Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnöttat första gången idag!  (läst 27482 gånger)

MNehm

SV: Tvättnöttat första gången idag!
« Svar #60 skrivet: 30 sep-09 kl 14:13 »
Jag har tvättat med tvätt nötter i ca 1 år tvättar all tvätt med tvättnöter förutom vita lakan som ibland tvättas med lite vittvättmedel för att blekas.  För mig funkar det super. Har aldrig i och för sig provat att tvätta utan tvättmedel eller nötter, så jag vet inte hur resultatet blir då.
Jag tvättar till och med mina tvättbara bindor med tvättnötter och det funkar jättebra. Får fläckbehandla i bland, men inget mer. Vet massor på familjeliv som tvättar sina tygblöjor med tvättnötter och är nöjda med resultatet.

Ifall nötterna är bluff så skulle jag faktiskt inte bry mig jättemycket utan i så fall börjat tvätta med bara vatten och i så fall skulle ju tvättnötterna öppnat mina ögon för att man inte behöver tvättmedel!

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #61 skrivet: 02 okt-09 kl 16:37 »
Har testat vår första tvätt med nötter nu. Körde en ganska full maskin med mycket sportkläder, underkläder, strumpor mm.
Av ren vana körde jag ett kortare 40-gradigt program.
Resultatet? Normalt luktar jag aldrig på tvätten direkt när den kommer ur maskinen. Men jag tyckte att det luktade fräscht av en del plagg. Några funktionskläder luktade fortfarande en del svett.  :P
Däremot blev allt otroligt mjukt!

Så nu undrar jag. Ni som kör med nötter och har gjort det en längre tid. Ska jag kanske köra längre program på sportkläder? Eller kanske inte fylla maskinen så mycket som vi normalt gör?

Mamsingen

• Småland
« Svar #62 skrivet: 11 okt-09 kl 19:19 »
Har testat vår första tvätt med nötter nu. Körde en ganska full maskin med mycket sportkläder, underkläder, strumpor mm.
Av ren vana körde jag ett kortare 40-gradigt program.
Resultatet? Normalt luktar jag aldrig på tvätten direkt när den kommer ur maskinen. Men jag tyckte att det luktade fräscht av en del plagg. Några funktionskläder luktade fortfarande en del svett.  :P
Däremot blev allt otroligt mjukt!

Så nu undrar jag. Ni som kör med nötter och har gjort det en längre tid. Ska jag kanske köra längre program på sportkläder? Eller kanske inte fylla maskinen så mycket som vi normalt gör?

Hej! tror du får testa att köra ett längre program och se om "svettlukten" försvinner.
Man behöver ju inget sköljmedel då kläderna blir mjuka men man kan tillsätta någon droppe doftolja (eterisk olja) till sköljvattnet.

Kanske kan köra en maskin för sig med sportkläderna?

Prova sig fram är det bästa.
Jag tvättar det mesta med tvättnötter, ibland använder jag "vanligt tvättmedel" men det blir inte så ofta..

Lycka till!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #63 skrivet: 14 okt-09 kl 11:16 »
Jag använder en tvätttvål på smutsiga fläckar innan jag stoppar in plagget i maskinen.

Någon frågade om hur man gör flytande diskmedel/tvättmedel det kan ni se här [url]http://off-grid.se./category/ekologiska-produkter/tvattnotter/url]
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Mamsingen

• Småland
« Svar #64 skrivet: 15 okt-09 kl 12:09 »
Galltvål sägs att man ska ha till fläckar, har aldrig testat men sett att Maxi har Galltvål :)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #65 skrivet: 23 okt-09 kl 01:07 »
En miss som man lätt gör är att man tvättar för många tvättar med samma nötter. De håller visserligen om och om igen, men dock inte längre när de gått sönder (vilket de gör efter några tvättar). Annars tycker jag det låter väldigt märkligt att någon skulle påstå att de är en bluff. Tvätten både känns och luktar rent. Dessutom har jag sålt flera genom min sajt (www.liiv.se) där jag har "pengarna tillbaka om du inte är nöjd garanti", och ingen har hört av sig och klagat.
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

esten

• -
« Svar #66 skrivet: 23 okt-09 kl 09:44 »
Jag har hört att Hästkastanjen ska ha tvåleffekt också , någon som vet ?? eller har provat ??

Mamsingen

• Småland
« Svar #67 skrivet: 23 okt-09 kl 10:42 »
Jag har hört att Hästkastanjen ska ha tvåleffekt också , någon som vet ?? eller har provat ??

Den enda växt jag vet med säkerhet som använts i sverige som Tvättmedel är Såpnejlikan, jag har massor, växer som ogräs i min ena rabatt, har testat använda rötterna men de är ju så små så små så jag fick försöka plocka massor, till sommaren ska jag göra experiment med blomman o se om det funkar att tvätta med..

Kastanj tror jag inte innehåller Sapoiner... som är "Tvättämnet" i naturen, vad jag vet..

esten

• -
« Svar #68 skrivet: 23 okt-09 kl 14:04 »
Hej !
Enligt Medicinalväxter , 315 läkeväxter i färg av Dieter Podlech .
Hästkastanje innehållsämnen: Saponin , framförallt aescin , flavonglykosider , garvämnen .
Såpört innehållsämnen : Saponiner

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #69 skrivet: 23 okt-09 kl 15:17 »
Jag har oxå läst att kastanjer innehåller saponiner, men har inte hittat hur många procent,
men jag har aldrig hört att man använt det till att tvätta med, däremot såpnejlika och björklöv.

På Shenet står det så här:
Saponiner finns i större mängd i bland annat gullvivans (5-10 %) och såpnejlikans rötter (runt 5 % saporubin och saporubinsyra) medan björklöv innehåller runt 3 %. Kvillajaträdet anses vara den bästa källan; barken innehåller 8-10 % saponiner i form av kvillajasapotoxin och kvillajasyra. Det asiatiska såpbärets = (tvättnötter) fruktkött kan innehålla så mycket som 36 % saponiner.

Jag säljer en tvättvål (fungerar som galltvål) som jag tillverkar själv,
även tvättnötter, fast dem tillverkar jag inte själv ;)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

esten

• -
« Svar #70 skrivet: 23 okt-09 kl 15:39 »
Hej !
Hittade i Örtmedicin och Växtmagi ; om Hästkastanj : innehållsämnen , Saponinet aescin ( upp till 13 % ) och flavonider .
Läste också på om tvättnötter på engelska Wikipedia , att de har samma medicinska användning som hästkastanjen .
Har plockat in hästkastanfrön för att testa att tvätta .

esten

• -
« Svar #71 skrivet: 23 okt-09 kl 19:02 »
Hej !!
Tvätteriet gick långt över förväntan . Bara det allra smutsigaste behövde hjälp .
Jag hittade också den här sidan om såpörter , där också hästkastanj finns med .
http://www.pfaf.org/leaflets/soap.php
Soapplants-Plants For A Future
Så nu ska jag ut och plocka hästkastanjer i morgon

Mamsingen

• Småland
« Svar #72 skrivet: 23 okt-09 kl 20:54 »
Då måste jag åxå testa  kastanjer :D vad kul om det funkar!!

Har ju hört också att man använde t ex Björkaska/lut, för länge sedan att tvätta i... Spännande att testa lite nya/gamla metoder :)

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #73 skrivet: 24 okt-09 kl 01:18 »
Då måste jag åxå testa  kastanjer :D vad kul om det funkar!!

Har ju hört också att man använde t ex Björkaska/lut, för länge sedan att tvätta i... Spännande att testa lite nya/gamla metoder :)
Låter roligt....berätta sedan hur det gick ;D
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Mamsingen

• Småland
« Svar #74 skrivet: 24 okt-09 kl 08:48 »
Låter roligt....berätta sedan hur det gick ;D

Lovar redogöra :D

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 26 okt-09 kl 09:08 »
Efter att ytterligare en av mina bröder har börjat tvätta med nötter är jag nu alldeles säker på att jag inte tycker om lukten (jag vet att det bara luktar väldigt svagt, men jag har ett bra luktsinne och är lite gnällig ;)). Kastanjer låter spännande, och dem kan man ju testa alldeles gratis. Det är bara att ta en liten promenad! Ni som nu testar: påminner lukten om tvättnötternas?

Min mor gjorde ibland asklut på björkaska när jag växte upp. Vad jag minns fungerade det väldigt bra som tvättmedel, och vid tillfälle ska jag försöka komma ihåg att fråga henne lite mer ingående om hur hon gick till väga, och vad hon tyckte om resultatet. Vad jag minns var det just aska från björkved som gällde, och det fick hon av någon som bara eldade med björk.

esten

• -
« Svar #76 skrivet: 26 okt-09 kl 09:33 »
Hej !
I en kokbok från 1909 , skriven för skolkök och enkla hem , av Lotta Lagerstedt skriver hon så här om asklut .
Väl siktad björkaska hvilken blir bäst , om den länge bränts i en kakelugn . Askan måste vara alldeles fri från
lerbitar , järn m.m . Hafen askpåse af grof , tät handuksväv e.d och fyll denna med askan . Lägg eller häng
nu påsen i en kittel , fylld med vatten ; låt detta långsamt koka upp samt sakta koka ½ timma.
När luten svalnat , silas den genom silduk . Du bör bereda så mycket lut att det räcker till både blötläggning och
tvätt . 7 l siktad aska  går åt till 50 kg kläder .
Het lut bränner in smutsen i kläderna !! Den ska vara ljummen . Lite såpa används också under skjälva tvättandet .
Appropå kastanjerna , har provat igen , de lösta inte fläckar av sot . Jag har också väldigt hårt vatten och de behöver
mjukt vatten .

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #77 skrivet: 07 dec-09 kl 18:46 »
Jag måste få lägga in mitt gillande för tvättnötterna.
Vi har tvättat med nötter nu i snart 2 år och vi är jättenöjda. Tvätten blir ren.
Jag själv tvättar inte håret med schampo. Aldrig. Min hud och mitt hår torkas ut och "dör" av de olika hud-  och hårvårdsprodukterna. Så varje dag sköljer jag igenom håret med vatten, vilket fungerar väldigt bra om jag inte är i mitt i något extremt smutsigt projekt. Då fungerar det inte med bara vatten längre utan då behöver jag rengöringsmedel. Då använder jag tvättnötsavkok.

Vi är nöjda och kommer inte att byta tillbaka. Jag får väl hoppas att mina små plantor här hemma fortsätter växa till sig så att jag snart kan ha närproducerade nötter.  ;D

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #78 skrivet: 07 dec-09 kl 18:55 »
tror att råd och rön har gjort en test på nötterna men kunde inte hitta den
däremot så hittade jag denna test
http://www.caminomagasin.se/nyheter/2008/09/17/tvattnotter-far-daligt-betyg

esten

• -
« Svar #79 skrivet: 07 dec-09 kl 19:05 »
Eftersom jag använder hästkastanjer som tvättmedel har jag märkt att vattnets hårdhet spelar inn väldigt mycket .
Så jag tror det är anledningen till att tvättnötterna fick så dåligt betyg i det norska testet .
Håll koll på hårdheten !
Hästkastanjerna innehåller ju mindre saponin än tvättnötterna så de blir ännu känsligare , men de fungerar ju på samma vis .
Genom att lösa ut saponin i tvättvattnet .

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser