Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jersey Jätte JJ  (läst 26849 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Jersey Jätte JJ
« skrivet: 09 jan-09 kl 07:54 »
Hej jag startar denna tråd därför att jag blivit intresserad av dessa vackra fåglar.

Men det verkar vara svårt att hitta något att läsa om denna ras.

Jag skulle vilja att ni som vet något, kom in och fyllde på med mera  information.

Hur många finns det i Sverige egentligen som haft/har sådana hönor?

http://safari.til1000.net/honer/jersey_kjempe.htm

« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 23:57 av getalina »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Jersey Jätte JJ
« Svar #1 skrivet: 09 jan-09 kl 13:34 »
En uppfödare som jag börjat köpa ägg utav hade ett par blå 11veckors kycklingar i somras. En tupp och en höna.... De var redan då ENORMA!

Har för mig att hon sa att de var svåra att få tag på och att hon var jätteglad över att hon lyckats.

För övrigt: Inne på backyardchickens brukar de vara mycket trådar om Jersey (för jag fattar det ju som att du vill läsa om dem också och inte bara ha... )  ???

http://www.backyardchickens.com/forum/index.php

Feathersite är också en mycket bra sida.. Med höns bokstaverade från a-z. Många bilder.

http://www.feathersite.com/Poultry/CGD/BJG/BRKBJGs.html

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 jan-09 kl 14:12 »
Jag såg några av dessa utanför  Helsingör, och tänkte vilken stek, den väger mer än den största brahma. 

Hade de varit i den olyckliga omständigheten att de växte fort, hade de förvandlats till fabrikshöns.

"Varning för Tocken" och en ilsken sån på gården, behövs ingen pittbull.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-09 kl 14:19 »
Hade en höna en gång..den åt ihjälsig...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 jan-09 kl 14:50 »
Jo vill man veta mer, speciellt från länder där engelska inte är modersmål, kan man få en del bra träffar genom att göra någon kullerbytta med stavningen.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 09 jan-09 kl 14:56 »
Kolla med hönsmamma här på forumet. Hon har såna om hon inte gjort sig av med dem.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 09 jan-09 kl 22:30 »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 09 jan-09 kl 22:59 »
Hehe... Stoooor pippi!  ;D Man blir ju nästan sugen själv nu ju...  :-[

bildkälla: http://www.ovabid.com/uploaded/2008-1-21/rad28BFBPicture687.jpg

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

getalina

• Halland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-09 kl 02:21 »
Den här sidan gillade jag. Informativ och lättläst.

http://www.backyardchickens.com/web/viewblog.php?id=512-Jersey_Giants

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 10 jan-09 kl 17:45 »
Har man sådana lösa lär man ju inte behöva vara rädd för höken... Det är frågan om ens räven vågar sig på en sådan...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 10 jan-09 kl 18:40 »
De går inte säkra för höken kan jag säga. Jag kläckte jersey-ägg för några år sedan och det blev en tupp som var född i februari så han var rät stor på hösten. En dag när jag kom hem sa pappa att den av tupparna hade skrikit nåt hemskt och han trodde att höken hade varit framme. Ingen av mina höns saknades men jersey-tuppen var halt. På ena låret hade höken gjort ett stort hål i skinnet men musklerna var hela. Tuppen klarade sig bra och det läktes på bara nån dag.

Det konstiga var att fast jersey-tuppen var ung så var han störst redan då av mina höns så höken hade ju betydligt lättare byten att ta, tex mina dvärg kochins. Men om höken var hungrig och ville ha ett ordentligt skrovmål eller om han/hon såg att jerseyn var ett ungdjur kan jag inte svara på.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 10 jan-09 kl 18:44 »
Men då klarade han sig ju i alla fall! Visserligen under svåra plågor... Men bättre det än att bli uppäten!

Dessutom var han ju inte ens ett år gammal. Enligt en länk ovan blir de fullvuxna vid 18-24 månaders ålder...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 10 jan-09 kl 18:55 »
Han var nog 12-13 månader när han blev könsmogen och stor och kaxig och randade mina knän och ben blodiga..... Hans höna däremot var det snällaste man kunde tänka sig. Hon bor hos Hönsmamma sen hon blev änka  :-X

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 10 jan-09 kl 19:15 »
Han var nog 12-13 månader när han blev könsmogen och stor och kaxig och randade mina knän och ben blodiga..... Hans höna däremot var det snällaste man kunde tänka sig. Hon bor hos Hönsmamma sen hon blev änka  :-X

Okej, då var han tydligen inte så "gentle" som de beskriver i nyss nämnda länk!  :-\

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 10 jan-09 kl 20:02 »
Han var tills han blev könsmogen. Efter 1:a attacken så läste jag lusen av honom och sen höll han sig på sin kant i några veckor men han fortsatte sen med jämna mellanrum att attackera mig. På slutet hade jag honom i en stor kaninbur för att kunna sköta honom för jag ville ju inte ta bort honom. Men till sist blev det ohållbart.

Nu tror jag att de flesta jersey är snälla för det är ju kaxig atuppar av alla raser även om de flesta är snälla. Hade han varit en liten antwerpen-tupp hade jag bara skrattat åt honom, men när det kommer en drygt 5-kilos-tupp farande då skrattar man inte...

hönsgalen

« Svar #15 skrivet: 11 jan-09 kl 18:14 »
är jersey jätte större än dorking?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #16 skrivet: 11 jan-09 kl 19:06 »
är jersey jätte större än dorking?

Dorking: tupp 3,5-4,5 kg, höna 2,5-3,5 kg
Jersey tupp. 5-5,9 kg, höna 3,6-4,9 kg

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 11 jan-09 kl 19:50 »
Det finns nog större höns än Jersey, men vi har inte alla höns här. I Asien finns det bamsehöns.
Jag skulle tro att en Saipan kan väga över 8 kg.

getalina

• Halland
« Svar #18 skrivet: 13 jan-09 kl 01:16 »
Han var tills han blev könsmogen. Efter 1:a attacken så läste jag lusen av honom och sen höll han sig på sin kant i några veckor men han fortsatte sen med jämna mellanrum att attackera mig. På slutet hade jag honom i en stor kaninbur för att kunna sköta honom för jag ville ju inte ta bort honom. Men till sist blev det ohållbart.

Nu tror jag att de flesta jersey är snälla för det är ju kaxig atuppar av alla raser även om de flesta är snälla. Hade han varit en liten antwerpen-tupp hade jag bara skrattat åt honom, men när det kommer en drygt 5-kilos-tupp farande då skrattar man inte...

Å jag som trodde de var så fredliga, där ser man. Man kan aldrig vara 100% säker på något här i världen.

Men de är ialla fall fina..

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 13 jan-09 kl 01:32 »
Kan de flyga lika högt som normalstora höns?

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 7 användare (1 dolda)
RickardR, addebadde, Stengrim, Landahönan, eka, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser