Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskinval; traktor, fyrhjuling, järnhäst, eller?  (läst 37029 gånger)

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
Maskinval; traktor, fyrhjuling, järnhäst, eller?
« skrivet: 08 jan-09 kl 19:18 »
Jag har ca 10 ha skog i Jämtland. Det är mestadels ogallrad gran/tall på en sluttning (ca 20-30 grader), av varierande ålder. Vad jag vill ha är främst ved (totalt kanske 40-50 m^3 för mig och svärföräldrarna). Det skulle iofs gå att kapa i småbitar på plats och köra ned det med skottkärra, men lockade känns det inte. Min första tanke var en fyrhjuling med en mindre vagn, men sedan såg jag lite saker om järnhästen, som verkar som ett skoj alternativ. Eller en mindre traktor?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Maskinval; traktor, fyrhjuling, järnhäst, eller?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-09 kl 22:18 »
En gammal 2 WD traktor är ju förvisso mest "allround", men jag skulle nog skippa den med tanke på lutningen.
Järnhästen/Oxen - javisst!, men de kostar en hel del även begagande.
En beg 4 hjuling + timmervagn och winsch är nog det som förefaller mest lämpligt.

Dock är det ju alltid ekonomin/intresse och "nyttograden" som styr i slutändan.

Jag personligen skulle gärna vilja ha en ny ALSTOR för att köra lite ved/gallring mm, men "WTF",,,,den kostar ju över 300 000:- :o

covboy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-09 kl 22:22 »
Varför inte en skogshäst.. ::)

pappi747

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 22:37 »
Jag har tittat på Malwas nya 6-hjuliga mini-skotare. En lätt maskin som smidigt tar sig fram utan att skada marken. Fast jag törs inte fråga ens vad den kostar...

covboy

• Gäst

Lainde

• -
« Svar #5 skrivet: 08 jan-09 kl 22:53 »
Egentligen höll jag ner Alstorn något.
Den kostar runt 340 000:- (grundpris),och sedan får man börja plocka på lite "typiskt bra och ha grejor"
Bredare däck-flyttbara bankar, osv.

Malvan är något billigare med 300 000:- men då är den, som jag förstått, fortfarande i "prototypstadiet".

Bra iaf att det kommer fram lite fler tillv av dessa småskotare - detta med tanke på rådande "fantasipriser".

pappi747

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 08 jan-09 kl 22:58 »
ja drömmar... men en begagnad 4-hjuling med en ny vagn för runt 10tkr.. då hamnar vi på ca 50tkr och har ett himla smidigt och för skogen skonsamt ekipage...

Körde fram ved med en Honda+YTZ-vagn förra vintern. Förutom att det gick fort och lätt så var det vansinnigt roligt.

Lainde

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jan-09 kl 23:25 »
Honda gör riktigt bra "skogsmaskiner" - kanske bland "topp 2/3" av alla tillv, så ett "begagnatsök" i den kategorin är nog inte helt fel,,,,

Lainde

• -
« Svar #8 skrivet: 08 jan-09 kl 23:30 »
Annars så finns ju "VIMEKén".

"Skogsanpassad" 4 hjuling som man kan köra ut med "i busken" på direkten.
Brukar ligga på styvt "100" i någorlunda vettigt skick,,,,,,

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 jan-09 kl 07:20 »
Jag skulle inte investera flera hundra tusen för att köra ut husbehovsved ur skogen. För de pengarna kan man ju köpa ved så det räcker resten av livet.

Vår skog lutar också. Det går ändå att köra med traktor där det är någorlunda plant och framkomligt, och där det inte går kan man dra ut veden eller timret till farbar mark. Eller kapa upp i kubbar och putta nerför backen. ;)

freme

« Svar #10 skrivet: 09 jan-09 kl 10:57 »
Jag är ägare av Vimek 101 men den har svårt för branter. men det är en mycket stark och pålitlig maskin och jag använder den till alla gallringar. Kör dock bara till basväg där efter får "Bettan" ta över. "Bettan" är en Rottne rapid G och går som ett skott.
Jag har även haft en Terri 2000 men den var jag inte nöjd med. Den är säkert bra med vagnsdrift vilket den inte hade.
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

trädman

« Svar #11 skrivet: 09 jan-09 kl 21:30 »
Finns det någon basväg som går att trafikera med traktor kanske en bärbar vinch för att vincha fram veden till basvägen kombinerad med enkel traktor eller inhyrd granne vara ett alternativ. Såg jag en lite snitsig bärbar vinch för rep (typ klättringsrep)  som väckte starkt habegär. Tror den kostar ca 12000 kr.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 22:09 »
Det är väl inte räntabelt att lägga hundratusentals kronor för att ta ut ved till ett eller två hushåll.

För 300000:- får man ju ved nästan till döddagar utan att jobba med det.

En liten traktor är väl det mesta man kan investera i.

Jag tog ut hundra kubik i fjol,(tillsammans med en kompis) med motorsåg, rullebör, och bilsläp.
Skogsägaren hade ingen metod för att få det gjort, som inte skulle kosta mer än virkesvärdet.

Visst vi jobbade ganska många timmar.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 10 jan-09 kl 10:34 »
Citat från: Skytten
Det är väl inte räntabelt att lägga hundratusentals kronor för att ta ut ved till ett eller två hushåll.

Ja visst måste det väl vara så. Man blir ju förvånad vilka grejor folk kan kosta på sig ibland när det gäller detta för att inte tala om allt arbete som läggs ner. För ett par hundra tusen så får man ju en fin jordvärmeanläggning som bara står och puttrar och går.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #14 skrivet: 10 jan-09 kl 12:00 »
Begagnad liten traktor, och en huggarvagn med griplastarkran borde väl vara mest kostnadeffektivt.

Själv har jag en Oxen, men även om den fungerar utmärkt så tar det lång tid att lasta och lossa med fast wire-kran, utom när allt bara flyter, vilket det sällan gör. En ny skogsvagn med kran för en liten traktor kostar väl runt 80-100kkr, traktor går väl att få tag på "hur billigt som helst".

Terrängen avgör. Traktor kommer inte fram var som helst. Det gör Järnhästen och Oxen. Iaf Oxen, järnhästen har smalare band. Järnhästen har väl också problem med att den har någon drivrem som slits och går av stup i kvarten, medan Oxen inte har några rörliga delar på det viset, utan hydraulmotorer. Priset på en (ny, antagligen även begagnad) Järnhäst är samma eller högre än för Oxen, men den lastar mindre och har en del andra nackdelar, bla mer svårstyrd tycker jag (ex roderverkan när man backar om jag minns rätt).

Skogshäst kan nog vara en av de billigaste lösningarna i inköp? Fast då kan man ju iofs köpa en begagnad billig traktor och lunna ut stockarna, blir nog ännu billigare.

Mest ekonomiskt kan vara att hyra in skotningen. Kostar inte så f-b mycket per timme. Snoka runt efter någon som kör en miniskotare i området.

Ledordet är nog begagnat. Just Oxen och Järnhäst är svåra att få tag på begagnat. Finns några till salu på Blocket just nu, men inga billiga priser inte.

Ett alternativ till. Gammal begagnad traktor med wirevinsch och en enkel vagn. Säg 10-20 kkr för traktorn och 10kkr för vagnen. Svårt att klå, även om vinschning innebär jobb. Vinscha ut till körbart underlag, lasta. Är den stark kan man vinscha ut långa stockar och kapa dem vid traktorn, och därmed minska antalet vinschningar. Har sett en i jaktlaget köra med en gammal liten Volvo-traktor med rörlig wirekran och enkel vagn, fårvånansvärt effektivt. Nyckeln är rörlig wirekran (vilket inte Oxen har).

Här är motsvarande paket för 28000:-

http://www.blocket.se/vi/19719786.htm?ca=15_s
« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 12:12 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 10 jan-09 kl 12:12 »
Motormanuell avverkning och aptering av 100-300m3 skog, sedan inhyrd skotare. Det finns alltid en granne med skotare som bara står och står och som han gärna använder i din skog.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 10 jan-09 kl 14:30 »
Spåren i skogen efter en skotare syns numera på satellitbilder med näst största förstoringen.

Detta var norrland, där kan man fortfarande skota när det är tjäle.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #17 skrivet: 10 jan-09 kl 16:32 »
Spåren i skogen efter en skotare syns numera på satellitbilder med näst största förstoringen.

Så länge man inte väljer en lågtryckslösning (ex Terri), så kan det bli så. Traktor eller skotare kvittar väl i det perspektivet. Traktor kan rent av ge värre avtryck.

Hyr man in måste man väl inte hyra in någon med den största skotaren i Norrland, utan kan hyra in någon som har en miniskotare, med lägre last och förhoppningsvis mindre körskador.

På sina platser går det att se var jag kört med Oxen (högre tryck än Terri eventuellt), men det finns också åtminstone en mosse där det inte syns några spår efter ca två år. Men det är ett dyrt sätt att undvika körskador på. Banddrivningen från Terri eller Oxen river upp de översta centimetrarna av jorden, iaf i uppförsbacke, vilket kan ge permanenta spår om det är nära till berg. Men normalt så växer spåren igen på något år.

Häst är väl annars det som ger minst spår?

Eller vinschning ut till färre körvägar, men det blir ett himla spring med vinschning, fjärrkontroll är nog ett måste om det är större volymer.

Så här går vinschning (utan fjärrkontroll) till:

1. Spring med gripen och wiren till stocken. Fäst den. Kontrollera att gripen verkar greppa. Sträcka: 30m
2. Spring tillbaka till maskin. Sträcka: 30m
3. Börja vinscha.
4. Nej, gripen lossade. Spring bort och pröva igen, tillbaka till maskin: Sträcka 30+30=60m.
5. Börja vinscha.
6. Fungerar.
7. Stocken fastnade bakom en stubbe efter 10m. Spring bort och lyft bort den från stubben och tillbaka till maskin: Sträcka 20+20=40m
8. Fortsätt vinscha.
9. Fungerar.
10. Stocken rullade runt efter ytterligare 15m och gripen lossade. Spring bort och sätt fast den igen, kontrollera, tillbaka till maskin. Sträcka 5+5=10m.
11. Nej, gripen lossade. Gör om. Sträcka 5+5=10m.
12. Vinscha
13. Fungerar.
14. Klar.

Total sträcka sprungen för en stock som låg 30m bort: 10+10+40+60+30+30=180m. Över avverkningsrester. I full skogsmundering med våta huggarbyxor, bälte med timmersax, krok, dragsax, timmerklav, första förband och på huvudet hjälm+duk+visir och huggarstövlar på fötterna.

Vinsch utan fjärrkontroll är ett bra sätt att få motion. Med fjärrkontroll hade det bara blivit 60m och inte 180m, och sannolikt bara tagit 1/3 av tiden.

Exempel från den bistra verkligheten.

Vad gäller körskador. Du sliter i 50 år med din skog och undviker helt körskador via häst, lågtrycksmaskin, vinschning etc, den blir fantastiskt fin. Sedan säljer du eller dina arvingar skogen till någon som brakar in med 15-tons skotare och skördare och slutavverkar rubbet och helt kör sönder marken som inte återhämtar sig de närmsta 300 åren, och dina 50 års slit är det ingen som minns eller kan skörda frukterna av.
« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 16:49 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lainde

• -
« Svar #18 skrivet: 10 jan-09 kl 22:45 »
Du har aldrig funderat på att skaffa en "Lunningspulka", Larso?.

Fö så anser jag att det ibland går lite "hysteri" i att allt ska vara så lönsamt som möjligt när man jobbar i skogen.
Man ska skrota på med gamla "grållar"/wirespel från WW1 osv. om man "bara" har 10 ha/håller på med lite husbehovsved, mm.
F-n!,,,köper någon en "Day Crusier", alt 2 nya snöskotrar + tbh  för 200 000:- som används 14 dagar per år
så är det inte värst många som höjer på ögonbrynen.
Saker som mest bara kostar pengar i värdeminskning/drift underhåll och dessutom bara är i ropet under halvårssäsonger.

Visst kan/ska man lyfta fram de ekonomiska aspekterna - men i slutändan är det ändå individen själv som måste prioritera vad man vill lägga slantarna på.
Är det att kunna jobba självverksamt i egen skog med vettiga maskiner så har jag inga invändningar mot detta.

« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 22:50 av Lumberjack »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 jan-09 kl 00:09 »
Läste nånstans att Klas Ingesson köpt en skotare för en miljon istället för en sportbil. Det kan man väl göra om man har pengar och intresse.

Fast jag resonerar nog tvärtom. Det är terapiarbete och det gör inte så mycket om det går sakta och är lite ineffektivt. I dag fällde jag två granar, kvistade och kapade och släpade ut stockarna med traktorn. Det tog flera timmar. I morgon skall de bli bräder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser