Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskinval; traktor, fyrhjuling, järnhäst, eller?  (läst 37026 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Maskinval; traktor, fyrhjuling, järnhäst, eller?
« Svar #20 skrivet: 11 jan-09 kl 01:28 »
Läste nånstans att Klas Ingesson köpt en skotare för en miljon istället för en sportbil. Det kan man väl göra om man har pengar och intresse.

Fast jag resonerar nog tvärtom. Det är terapiarbete och det gör inte så mycket om det går sakta och är lite ineffektivt. I dag fällde jag två granar, kvistade och kapade och släpade ut stockarna med traktorn. Det tog flera timmar. I morgon skall de bli bräder.

Det är som jag skrev tidigare,,,,,

Det mesta här i livet är en "prioriteringsfråga" där intresse/ekonomi, mm spelar in.
Vill man släpa ut "20 massavedsbitar" med häst under en hel höst så är det väl ok - samma om man köper skotare för en extra mille eftersom den "knölar till madrassen" onödigt mycket.
Allt behöver alltså inte handla om avkastning kontra arbetsinsats så fort man ger sig ut i skogen.
Isf kunde man ju lika gärna sälja rubbet och inta ryggläge på kökssoffan istället,,,,,,, ;)

Lainde

• -
« Svar #21 skrivet: 11 jan-09 kl 01:39 »
OT - men tänkte passa på att slänga ut lite spontanfrågor gällande Oxen,,,,,

1: Hur mycket handkraft krävs det för vika ekipaget, och hur är egentligen styrningen uppbyggd?.
2: Är det vanligt att man måste "ankra" maskinen när man vinschar grövre rotstock?
3: På "Järnhästen" verkar man kunna stå på maskinen/lasset och "åka med" - är det en omöjlighet på oxen?.
4: Hur fungerar kranarmen? - är den förlängningsbar?/ max totallängd? och hur fungerar "sidosvängen"? (manuell/hydraulisk?)
5: Skulle det ev gå att hänga fast ett "Kranman/Avestavagn" bakom Oxen och använda maskinens bef hydraulik till kran/rulldrift?.
6: Hur går den i snö?, och vilka snödjup kan den tänkas palla med innan "säsongen" är slut.
7: Någon som har färska dagspriser på Oxen i enkelt utf samt "Tandem"

I mina ögon så verkar Oxen vara i "en klass för sig" bland minilunnarna.
Framförallt när det gäller band + drivning men även "chassiemässigt"
Det enda som inte imponerar är "sågbocken på skottkärrhjul" som de hängt efter maskinen - men jag kan ha fel,,,,

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #22 skrivet: 11 jan-09 kl 08:38 »
Du har aldrig funderat på att skaffa en "Lunningspulka", Larso?.

Jo. Men det har aldrig blivit av. Vinschar inte så ofta långa sträckor längre. Det jag jobbar med nu är plant och fint och jag kan köra fram till allt och lyfta på direkt. Värre var det med stormskogen efter stormen Per. Då blev det vinschning, å vilket helvete.

Har ändrat strategi, istället för att fälla 10-20 träd och sedan ta ut dem, så fäller jag ett åt gången, kör fram lastar, upprepar tills det är fulllastat. Därmed slipper jag vinschning eftersom det inte ligger en massa träd kors och tvärs, och allt trassel (inklusive med vinschning) som blir om något träd faller över ett annat.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 09:41 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #23 skrivet: 11 jan-09 kl 09:16 »
Citera
1: Hur mycket handkraft krävs det för vika ekipaget, och hur är egentligen styrningen uppbyggd?.

Handkraft? Styrningen är intuitiv, man behöver inte tänka på hur den fungerar. Dra framåt och den kör framåt, dra framåt och åt sidan och den kör framåt och svänger. Putta bakåt och den backar. Det är som att dra en barnskrinda, fast med motor.

Citera
2: Är det vanligt att man måste "ankra" maskinen när man vinschar grövre rotstock?

Vet inte. Jag har aldrig ankrat maskinen. Å andra sidan är det grövsta jag har vinschat bara typ 55cm toppen (och den var då 2.7 meter lång). Man kan flytta vinschspelet längs kranarmen, vid tyngre vinschning flyttar man den längst ner för att få den närmare tyngdpunkten, så det inte blir en hävarm som drar omkull maskinen.

Men det är klart att man kan ankra maskinen, jag har bara aldrig gjort det. Bortsett från stocken ovan, så har jag sedan valt att lunna ut grövre stockar, dvs utan vagn och bara lyfta upp ena änden på maskinen och utan att vinscha längs marken. Har vält maskinen en gång, och det var under lunning. Motorn kör inte när maskinen har vält... Men jag vinschade ut vajern med startmotorn, fäste i ett träd, och vinschade sedan in med startmotorn och fick upp den välta maskinen, som för övrigt inte tog någon skada.

Tycker tyngdpunkten på maskinen sitter väl högt, så man får vara försiktig. Vid svårare vinschning bör man "binda upp" styrarmen, för börjar maskinen gunga kan en flaxande styrarm börja köra banden och då finns risken att man välter när man samtidigt sitter fast i en stock

Citera
3: På "Järnhästen" verkar man kunna stå på maskinen/lasset och "åka med" - är det en omöjlighet på oxen?.

Nej. Inget jag skulle rekommendera ändå utom på plan mark. Oftast är terrängen så kass att det inte går att köra snabbare än man går ändå.

Citera
4: Hur fungerar kranarmen? - är den förlängningsbar?/ max totallängd? och hur fungerar "sidosvängen"? (manuell/hydraulisk?)

Kranarmen går att flytta lite på längden, men jag har aldrig gjort det, istället flyttar jag spelet längs armen.

Kranarmen är maskinens svaghet (och styrka, den är som bekant extremt grov). Den är inte svängbar, utan fast. Det gör att man måste använda viss teknik när man lastar, och man måste lasta av manuellt. Så travar blir sällan mycket högre än en meter, vilket kräver utrymme. Stora stockar har jag rullat av och sedan kopplat bort vagnen och lyft upp stockarna med Oxen en och en.

5: Skulle det ev gå att hänga fast ett "Kranman/Avestavagn" bakom Oxen och använda maskinens bef hydraulik till kran/rulldrift?.

Ja. Se bild på http://www.gosta-gustafsson.se/OXEN.htm , andra bilden. Iaf till kran. Vet inte om man orkar med rulldrift också, skulle vara med 14 hk-motorn kanske? Själv har jag 13hk.

Men man bör nog se till att det är minsta Avestavagnen om man skall köra mycket i backar, kan nog bli väl tungt annars tror jag. Dessutom är väl en liten minitraktor eller begagnad traktor billigare, så då kan man väl hänga en Kranman/Avestvagn på en billigare traktor istället för Oxen.

Citera
6: Hur går den i snö?, och vilka snödjup kan den tänkas palla med innan "säsongen" är slut.

Ingen aning, har inte kört i djupare snö än ca 10cm. Marktrycket är annars i princip lägre än mina egna fötter, maskinen sjunker ner mindre än vad jag gör i underlaget, fast med lastad vagn så sjunker vagnen mer än mig.

Kul grej med tjäle. Kom inte upp för en backe med last, just där jag kör just nu har det runnit dagvatten på utan, så det blv en backe med ren is. Fick hacka sönder och salta för att komma upp. Oxen fungerar inget vidare på backar med is. Stålbanden greppar inte. Vek vagnen på vår uppfart, i nedförsbacke, gick inte att styra alls, bara vek sig och började glida. Som tur var längst ner, och det var bara att lirka sig ut på gräset och få grepp. Tillbaka och olastat uppåt gick det dock bra.

Citera
7: Någon som har färska dagspriser på Oxen i enkelt utf samt "Tandem"

Nej. Inte jag. Kostar nog som Järnhästen, ex 90 000 ex moms, inklusive boggievagnen.

Citera
Det enda som inte imponerar är "sågbocken på skottkärrhjul" som de hängt efter maskinen - men jag kan ha fel,,,,

Det finns två vagnar. Sågbocken, respektive en boogievagn. Jag har boogievagnen. Den har inte skottkärrhjul.

Maskinen är omständig att lasta och omständig att lasta av, och lastar rätt lite (dock mer än Järnhästen). Säg att varje vända tar en timme för lastning, körning, avlastning och retur. Får man med sig 1 m3fub 1.5 m3t (lastar 0.8*0.6*3.7=1.78m3t) så äter det ändå snabbt upp timpenningen... Man inser att det är svårt att få ekonomi i detta. Billigare att hyra in skotning antagligen. Men de första fem åren fick man ju kvitta förlust i näringsverksamhet mot inkomst av löneslavarbete, så en stor del av min Oxen är betald av staten eftersom jag betalade marginalskatt om 58% när jag var löneslav. Fast numer går jag med vinst, och då önskar man istället att man hade kvar de där avskrivningarna och kunde kvitta mot intjäning idag.

Jag har kört mycket i backar, så drivhjulens gummi har blivit nedslitet. Så med last så backar jag numer hela tiden, det har inte blivit speciellt slitet åt andra hållet än. Fördelen med den väldigt enkla och intuitiva styrningen är att det inte är ett dugg svårare att backa än att köra framåt, det kan rent av vara bra att backa för då ser man vart man kör så man kan undvika stubbar, stenar etc, plus att man kan köra i snävare svängar när man backar. Skall byta drivhjulen någon gång.

Andra problem är väl wire. Wirestyrningen i spelet slits, behöver bytas. Kostade någon hundralapp. Dyrare när wirar slits, kostar en del. Wire kan åka in innanför själva rullen om maskinen börjar självmata pga för slapp returfjäder, vilket pajar wiren och kräver att man skruvar isär delar av maskinen för att få ut wireresterna.

Ett annat problem är att dragkroken till vagnen hamnar mitt under stockarna. När man lastar finns en allvarlig risk att man skadar handtaget till kulkopplingen (vilket iofs bara är att köpa ett nytt på Biltema för någon hundralapp). Har redan böjt till handtaget på min nya, men funktionen är än så länge bibehållen. Ett tag körde jag med ett pajat handtag, som gjorde att vagnen ibland hoppade av kulan. Skitkul när man har fullt lass och får välta av allt och börja om från början. Lärdom: Åk direkt och köp nytt när funktionen på kulkopplingen brister.

Designfel är att det samlas skit i den främre tvärsgående balken som är en U-balk. Dosorna för hydrauldriften av drivhjulen sitter där, och blir med tiden övertäckta av jord, barr och grus. Och vatten. Finns dränering, men den sätts igen av jord. Bättre hade varit att haft U-balken vänd upp och ner.

Bensinfilterkoppen kan sätta igen. Bra att ha extra, för skruvar man av den har den en tendens att inte hålla tätt när man skruvar tillbaka.

Skaffar man en Oxen bör man nog ha fjärrkontroll för vinschen. Det kostade jag inte på mig, så nu är jag för snål för att skaffa det i efterhand

En jävligt robust maskin in alles dock. Inga rörliga delar tack vare hydrauldriften är ett stort plus. Oljebyte, filterbyte och slitage av slitagedelar är väl allt. Relativt lättmekad då allt är tillgängligt utifrån, även om det förstås finns vissa saker som sitter dåligt till, ex tömningen av olja vid oljebyte, vilket blir kladdigt.

Jag har historiskt sett tummen mitt i handen när det gäller motorer och mekanik, så det är väl ett gott betyg för Oxen att jag kan hantera service själv. Innan jag ägde Oxen hade jag aldrig skruvat på något på en motor någonsin. Det tar timmar för mig att byta lampa på bilen.

Jag kan leva med eventuella brister, hade man haft en svängbar wirekran hade det nog inte funnits något mer att önska. Kanske skall få någon att svetsa ihop en sådan? Kan tänka mig några andra konstruktioner ex att göra ett "T" på den fasta kranen för att hantera lastning och lossning bättre, låta wirespelet löpa på T:ets tak. Eller nåt.

En annan idé för framtiden vore att lyfta bort bensinmotorn och ersätta med en sjuhelvetes stor batteribank (10 st 100 Ah-batterier motsvarar en liter bensin i energi, men en elmotor drar hälften, så med 10st standardbatterier skulle man få "2 liter bensin") och en eldriven hydraulmotor... Så får man en eldriven minilunnare/miniskotare... Jobbar man runt gården är det ju inga problem med laddning, värre på utskiften. Men det vore kewlt. Fast jag har inte kompetensen.

Tandemoxen har jag ingen aning om.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 10:00 av larso »

Lainde

• -
« Svar #24 skrivet: 11 jan-09 kl 17:45 »
Ett mycket informationsrikt svar - tack för det Larso!

Min "Kranmanteori" är alltså redan utprovad,,, :-[
Klarar Oxen att driva kranen så ska den gissningsvis orka med rulldriften oxå, även om ett kraftigare
motoralternativ säkert är att föredra.(13-14 hkr)
Frågan är bara hur driftshastigheterna stämmer mellan maskin och vagn?, men det kanske går
att ställa upp/ner via hydrauliken.

Fast kranarm verkar inget vidare - åtminstonde inte när det kommer till av/pålastning.
Använder man däremot vinschen på maskinen enbart för att lunna fram stock till ett griplastarvagn så
borde det ju bli en perfekt lösning - gärna då med fjärrstyrning.
Dessutom skulle man kunna skippa saxen och "björna" stocken med en härdad kätting istället,.
Kanske tom flertalet massavedsbitar i ett och samma svep om underlaget är riktigt bra.

Givetvis är väl en liten jorbrukstraktor att föredrar till ett griplastarvagn , men i kombination av älgdragare
och virkestransportör så tror jag oxen är/kan bli ett riktigt hyfsat "allroundekipage" - bla tack vare det du redan
nämnt om lågt marktryck.

Frågan gällande "åka på maskinen" beror på att skiftena inom våra skifteslag är allt fr 50 upp till
300-400 m breda men flera km långa
Ska man således knata framför maskinen runt kilometern (eller längre) enkel väg för att få fram 1 fastmeter virke
så lär man ju vara gruvligt less efter endast 10 m3
Basvägarna är dock hyfsat jämna och breda, så kunde man bara" hoppa på" och sköta styrningen från maskinen
vore det "guld värt".

"Tandemoxen" har däremot förarplats och hytt/båge samt drift på vagnet - okänt dock vad priset ligger på?.

Lainde

• -
« Svar #25 skrivet: 11 jan-09 kl 17:50 »
Länk Tandem-Oxen.

http://www.myreback.com/tandem-oxen.html

Synpunkter?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #26 skrivet: 11 jan-09 kl 18:01 »

Frågan gällande "åka på maskinen" beror på att skiftena inom våra skifteslag är allt fr 50 upp till
300-400 m breda men flera km långa
Ska man således knata framför maskinen runt kilometern (eller längre) enkel väg för att få fram 1 fastmeter virke
så lär man ju vara gruvligt less efter endast 10 m3
Basvägarna är dock hyfsat jämna och breda, så kunde man bara" hoppa på" och sköta styrningen från maskinen
vore det "guld värt".

"Tandemoxen" har däremot förarplats och hytt/båge samt drift på vagnet - okänt dock vad priset ligger på?.

Och där ligger grundproblemet med riktigt småskalig utrustning. Vid längre sträckor blir det fullkomligt ohanterligt. En lite större miniskotare som tar 3-4 fastmeter vore nog att föredra. Terri? Tandemoxen? Alstor? Malwa? Skogis? mfl mfl

Gissat att Tandemoxen kostar minst 150 kkr 285 kkr, antagligen mer. Ex moms förstås.

Samma enkla teknik i grunden antar jag, kraftigare motor, 12 km/h som maxfart mot Oxens raska promenadtakt på 6 km/h. Dessutom ungefär dubbla lastkapaciteten. Så med Tandemoxen får man ut 4x så mycket virke på samma tid, plus snabbare lastning och lossning, typ.

Lite gammal artikel, slutet 2007 var priset 250 kkr för 18 hk, 280 kkr för 26hk.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=43790&a=Myrbacksskotare%20med%20delar%20från%20Oxen

Verkar omöjligt att få en miniskotare under 250 kkr alltså. Billigaste lösningen förblir liten traktor + Avestavagn.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 18:08 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #27 skrivet: 11 jan-09 kl 18:13 »
Här är förresten en relaterad tråd sedan tidigare:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=75;action=display;threadid=16699

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #28 skrivet: 11 jan-09 kl 18:22 »

En annan högst relevant sak med vanliga Oxen är att själva maskinen får plats på en vanlig släpkärra, och väger inte heller mer än vad en släpkärra klarar (OK, inte billigaste varianten, men en som klarar 750kg last iaf). Vagnen till Oxen får dock inte plats samtidigt. Går eventuellt att stunta på något vis, typ ovanpå, men den är lite tung att lyfta, man kanske kan vinscha upp den med Oxen på något vis och spara en vända... En erfarenhet är att när man är klar skall man först köra upp vagnen på släpet mha Oxen, och köra hem vagnen först. Sedan Oxen. Det var iaf för tungt för mig senast, men jag har kanske blivit starkare sedan dess.

Vagnen kan man ju dock våga sig på att lämna i skogen, vilket man kanske inte har lust att göra med maskinen. Skall man bara lunna ut ett vindfälle så behöver man ju inte ens åka och hämta vagnen. Lastar med ATV-ramp köpt från Nimaab för en tusenlapp eller nåt. Har lite betonghålsten liggande på utskiftet att palla upp släpet med när man kör av eller på. Blir lite baktungt just då.

Iaf, har man utskiften med korta avstånd till väg, så är det en relevant faktor. Många miniskotare får väl inte köras på väg, och kräver därmed att man dessutom har en fullstor fordonstrailer att köra runt med, plus E-körkort och ordentlig dragbil pga vikten. En fordonstrailer är inte billig. Som ett hästsläp eller nåt. Och oavsett är det någon mil till utskiftet så vill man inte studsa runt på en miniskotare dit ändå, utan vill ha trailer. Fast det är klart, man kan ju alltid hyra trailer om det är ett fåtal ggr man behöver flytta miniskotaren per år. E-körkort slipper man dock inte undan.

Det är iaf sådana småsaker som gör att jag står ut med Oxen.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 18:26 av larso »

covboy

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 jan-09 kl 18:46 »
Larso, har du ingen bild på din oxe.. :P

Här kunde vara en kul leksak. :D http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50244

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 11 jan-09 kl 19:22 »
En oxe ser väl ut så här? 8)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

covboy

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 11 jan-09 kl 19:30 »
Okej , nu vet jag vilka oxar vi pratar om.. Bäst är ju om man kan kombinera järnhäst med nån lättare utkörare som har griplastare, dumba griphögar med järnhäst vid huvudstråk el nåt liknande..
Då jag högg som proffs tog jag ut ca 1500m3 varje vinter med traktorvinch och griplastarvagn..

Lainde

• -
« Svar #32 skrivet: 11 jan-09 kl 19:35 »
Och där ligger grundproblemet med riktigt småskalig utrustning. Vid längre sträckor blir det fullkomligt ohanterligt. En lite större miniskotare som tar 3-4 fastmeter vore nog att föredra. Terri? Tandemoxen? Alstor? Malwa? Skogis? mfl mfl

Gissat att Tandemoxen kostar minst 150 kkr 285 kkr, antagligen mer. Ex moms förstås.

Samma enkla teknik i grunden antar jag, kraftigare motor, 12 km/h som maxfart mot Oxens raska promenadtakt på 6 km/h. Dessutom ungefär dubbla lastkapaciteten. Så med Tandemoxen får man ut 4x så mycket virke på samma tid, plus snabbare lastning och lossning, typ.

Lite gammal artikel, slutet 2007 var priset 250 kkr för 18 hk, 280 kkr för 26hk.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=43790&a=Myrbacksskotare%20med%20delar%20från%20Oxen

Verkar omöjligt att få en miniskotare under 250 kkr alltså. Billigaste lösningen förblir liten traktor + Avestavagn.

Ett Avesta/Kranman av större mod borde väl åtminstonde ta runt 3 löskubik om man håller ut längderna lite?

Skippar man dessutom den separata Hydrauldriften (motor+pump) för ATV så borde man kunna "lugga loss" ett Avesta för runt 60
och slänga pengarna på en fjärrmanövrerad vinsch till oxen istället?.

Slutsumman borde därför landa på runt 170-180 ,,, alltså 70-80 billigare än tandemoxen.
Nackdelen är förståss att man förlora ngt i volym men även hastighet och "åkbarhet",,, eller vad man ska kalla det för?.
Fördelen är å andra sidan att man som påpekat kan frakta ut grejorna på ett vanligt bilsläp,,,, i 2 vändor förstås.
Dessutom går det att hänga vagnet bakom ATV´n (om man har en sådan?), eller en liten traktor.

Fler valmöjligheter alltså,,,,,

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #33 skrivet: 11 jan-09 kl 20:00 »
Larso, har du ingen bild på din oxe.. :P

Här kunde vara en kul leksak. :D http://www.atl.nu/Article.jsp?article=50244

Ja, den verkar ju billig. Smart annars, men jag hade helst haft en liten mindre som jag kunde tagit på släpkärra. Lite bökigt att frakta runt en drivare på fyra ton... Vikten är väl iofs en nödvändighet för att kunna vara skördare antar jag.

Bild på Oxen, med en nästan 70cm grov (i botten) stormfälld (Per) granstock, 270cm lång (fick lägga den i massahögen, gjorde den så kort som möjligt för att alls få upp och ut den). Var rätt nöjd, så jag förevigade detta med en usel mobilkamera. Även nostalgiskt då det var typ den sista stocken jag körde ut efter Per.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 20:02 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 11 jan-09 kl 20:04 »

Ett Avesta/Kranman av större mod borde väl åtminstonde ta runt 3 löskubik om man håller ut längderna lite?

Skippar man dessutom den separata Hydrauldriften (motor+pump) för ATV så borde man kunna "lugga loss" ett Avesta för runt 60
och slänga pengarna på en fjärrmanövrerad vinsch till oxen istället?.

Slutsumman borde därför landa på runt 170-180 ,,, alltså 70-80 billigare än tandemoxen.

Fler valmöjligheter alltså,,,,,

Valmöjligheter är bra. Har du plan mark? Annars kan det bli tufft i uppförsbackar med tre löskubik bakom Oxen tror jag.

För 60 så snackar du inte om en Avesta med drivning antar jag.

Så just att Avesta rear ut kvarvarande av sin minsta modell för 55kkr, inklusive hydraulaggregat. Kan man pruta bort aggregatet kanske man kan få en sådan för under 45? Synd bara att det är finanskris och inga pengar på fickan...

På tal om vilket. En budgetlösning istället för hydraulkran är att hänga på en Avestavagn med wirekran, och använda vinchen från Oxen. Då får man den rörliga kran som Oxen saknar. Går även att få hjälpdrift på de vagnarna, borde bli rejält mycket billigare än med riktig kran.
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 20:15 av larso »

covboy

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 jan-09 kl 20:09 »
Går det lätt att lossa i griphögar från oxen ?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #36 skrivet: 11 jan-09 kl 20:17 »
Går det lätt att lossa i griphögar från oxen ?

Nä. Man får rulla av stockarna. Timmerstockar lyckas jag därmed trava ca 1m högt, massaved lite högre om jag manuellt slänger upp de klenaste stockarna överst. Man kan haka av vagnen och lyfta upp avlastade enskilda stockar en och en dryga metern med Oxens wirekran, men roligare än så blir det inte. Så gott om plats för traven och inte så stora volymer, då blir åkaren galen.

covboy

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 jan-09 kl 20:23 »
Nä men jag mena att får man lätt tömt lasset vid huvudstråk i skogen som större utkörare kan plocka upp,köra med oxen på stickvägarna och bara väla av i griphögar..

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #38 skrivet: 11 jan-09 kl 20:39 »
Nä men jag mena att får man lätt tömt lasset vid huvudstråk i skogen som större utkörare kan plocka upp,köra med oxen på stickvägarna och bara väla av i griphögar..

Tar väl någon minut att välta av lasset i så fall. Ännu snabbare om man kan ha svag sluttning åt rätt håll. Fästena för stolparna bygger väl ngn cm på höjden, det är det enda som hindrar fri avrullning när stolparna är bortplockade. Knör man lasten så kan det dock vara lite svårt att få loss stolparna, då får man vara lite kreativ och lyfta upp stockar med vinschen  och lägga åt ena sidan eller nåt.

Vad som kan ta tid är att lasta om inte förhållandena är perfekta. Även när man kan tekniken är det bökigt att lasta större stockar tycker jag.

Fler bilder på Oxen med griplastarvagn

http://www.gosta-gustafsson.se/Bildarkiv/Skogsmaskiner/Sidor-text/Oxen%20-%20Med%20griplastarvagn/Oxen%20-%20Med%20griplastarvagn%20-%204.htm

och här hittade jag någon skum gripklo till Oxen jag aldrig sett förr. Hur den är tänkt att fungera och till vad vet jag inte.

http://www.gosta-gustafsson.se/Aktuellt.htm
« Senast ändrad: 11 jan-09 kl 20:47 av larso »

Skytten

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 11 jan-09 kl 20:49 »
Har ni kollat jinma.se, speciellt videofilmerna.  Det verkar vara lagoma aggrigat till såväl pris som prestanda. Traktorn går att använda till mycket annat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, alternaiv, Sickan92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser