Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gutelamm...nu?!!  (läst 1266 gånger)

Helena S

Gutelamm...nu?!!
« skrivet: 05 jan-09 kl 12:42 »
Hej !

Imorse när sambon kom ut i stallet låg där två små söta lamm, typ tre månader för tidigt ???  De är friska, pigga och normalstora. Diar som de ska och går omkring på långa vingliga ben, hur söta som helst.

Saken är ju att vi har gutefår. De ska väl inte lamma i januari! Tidigaste lamningen vi har haft under de år vi har haft fåren är 26 mars. Trots att baggen går med sina damer året runt så har alla lamningar varit koncentrerade till tre veckor i april.

Jag trodde verkligen inte att det gick att lura en gutetacka att brunsta i augusti, men tydligen..

Nu när chocken börjar lägga sig så undrar jag, klarar lammen nära 20 minusgrader nattetid?  Värmer ströbädden tillräckligt eller brukar ni ha värmelampor?

Tänk att de klarade att komma ut blöta och eländiga i denna iskyla som var inatt. Det är bra tåga i små lamm måste man säga !

Birgit

SV: Gutelamm...nu?!!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-09 kl 14:38 »
Kylan är inget problem om de blir slickade och får ordentligt med mat. En torr ströbädd också.

Tackor som inte lammat, eller mist sitt lamm kan brunsta lite "fel" även hos gutar, men är inte helt vanligt. Är knappast något att oroas för. Njut av överaskningen och lycka till ;)

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 05 jan-09 kl 14:47 »
Vi fick 2 gutelamm igår vid lunchtid.. -26grader :-\

Vi byggde en lammbox och satte upp värmelampa direkt.. tyvärr blev ändå bagglammet nerkylt inatt :(
Han är inne nu och tar sig för varje timma som går..
Tacklammet är kvar ute med mamma och mår jättebra..

Den här tackan lammade först förra året också men då väntade hon tll den 16:e mars.. ::)
Så hennes lamm var 4,5månad när hon blev betäckt..

Lycka till med lammen :)
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 14:49 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Helena S

« Svar #3 skrivet: 05 jan-09 kl 17:39 »
Hon hade lamm förra året också, men de blev sålda till liv i början av augusti så hon har ju kanske haft lite mer tid än vanligt att hämta sig på.

Nu är ju bara frågan, kan bagglammen ha fått komma till? Jag fattar ju att det är teoretiskt möjligt, men tillåter "storbaggen" det? Jag skulle inte tro det, men risken finns ju att dessa små är inavlade. Jag kan ju inte gå i god för vem som är far om jag ska sälja dem till liv.

Vi har bara fem tackor så flocken är ganska liten och pappa bagge brukar iofs vara snäll mot lammen , men hålla de små baggarna ganska kort.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 05 jan-09 kl 17:42 »
Har du gammelbaggen med är risken att småbaggar betäcker nästan obefintlig i en så liten flock.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 19:00 »
När jag var på studieresa i Gotland i höstas, anordnad av lst i Hallands län var vi på en fårgård där de medvetet experimenterade med att få gotlandsfår att lamma tidigare. Bland annat "störde" de till ordningen i flocken med att flytta på djuren från ett bete till annat med transportvagn, släppte på baggar kort i ett par omgångar till tackorna innnan de riktiga baggarna kom till, osv. Det var inte lätt, men i ett par fall hade de "lyckats" och fått gotlandsfår att lamma i januari. De ville kunna slakta på sommaren när köttpriset står högre och pälsen är fin. Gotlandsfår och gutefår står varandra mycket nära i släktskap.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Helena S

« Svar #6 skrivet: 23 jan-09 kl 11:50 »
Hej igen!

Han måste tydligen ha varit helt oemotståndlig i höstas vår bagge, för nu har en tacka till lammat   :o ???

Tyvärr var det en ensam bagge som tydligen var för stor ( vägde fyra kilo) så han hade fastnat halvvägs ut. När jag kom ut så drog jag ut honom ( gick lätt ) men det var bara lite ryckningar i honom och han gick tyvärr inte att rädda.  :'(

Fasansfullt att se tackan som helt uppenbart sörjer  :'(, men hon kommer väl igen hoppas jag.

Ur led är tiden !

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 26 jan-09 kl 18:54 »
Har oxå fått mitt andra renrasiga gutelamm i år.. dessutom två tvillingpar gute/finull :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser