Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryst vatten  (läst 11796 gånger)

trebreh

SV: Fryst vatten
« Svar #20 skrivet: 13 jan-09 kl 10:06 »
Tack trappern och Matt 379 för tipsen. Jag har hittat det ni tipsade om i Clas Ohlsons katalog. Sedan ska jag även följa rådet när det isoleringen, dvs använda något som mössen inte gillar.

Dock kan jag varnar för att låta vattnet rinna en längre tid när det är mycket kallt ute. Jag gjorde detta vilket resulterade i att det blev stopp i avloppet i stället. Antagligen så var det inkommande vattnet så kallt och avloppsledningens temperatur under noll grader, så att det byggdes så sakterligen upp en ispropp. Det gick åt mycket varmvatten för att lösa upp den proppen. Det kanske bör tilläggas att avloppsledningen och färskvatten gick i samma "paket" som mössen hade "klätt av".

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #21 skrivet: 13 jan-09 kl 10:23 »
Oooops...   Men se det så här... 
Du lär dig mer och mer allteftersom....

Mitt avlopp frös när jag bodde i husbilen..
Jag hadde parkerat bilen innomhus i en hall och för bekvämlighetens skull dragit in vatten det kom via en luftledning..
Avloppet hadde jag löst med en stor balja där en dränkbarpump stod..  Och slangen löpte längs golvet till en BDT brunn utomhus.. 
Och som ett brev på posten kom dagen då avloppet var fruset...

LA pannan i djupa veck då ekonomin var synnerligen ansträngd vid tillfället och kom fram till att pumpen klarade av en stigning på 4m sisådär..  Så jag lät avlopsslangen gå uppåtoch med ett rejält fall ner till brunnen...   När pumpen slogs ifrån så rann det mesta av vattnet ut i brunnen och slangen var tom.
Jag upptäckte oxå att BDT vatten som regel fryser vid någon minusgrad...  För att sänka frystempen ytterligare så blev det att äta mycket kokt mat under vintern, då kokevattnet var salt..  :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

trädman

« Svar #22 skrivet: 13 jan-09 kl 23:58 »
Jo, men det försäkringsbolaget då tittar på är hur jobbet är utfört i det specifika fallet. Är det ett fuskjobb så är det, och det oavsett hur fina skrån den klåpare som utförde det kan tänkas anse sig tillhöra eller vilka behörigheter han uppger sig ha.

Jo, nog är det så. Fastighetsägaren är generellt ansvarig för sin fastighet, även installationer av vatten el osv. Har sedan någon klåpare, med eller utan behörigheter, skråtillhörighet eller vad det vara månde gjort något allt för dåligt kan man ju alltid försöka kräva vederbörande på ersättning. Men det är inte så lätt. Särskilt inte när det gått ett tag sen jobbet gjordes.

leinad

« Svar #23 skrivet: 14 jan-09 kl 14:14 »
Efter 5 dagar hoppade vattnet igång. Trots att det blev varmare 2 dygn efter det fryst och jag eldade som en tok, täckte för kattgluggarna i krypgrunden och värmde röret med kupevärme släppte det inte. Min personliga teori är att det inte fryst i grunden som jag trodde först utan fryst p.g.a. röret ligger för grunt nånstans så tjälen fryser det när det vart kallt ett tag.

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #24 skrivet: 15 jan-09 kl 08:27 »
Vresus: Naturligtvis kan man ej få en slang genom en köksblandare jag förmodade att det var solklart att man måste skruva loss en koppling så att man kan köra upptiningslangen rakt in i inkommande rör  för det är väl  inte frusit inne i köket isproppen sitter väl i bjälklaget eller i någon vägg  Antingen KV eller VV för det var förmodligen inte båda som var frusna
Hoppas att stackarn fått tinat upp sitt vatten

Nej, engreppsblandaren antog jag var ogenomtränglig, men för tvättmaskinen är det en "vanlig" kran som kanske skulle ha gått att komma igenom. Det kändes lite nervöst att skruva av kranen, tina isroppen och sedan få på kranen igen (eller springa iväg och slå av hydroforpumpen, tömma tanken, osv) innan vattenskada uppstår. Hade nog iofs gjort avstängning+tömning först och *sedan* tinat mig ned genom proppen, men visonen fanns där i skallen...

Men jag satte kupevärmaren mot röret i en timme, gav upp på att sitta uppe hela natten, och nästa morgon var det tinat (det var också mycket varmare ute, så den exakta orsaken till att det släpte vet jag inte). Rostigt vatten som kom ut först, men sedan allt bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser