Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hackning  (läst 8070 gånger)

jd6630

• Skåne
hackning
« skrivet: 09 jan-09 kl 15:25 »
Mina bruna derco höns har börjat plocka fjädrar på varandra och dom hackar på varandra på ryggen tills det går hål och blodet rinner sen fortsätter dom tills hönan dör
dom har varm regelbundet ljus som vi skärmat av lite genom att måla lampkupan
dom får snäckskal och fenix halvvärp blandat med helt korn och lite extra soja mjäl för att hålla hög proteinhalt
dom har tillgång till grus sandbad och friskt vatten
jag har 30st som vi köpte från krutmöllan i halva oktober men får ca bara 12ägg om dagen.
nu har jag börjat tröttna på höns eftersom dom hackar ihjäl varandra såhär och undrar om ni varit med om det samma eller om ni vet vad f a n jag ska göra vid dom eller det ska få bli soppa av dom få där är kvar nu.
Allt går,de omöjliga tar bara lite längre tid.
kör farmal A ih 434 ih 674 cih 6130 o klart jd6630
jord o skog me odling o vedhandel

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: hackning
« Svar #1 skrivet: 09 jan-09 kl 15:28 »
Vi har varit med om det två gånger, det var också derco. De slutade när de fick en tupp.

Den andra flocken var inte våran från början, men när tanten flyttade så fick vi dem. De slet tarmarna ur varandra... de slutade direkt när vi kom och satte ihop våran flock med blandisar och en hög med tuppar. 

Är dina höns inne hela dagarna eller har dem tillgång till rastgård eller något? (dem vi fick av tanten var alltid instängda, även på sommaren)
De kan ju vara uttråkade... Ful ovana.
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 15:30 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jd6630

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 jan-09 kl 15:35 »
det har hänt på 2hönor att dom drog ut tarmarna och enligt försäljaren berodde det på att äggledaren hängde ut lite efter att dom värp det e sådant som kan hända..
nej desse har ingen tupp i huset ,men kanske de hade hjälpt ,men inte lätt o skaffa en stor tupp bara sådär, dom går inne efter so jag inte har nån möjlighet o släppa ut dom från stallet ,det är ett föredetta slaktsvinstall men snart åker hönorna ut på fritt fält så kan dom gå vart dom vill e trött på detta.
jag slänger ut korn o snäckskal till dom på golvet så dom har lite o picka efter har även lagt in lite morätter ill dom men inget hjälper får kanske stänga in dom en och en

Torry

« Svar #3 skrivet: 09 jan-09 kl 15:58 »
Var bor du? Jag har två vuxna tuppar som vill ha egna hönor att ta hand om och om du har 30 st behöver du nog mer än en tupp särskilt som det verkar vara några riktiga bitchar. Kolla under annonser - höns finnes-Tre snygga tuppar(Skåne), där finns bilder.
//Torry

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 jan-09 kl 16:48 »
Det kan hjälpa att skaffa en tupp som kan hålla efter damerna. Kannibalism tyder på att nåt inte riktigt är rätt. Du kanske har för mycket ljusterapi.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Strajder

• Aspegården
« Svar #5 skrivet: 09 jan-09 kl 17:26 »
prova med att minska ljusmängden (alltså styrkan på ljuset, inte hur länge ljuset är tänt). Intensivt lysrörsljus exempelvis kan stressa hönsen och leda till hackning. Det brukar finnas en eller ett fåtal som är "hackare", prova med att lyfta bort dem ur flocken. Att ta bort den som är hackad gör bara att de fortsätter med nästa.

jd6630

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 jan-09 kl 17:31 »
jag bor i löderup nere vid ystad
ja kollade bilderna på dina söta tuppar ,kanske de hade hjälpt
jag väntar på att killen från krutmöllan ska ringa  han skulle kolla lite andledningar o höra sv sig
e så trist

finkmormor

« Svar #7 skrivet: 10 jan-09 kl 21:52 »
Ge dom krossad havre det ska motverka fjäderhackning du kan även ge vitkål så att dom får nått att göra och som sagts tidigare dämmpa ljuset för skarpt ljus verkar stressande

Torry

« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 22:42 »
Hur har det gått? Har du fått ordning på pullorna?
//Torry

Beuty

• Småland
« Svar #9 skrivet: 23 jan-09 kl 22:25 »
Mina bruna derco höns har börjat plocka fjädrar på varandra och dom hackar på varandra på ryggen tills det går hål och blodet rinner sen fortsätter dom tills hönan dör
dom har varm regelbundet ljus som vi skärmat av lite genom att måla lampkupan
dom får snäckskal och fenix halvvärp blandat med helt korn och lite extra soja mjäl för att hålla hög proteinhalt
dom har tillgång till grus sandbad och friskt vatten
jag har 30st som vi köpte från krutmöllan i halva oktober men får ca bara 12ägg om dagen.
nu har jag börjat tröttna på höns eftersom dom hackar ihjäl varandra såhär och undrar om ni varit med om det samma eller om ni vet vad f a n jag ska göra vid dom eller det ska få bli soppa av dom få där är kvar nu.

Vet inte om detta kan vara något. Men en större hönsäggsproducent sa att man inte skulle ge för mycket av tex vete för då blir dom konstiga och börjar hacka varann. Pröva med mkt mindre givor av säd till dom.
Jag själv ger mkt mindre vete nu ihop med ett helfoder. Dom får det mer som godis ibland, och nu har dom varit snälla  --  inga problem : )

Beuty

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 24 jan-09 kl 20:49 »
Våra äter mestadels säd och ahr gjort i massa år och de är inte konstiga.  ???
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Beuty

• Småland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-09 kl 21:02 »
Våra äter mestadels säd och ahr gjort i massa år och de är inte konstiga.  ???

Hej du !

Jag vet faktiskt inte hur det hänger ihop, men det kan vara så att det händer
när man ger dom fullfoder och samtidigt vill ge dom något sädesslag.
Möjligt att det blir mer balans om man ger dom blandade sädesslag och då enbart säd.
I mitt fall så har jag bara köpt vete till dom, men önskade att jag hade haft tillgång till
blandsäd istället. Slutade gjorde dom i allafall och den som sa detta till mig hade stor erfarenhet av
både höns och just vetets verkningar. Själv för jag bara mina erfarenheter vidare och påstår inget
särskilt. Men man kan ju pröva ; )

Beuty

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 24 jan-09 kl 21:19 »
Hehe... Våra äter allfoder också...  ;D Mest säd och allfoder som tillskott så att de värper bättre... Även matrester.
Så tycker inte det stämmer... har också hört det där att man iten ska blanda t.ex. värpfoder med säd för då kommer de döda varandra. Det fick vi reda på efter att ha gett dem så i 6 år utan att någon dödat. Så vi fortsätter som vi alltid gjort.  ;D

Gräbban

• -
« Svar #13 skrivet: 24 jan-09 kl 21:46 »
Jag tror som andra här skriver att det behövs ett par tuppar. Men kolla vilka som hackar och slå ihjäl dom!
Det enda riktiga att göra, eftersom dom troligen kommer fortsätta med detta ofog och även lära andra hönor att göra samma sak. Att stänga in dom en och en som någon föreslog är ju rent djurplågeri! >:(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 24 jan-09 kl 22:12 »
Jag ser ingen som skrivit att man ska stänga in dem en coh en?  ???

Eller var det i en annan tråd?

Taggis

• vänner
« Svar #15 skrivet: 24 jan-09 kl 23:36 »
Linkoso: Det står i svar nr:2  ;)
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Beuty

• Småland
« Svar #16 skrivet: 25 jan-09 kl 11:30 »
Hehe... Våra äter allfoder också...  ;D Mest säd och allfoder som tillskott så att de värper bättre... Även matrester.
Så tycker inte det stämmer... har också hört det där att man iten ska blanda t.ex. värpfoder med säd för då kommer de döda varandra. Det fick vi reda på efter att ha gett dem så i 6 år utan att någon dödat. Så vi fortsätter som vi alltid gjort.  ;D

Jag har för mig att den här personen som sa detta, menade att dom fick för mycket proteiner och därför hade för mycket energi i kroppen som dom inte kunde göra av med. Särskilt vinterhalvåret om man har dom inne under den tiden. Då betedde dom sig som huliganer.

Höns hackar ju också naturligt på varandra då dom får sår eller blir avvikande på annat sätt. Det är inte så konstigt att det utbryter hackning då.

Det är ju inte heller så konstigt att det kan hjälpa att släppa in tuppar också, då får dom ju annat att tänka på och en del tuppar är mkt bra på att hålla ordning i flocken. Dessutom så ändrar sig rangordningen inbördes i flocken och det tar en stund att få ordning på den.

Meningen med dom här trådarna är väl att man ska få tips som man kan prova. Inte om personen har rätt eller fel i slutändan. Många svar kan vara rätt beroende på vad det ligger för orsak bakom problemen.
Var och en får väl prova sig fram vad som fungerar.
Många gånger så tycker jag att det är som att man vill visa att en person som skriver ett inlägg
verkligen har rätt eller fel och det har ju inget syfte.
Lycka till : )

Beuty

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 25 jan-09 kl 13:43 »
Aha, okej!  ;D
Våra höns har en hönsgård och hönshus (såklart). På vintern händer det att de får vara instänga i flera månader ibland beroende hur vädret är... Ändå ä det ingen kaos... Hmm... Fast när du säger det där om tuppar så har vi 12 tuppar i flocken som håller koll på hönsen. Kan det vara en anledning till att det är bra ordning? Brukar ge dem matrester och sådant med för att ha någon sysselsättning. Även en grej som förebygger hackning kanske?  ???

Beuty

• Småland
« Svar #18 skrivet: 25 jan-09 kl 14:57 »
Aha, okej!  ;D
Våra höns har en hönsgård och hönshus (såklart). På vintern händer det att de får vara instänga i flera månader ibland beroende hur vädret är... Ändå ä det ingen kaos... Hmm... Fast när du säger det där om tuppar så har vi 12 tuppar i flocken som håller koll på hönsen. Kan det vara en anledning till att det är bra ordning? Brukar ge dem matrester och sådant med för att ha någon sysselsättning. Även en grej som förebygger hackning kanske?  ???

Hej

Det är nog bra med varierande mat till dom. Jag ger dom också likadant med matrester.
Dom säger att man kan hänga upp saker hos dom som underhållning, en radio kanske?
Fåren älskar lite ljud runt sig : )
Sedan kan man sprida ut säd (det är det jag har vetet till nu) på hela golvet inne i hönshuset och
även ute så har dom att göra en bra stund. Det mår dom bra av. Fåren hittar också på ofog vintertid.
Dom tackor som hamnar under foderbordet får frön i pälsen på ryggen. Några andra står och käkar upp detta med följden att fåren får kala hårlösa fläckar på ryggen. Det ser ut som en karta : D
Så tristess kan utlösa mycket...........

Beuty

Max matte

« Svar #19 skrivet: 25 jan-09 kl 15:25 »
Hej
jag läste i Hönsboken när mina hönor började hacka på varandra och där stod att man skulle ge dem salt, så jag blandade vanligt grovsalt från affären med lika mycket snäckskal och det hjälpte faktiskt. Sedan har jag gett dem salt när jag sett tendenser till hackning.  Jag har också nackat enstaka "hackkycklingar" samt hackande hönor. Ibland har det hjälpt att ge hack-hönan en spark i rumpan, men naturligtvis försiktigt så hon inte skadas.

Jag vill avråda från för många tuppar, har haft det med gruppvåldtäkter och en massa stress bland hönorna som resultat. De är lugnast med bara en tupp, har jag märkt. Men det få inte vara för svag eller ung tupp, utan en med självkänsla.

Med anledning av tidigare kommentarer vill jag påpeka att detta endast är mina erfarenheter, ingen vetenskap.
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser