tvättmedel....
nötter till det som är lätt smutsat och medel till resten.

jag har även gjort schampoo idag och då blev jag jättenöjd!!!!!!!!  ;D
jag hade inte tvättat håret på två dagar och det var riktigt fett!!!!!!
nu återstår det bara att se hur lång tid det tar innan jag måste tvätta igen.

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #24 skrivet: 11 jan-09 kl 23:48 »
Jag har använt tvättnötter i drygt ett halv år nu och tycker det är minst lika bra som Grumme tvättmedel och Skona dvs de jag använt förr, fast jag kan säja att gräsfläckar på knän inte gick loss av sej själv utan behövde lite diskmedel(Grumme) på fläcken först.

En annan skoj sak är när jag sprungit hos tandläkarn med dottern (som haft tandställning så det har blivit några besök) så kommer alltid tandläkarn in med näsan i vädret sniffandes och utbrister varenda gång : Det luktar så gott när ni kommer, som kamomill eller något.
(Jag rekomenderade tvättnötter till henne och ass :) )
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #25 skrivet: 12 jan-09 kl 22:33 »
Tvättnötterna är bra.....   
Är kläderna svärt smutsede så kör jag dom två gånger om jag har brottom annars så åker verkstadskläderna i blötläggning över natten eller 2 nätter... 
Då släpper skiten riktigt lätt...   

I värsta fall använder jag tvättmedel och 60 grader...     
Då jag inte har någon vittvätt så har jag svårt att säga nått om det...

Jag har använt mina nötter i snart 1 år och är riktigt nöjd...
Snart dax att beställa 1 kg till
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

motroten

« Svar #26 skrivet: 13 jan-09 kl 14:05 »
Kan någon förklara för en som inte har provat, hur de funkar? Avger de saponiner och måste bytas ut efter ett tag, eller är det en laddning med nya nötter för varje ny tvätt? Och hur ligger de prismässigt med annan miljötvättmedel typ Grumme tvättsåpa? Alltså per tvätt, någon som vet?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #27 skrivet: 13 jan-09 kl 14:10 »
Kan någon förklara för en som inte har provat, hur de funkar? Avger de saponiner och måste bytas ut efter ett tag, eller är det en laddning med nya nötter för varje ny tvätt? Och hur ligger de prismässigt med annan miljötvättmedel typ Grumme tvättsåpa? Alltså per tvätt, någon som vet?

Hej,

Nötterna avger saponiner och byts ut när de är slut, du kan använda samma nötter i flera, ganska många, tvättar.

Jag tror inte att jag ens betalt 100 kr för ett helt års nöt-tvättande, så för mig har de varit mycket prisvärda! Jag har tre barn och mycket tvätt..... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

lauralisa

• -
« Svar #28 skrivet: 14 jan-09 kl 17:32 »
Min syster svär vid tvättnötter... ja, jag vet inte, för jag har inte provat. Ska göra det dock. DN gjorde också ett test förra våren eller så, och kom fram till ungefär samma sak som den norska undersökningen.

Man ska inte underskatta effekten av vatten heller. Det är ett bra lösningsmedel, och i kombination med den mekaniska bearbetningen av maskinen lossnar nog den mesta smutsen. Själv brukar jag bara använda hälften av angiven mängd tvättmedel. Har läst att mängden beräknas på att man ska mätta vattnet med surfaktanter, vilket inte är den mängd som behövs för att rengöra tvätten.

På thriftyfun.com (ett annat roligt forum!) har det gått många diskussioner om tvättmedel. Åtminstone en kvinna där säger att hon bara tvättar med vatten sen flera år tillbaka, och påstår att det räcker för hennes tvätt. Jaja.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Dillen

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 14 jan-09 kl 19:28 »
Hoppas det inte är helt off topic här nu men hur gör man schampo på nötterna?

Har tvättat ett par tvättar med tvättnötter och är väldigt nöjd. Svärmor diskade med tvättnötter i sin diskmaskin och var också supernöjd. Tror att (som tidigare nämnt här) att vattentypen är ganska viktig i frågan.
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #30 skrivet: 14 jan-09 kl 20:13 »
Jag använder tvättnötter till all tvätt, utom till vittvätt då använder jag Grummes tvättsåpa.
Har gjort ett avkok för att få schampo till hundarna med ett gott resultat! Hundarna blev lena i pälsen och gammelhunden med "trasselpäls"  blev trasselfri! ;D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Tvärslå

• Närke
« Svar #31 skrivet: 15 jan-09 kl 11:47 »
Jag gjorde diskmedel av nötterna härom dagen och så hade jag en temugg som fått en mörk avlagring i botten som jag hällde lite rent nykokt men svalt diskmedel i, jag lät det stå en stund sedan gick det att diska bort det med en vanlig diskborste utan större problem.
Så lätt har det aldrig gått med köp diskmedel.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #32 skrivet: 18 jan-09 kl 20:36 »
Jag har använt tvättnötter ett tag och jag tycker det funkar bra på kulörtvätt, men sämre till vittvätt, särskilt om den är väldigt smutsig. Jag har provat att använda avkok som handdiskmedel, men som nån konstaterade så löser det inte fett så bra. Nu är det dags att köpa nya nötter, men jag kommer att använda vanligt - miljövänligt så klart - tvättmedel till det vita.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mill

« Svar #33 skrivet: 18 jan-09 kl 21:46 »
Jag använder tvättnötter till all tvätt, utom till vittvätt då använder jag Grummes tvättsåpa.
Har gjort ett avkok för att få schampo till hundarna med ett gott resultat! Hundarna blev lena i pälsen och gammelhunden med "trasselpäls"  blev trasselfri! ;D

Nu fick jag lite hjärnsläpp, när du skriver såpa så menar du ngt slags tvättmedel va? Inte vanlig såpa?

Tvärslå

• Närke
« Svar #34 skrivet: 18 jan-09 kl 21:49 »
Grumme har ju tvättmedel och diskmedel och inte bara såpa ...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #35 skrivet: 18 jan-09 kl 22:00 »
Nu fick jag lite hjärnsläpp, när du skriver såpa så menar du ngt slags tvättmedel va? Inte vanlig såpa?
Jag skrev TVÄTTsåpa. Men visst finns det såpa till övrig rengöring te x golv. Och som Tvärslå skriver har ju Grumme fler produkter.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #36 skrivet: 19 jan-09 kl 14:56 »
Idag ringde en kund och var överlycklig, hennes man jobbar med att rengöra ladugårdar.
Lukten på hans jobbarkläder går inte ur med vanligt tvättmedel, men med tvättnötter gör den det.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 02 feb-09 kl 17:12 »
Har övergått till tvättsåpa
 även vittvätt tillsätter blekmedel då.
Tycker att det luktar gott samt behöver inget mjukmedel.
Har en son som är så känslig, det går bra nu utan.
Däremot tycker jag att det är åt skogen för dyrt.
« Senast ändrad: 06 feb-09 kl 15:52 av Lycka »
Hedemorahöns

signe

« Svar #38 skrivet: 19 feb-09 kl 18:14 »
Jag har slutat använda Grummes tvättsåpa då den är så dyr. Använder istället en såpa som säljs i små dunkar på ICA, görs i Norrbotten tror jag. Den är billigare och i kombination med tvättnötter så behövs väldigt lite såpa i tvätten.

taccotad

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 05 mar-09 kl 08:50 »
Nu har jag tvättat ca 5 tvättar med nötterna. Ett positivt resultat. Inget att klaga på. Tvätten blir ren, mjuk och luktar "ren". Kör just nu sambons äckliga träningskläder så det ska bli intressant att se hur dom blir.
Hällde i några droppar eterisk olja i sista tvätten igår men kunde nog tagit några till för det luktade inte nåt särskilt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser