Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hull på får  (läst 2547 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Hull på får
« skrivet: 06 jan-09 kl 20:09 »
Vi har ett gäng helsingefår, 4 tackor och 1 bagge. De har just nu fri tillgång på hö och jag slänger åt dem lite kornkross lite då och då. Jag funderar nu på om jag skulle behöva öka mängden kraftfoder inpå vårkanten inför lammningen, men jag vill ju inte göra dem feta.

Jag har försökt att känna på dem men jag tycker att det är svårt beroende på att man varken ser eller känner särskilt bra genom ullen. Har ni några bra tips när det gäller att avgöra hullet på får?

Charlotte

• -
SV: Hull på får
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 20:14 »
 Här finns en broschyr som bla tar upp hullbedömning av tackor (med lite bilder):
http://www.vaxteko.nu/html/sll/lst_o_lan/utan_serietitel_lst_o_lan/UST99-13/UST99-13.HTM
 Men jag vet inte riktigt hur det är med Helsigetackor och deras kroppsform? Mina Åsen är inte så lätta att få i "Normalhull" enligt bilden eftersom dom inte riktigt har den kroppsformen.... Fast det kan ju vara en fingervisning...
                                    Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 20:20 »
Tack för länken!

Så man ska alltså kunna kupa en hand runt ländryggen? Får testa i morgon..

Smålands-Lina

« Svar #3 skrivet: 06 jan-09 kl 20:27 »
Tack för länken!

Så man ska alltså kunna kupa en hand runt ländryggen? Får testa i morgon..

Du kan "trycka" med händerna på ryggen på fåren och känna efter ryggraden. Den ska inte sticka upp, då är fåret för tunt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jan-09 kl 20:51 »
Ok. Tackar

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-09 kl 20:55 »
Om det är helt rakt över ryggen så är det hull 4, på en femgradig skala. Det är svårt att få upp dom i det hullet så här års.
En 3:a är helt OK. Då sluttar det ner lite på varje sida om ryggraden. Känn med handen alldeles framför höftbenen, tummen ner på sidan och handflatan på tvärs över ryggraden, "gnid" fram och tillbaka. ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jan-09 kl 21:08 »
Ok, och om det sluttar mkt runt ryggraden eller om man känner ryggraden tydligt då är de för magra?

Birgit

« Svar #7 skrivet: 06 jan-09 kl 22:48 »
Man skall tydligt känna ryggraden, annars är de för feta. Däremot ska den inte stå upp som en vass kant! Helsingefår är lantraser och skall inte kännas som ett köttrasfår över ryggen.

ulfg

« Svar #8 skrivet: 07 jan-09 kl 08:37 »
Jag tycker det är svårt att känna på det klassiska sättet över ryggen på mina gutar och avgöra om kotletterna blir fina. Jag känner alltid ryggraden tydligt oavsett hur pass feta eller magra de egentligen är.
Då tycker jag att det kan vara lättare att tumma utefter revbenen på dem, utefter sidorna för att avgöra hur pass gott hull de har. Om man känner revbenen otydligt för att det är gott om kött utefter dem så är djuren vid mycket gott hull.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 07 jan-09 kl 08:54 »
 För slaktbedömning av lammen fick jag lära mig den klassiska tumregeln: Känn bakom frambenen (där det är lite ull), och jämför med din knutna näve. Känns revbenen som ovansidan av handen är lammen för feta. Känns det som när du drar över knogarna är dom alldeles för magra.Känns det som när man drar över fingrarna är dom lagom.
 Jag vet inte hur precis det stämmer? Och är det någon som minns om det var så att det var så att fingrarna efter leden under naglarna var helt lagom och delen av fingrarna ovanför knogarna var lite för mager? Eller var det ingen skillnad.
                                  Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 08:59 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 jan-09 kl 17:28 »
Tackar för svaren! Ja, det fanns ju många sätt att göra det på tydligen..  :)

Jag har varit och klämt på dem lite varstans idag till deras stora förtret.. Som jag kan se det verkar de snarare vara lite för kraftiga om det är åt något håll. Jag har känt på revbenen både på sidan genom ullen och på bröstkorgen innan för frambenen, på båda ställena är revbenen bara kännbara, ungefär som benen på ovansidan av handen. Ryggraden känns däremot ganska tydligt..

Mvh Mårten

Birgit

« Svar #11 skrivet: 07 jan-09 kl 20:20 »
Låter väl som om de mår bra då ;)
Själv tycker jag det är väldigt smidigt att känna på ryggen och enkelt. Men man skaffar sig olika knep mer åren.
Det bästa sättet att lära sig är att göra motsvarande innan man ska slakta ett djur och sedan se och känna resultatet efter. Då får man sambandet klart för sig.

hustran

« Svar #12 skrivet: 13 jan-09 kl 19:41 »
Efter en hoper finullsfår så har jag upptäckt att det är väldigt individuellt. Inför lamning är vissa feta andra magra, precis som hos människor. Det kan hända att man drabbas av panik över en särskilt mager tacka men si hon "levererar" fina lamm. Sedan inkommer feta tackan med medelmåttiga sådana. Det har nog med tackans gener eller nåt att göra. Många lantrasfår,jämför med rådjur etc. lagrar sitt fett inne i kroppen och kan kännas magra men mår toppen ändå. Dessutom är det nog ingen bra ide att "göda" en högdräktig tacka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser