Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättnöttat första gången idag!  (läst 27490 gånger)

lisusanne

SV: Tvättnöttat första gången idag!
« Svar #40 skrivet: 18 mar-09 kl 14:02 »
Tvättnötterna kan användas till mycket annat än att tvätta kläder.
Men jag har fått för mig att det blir renare ju längre kläderna ligger i tvättnötsvattnet, prova genom att köra ett program som stannar innan det sköljer. En kund till oss (Gröna Grodan) sa att hon lämnade över natten och kläderna blev "skrämmande" mjuka?? Någon som känner till om det finns någon tråd för småföretagare på landet? Det är inte lätt..

signe

« Svar #41 skrivet: 18 mar-09 kl 19:29 »
Det är väl rimligt att det löser ut mer saponin ur nötterna ju längre de ligger i vattnet. Å andra sidan tar väl nötterna "slut" fortare då.

galenbyn

« Svar #42 skrivet: 21 mar-09 kl 21:25 »
Jag tycker nötterna fungerar riktigt bra!
Har bara märkt att riktigt svettiga kläder i 40 grader kan vara lite svårt med lukten.
Annars inga problem...

lauralisa

• -
« Svar #43 skrivet: 26 mar-09 kl 22:26 »
Jag tycker tyvärr inte nötterna funkar nåt vidare, som sagt. De luktar piss (förlåt, men det är ju sant!) och rengör inte ordentligt smutsig tvätt, d.v.s den mesta av min tvätt.
Idag gjorde jag ett avkok att ha som schampo eller nåt. Det luktar kväljande! Få se om det är bra för håret åtminstone! Tyvärr känns det just nu som 100 kr i sjön.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Mysse

« Svar #44 skrivet: 27 mar-09 kl 11:19 »
Jag köpte tvättnötter för ca 6 månader sedan.
Jag hade läst om dem här på forumet och blev helt eld och lågor över detta mirakelmedel som var så naturvänligt och prisvärt. Varför var det inte mer känt? Nu skulle jag ut och missionera, alla vänner skulle få en liten provomgång av mig. Jag beställde nötterna - största påsen. Samma eftermiddag läste jag den norska undersökningen och min entusiasm föll drastiskt. Det är klart att de inte funkar bättre än kemikaliespäckade medel som har prövats fram under årtionden i laboratorier, men en liten låga fanns allt kvar.

Nötterna kom nästa dag! (från Alternativ - känd att vara snabb som fanomens skugga). Jag provade och kände mig lagom imponerad. Tvätten luktade naturligtvis inte parfym utan snarare som man borde föreställa sig - lite indiskt på något vis, lite unket jämfört med tvättmedel, ja lite... naturligt. (det kan absolut ha att göra med vårt järnrika vatten också, vårt vatten luktar till och med järn.)

Vissa fläckar går inte bort i samma grad som med köpemedel men andra kanske till och med går bort bättre - svårt att säga. Nog tror jag att sapoinet gör något, men att tvätta i bara vatten på varmare grader funkar också hyfsat bra.

Jag har oftast mina nötter lösa med tvätten och då kan DE göra grå fläckar på ljus tvätt och dessa fläckar går inte bort. dessa fläckar kommer säker bara när tvätten blir kvar i maskinen ett tag, och av den mörka insidan på trasiga nötter. tex. om man tvättar på kvällen och plockar ur på förmiddagen.

Jag har även gjort avkok och tvättat håret.
Åh vad lent det blir, lätt att reda ut och känns glansigt! Men jag tycker inte det blir så rent som jag är van, så jag tvättar först med schampo om jag ska ut bland folk. Återigen så är lukten inte sommarblomster precis utan lite unken. Ett till minus för schampovarianten är att det är lite svårhanterat, löddrar inte, kort hållbarhet, kallt (bör förvaras i kylskåp), lite opraktiskt helt enkelt.

Jag har inte gett bort så många prova på nötter till vänner som jag trott. Jag ger bara bort till dem som jag tror ha ett tillräckligt öppet sinne för att väga fördelarna mot nackdelarna. För jag vill ändå att de ska fortsätta ha ett bra rykte.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Mysse

« Svar #45 skrivet: 27 mar-09 kl 11:27 »
Att vittvätten inte ser så vit ut som den gör med vanligt tvättmedel är väl för att vanligt vittvättmedel färgar tvätten vit.

Det stämmer inte riktigt. Vittvättmedel bleker tvätten lite. Riktigt vita plagg är oftast färgade vita när man köper dem, och då ska de inte tvättas med vittvättmedel, då blir de "dassiga" eftersom vitfärgen bleks bort och den urspungliga tygfärgen visar sig.

lauralisa

• -
« Svar #46 skrivet: 30 mar-09 kl 22:50 »
Nu har jag provat avkoket som schampo, och är, otroligt nog positivt överraskad!
Håret känns som efter vanligt schampo ungefär. Synd bara att det går åt 1 dl avkok för hårtvätt. Försöker sluta med vanliga kommersiella sulfat-schampon, då de bara är ett påfund från "köpmännen" ;)
Nu har jag något att använda istället. Inte illa!

Mysse, du har precis som jag vant dig vid sulfatschampo och tycker att håret ska vara som svinto (i alla fall för mig) för att det ska vara "rent". Det tyckte jag också förr. Man kan vänja sig av vanligt schampo. Nu tycker jag att det är på tok för starkt för håret! Lycka till!

Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

Kitty

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 11 apr-09 kl 09:21 »
Jag har använt tvättnötter ett år och är jättenöjd. Endast två gånger har jag fått tvätta om.
Det var en smutsad vittvätt och en med fettfläckar, men vilket tvättmedel klarar det fettfläckar?
De tar jag bort med ren såpa.

Det finn OLIKA SORTERS tvättnötter vill jag påpeka för dem som är missnöjda!
Jag använde först en sort som jag köpte i lösvikt av okänt märke. Den var inte bra.
Nu använder jag nötter köpta i en tygpåse på 500 gr, av märke Govinga natur.
Kanske har med hårdheten på vattnet vilka nötter som fungerar, som någon påpekade.
Vi har mjukt vatten där jag bor.

Kitty

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 11 apr-09 kl 09:23 »
Glömde säga att min tvätt doftar väldigt rent och frächt.
Inga konstiga dofter som andra beskriver.
Kanske också det beroede på vilka nötter man använder och vattnets hårdhet?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #49 skrivet: 17 apr-09 kl 12:04 »
Vita tyger är inte färgade vita.
De är blekta vita.
Därför finns det inte ekologiska tyger som är vita.
Bleks med väteperoxid.
Hedemorahöns

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #50 skrivet: 17 apr-09 kl 13:10 »
Nu använder jag nötter köpta i en tygpåse på 500 gr, av märke Govinga natur.
Var köper du dem nånstans??
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #51 skrivet: 18 apr-09 kl 14:46 »
De är blekta vita.
Bleks med väteperoxid.

Stämmer det? Jag köpte en ekologisk vit t-shirt för ett par år sedan.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Mysse

« Svar #52 skrivet: 19 apr-09 kl 22:29 »
De är blekta vita.
Bleks med väteperoxid.
Jo, det finns tyger som är färgade vita. Jag såg just att jag skrev "riktigt vita tyger oftast är färgade vita" och det där "oftast" halkade bara dit , Jag menade "riktigt vita kläder är ibland färgade vita ...".

Om det är sant eller inte vet jag egentligen inte, men jag har läst det på bruksanvisningen till vissa kläder jag köpt. Ibland står det att plagget är färgat vitt och därför inte ska tvättas med tvättmedel som innehåller blekmedel. ( Jag antar att det har varit BHar eftersom jag sällan köpt andra vita plagg.)

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 24 apr-09 kl 20:57 »
Jo, det finns tyger som är färgade vita. Jag såg just att jag skrev "riktigt vita tyger oftast är färgade vita" och det där "oftast" halkade bara dit , Jag menade "riktigt vita kläder är ibland färgade vita ...".

Om det är sant eller inte vet jag egentligen inte, men jag har läst det på bruksanvisningen till vissa kläder jag köpt. Ibland står det att plagget är färgat vitt och därför inte ska tvättas med tvättmedel som innehåller blekmedel. ( Jag antar att det har varit BHar eftersom jag sällan köpt andra vita plagg.)

OT: Materialblandningar med inslag av elastan (kallas även lycra) bör man inte tvätta med vittvättmedel, eftersom den vita färgen bara ligger som ett hölje utanpå fibrerna. Om man bleker plagget slipas det vita av och elastanfibrerna, som från början är grå, kommer i dagen, vilket gör att plagget upplevs som grådaskigt och smutsigt. Plagg av 100% bomull, viskos eller en syntetblandning utan elastan går att bleka, men det "tar" bättre på naturmaterialen. Fläckborttagningsmedel är nyttigare för ett plagg med inslag av elastan än vad blekning är. Olivoljetvål tycker jag funkar jättebra.

Jag har aldrig provat tvättnötter, och efter att ha läst den här tråden blev jag tyvärr inte mer sugen på att göra det. Vi har ett mycket drygt ekotvättmedel jag inte minns namnet på, men som min mor hittade i en liten ekobutik. Till alla mina jobbkläder nyttjas Änglamarks flytande fintvättmedel.

SaraSoldotter

• i konstens namn
« Svar #54 skrivet: 29 apr-09 kl 19:55 »
Jag övertalade min mamma att köpa tvättnötter och hela familjen är lika förvånade över det tämligen positiva resultatet :D Jag förstår verkligen inte vad människor menar med "en unken lukt" om det nytvättade - det luktar ju hur rent som helst! Okej att själva nötterna stinker, men det försvinner ju när man tvättar.
Men jag antar att det har med en massa grejer att göra - vattenkvalitet, tvättmaskinssort, nötkvalitet osv... Men jag (vi) är SUPERNÖJD(a) i alla fall :D
As I remain close to the essence of my being, I find myself pondering over the outside world. Is it yet another realm of my mind or is it something regardless of what I want it to be?

Kitty

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 03 maj-09 kl 11:28 »

Svar till Nettus som undrade var jag köpt tvättnötter av märket Govindas.

De köpte jag på min lokala hälsokost, Gryningen i Stockholm. Verkligen värt ett besök. Det är en fullsortiment affär i hälsokost (inte pillerbutik som många hälsokostar är).

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #56 skrivet: 03 maj-09 kl 12:57 »
Tack! Ska försöka skaffa...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Filifjonkan

« Svar #57 skrivet: 04 jul-09 kl 11:34 »
Jag har nu provat tvättnötter ungefär två månader och har bara använt traditionellt tvättmedel 3 gånger under den tiden (familjen ville ha sköljmedel till speciella kläder). Jag är mycket nöjd med resultatet. Vi har mjukt vatten. Har ibland eterisk olja i sköljvattnet. Till vittvätten tillsätter jag ungefär 1,5 tesked bikarbonat. Och passar på att låta solen bleka nu på sommaren. Är kritisk till nya påfund som luktar lurendrejeri men ville gärna prova det här med nötter till tvätten. Jag har stått och kollat på tvättmaskinen när den kört en stund och då ser man hur det faktiskt är lödder i den, dvs saponin.
Det här med lukten, jag håller med om att det kan vara en speciell lukt när man tar ut tvätten ur maskinen. Men den försvinner när tvätten är torr!
Som barnfamilj så blir det en hel mängd tvätt och jag tycker att vår familj har hittat ett naturvänligt sätt att tvätta. Kommer att använda traditionellt tvättmedel ibland men summa summarum kommer vi att ha minskat våra utsläpp i naturen.

Neiklot

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 07 sep-09 kl 19:08 »
jag läste någonstans på nätet en norsk undersökning tror jag, att nötterna är bluff. det går lika bra att tvätta ett maskin program bara med kallt och varmt vatten. visst försvinner det lite smuts men med nötterna blir det ändå samma resultat.
det hela är lite av kejsarens-nya-kläder-syndromet. folk höjer nötterna till skyarna för att andra gör det. för jävligt att utnyttja människors dåliga miljösamvete till att köpa bluffprodukter.

/adam

Bättre att köpa icke-bluffprodukter och fördärva miljön?
Som en sann människa med miljösamvete?

Du kan mycket väl BARA använda "ingenting" och tvätta med varmt (eller kallt) vatten.
Kör du på något "extraprogram" (typ "extra smutsig tvätt) funkar det ännu bättre.

Kläderna luktar inte så gott efteråt, men inte illa heller (dom luktar inget alls).
Så lite doftmedel i är fint. (miljövänligt)

Tvättnötterna funkar bra om du har bra vatten.
Samma sak som med tvättmedel.
Det ena kan funka überkanon medans ett annat inte funkar alls.

Har med vattnet att göra, så enkelt är det.

Chao!
/Markus

Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser