Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för boxar  (läst 18499 gånger)

covboy

• Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #100 skrivet: 09 jan-09 kl 16:38 »
Okej okej jag får väl fortsätta bära varmvatten då till mina hästar...
Korna diar sina kollegor och dricker även när de andra kissar i lösdriften.. såna är kor ! ;)

tessiem

« Svar #101 skrivet: 09 jan-09 kl 17:09 »
Jag brukar analysera mitt hö. Men vad jag minns så överlevde mina hästar även innan analysens tid.
Träckprov gör jag med.
Sadelutprovare anser jag att man behöver om man själv inte kan prova ut en sadel. Vilket jag anser att jag kan.
Nu pratar jag inte om en vanlig hovsklagare (vilket jag har) utan att ha helsulor på hästar som inte behöver det osv.

Vi håller inte vårat vatten isfritt. Våra hästar behöver inte heller "prestera" ngt nämnvärt förutom vanlig hobbyridning.

Så du anser att dagens hästar inte är daltade med?
Jag anser att bara genom att läsa på Buke så inser man att folk tror att hästar är gjorda av porslin & man idag inte kan tro på sina egna kunskaper.

Analyserat hö är väl en förutsättning för att kunna sätta en korrekt foderstat (och det kan du lära dig göra själv, helt gratis!). De får ju använda ditt öga också men ögat ser ju inte en ex.vis en urkalkning ur skelettet utan den får du som ett brev på posten istället när den börjar märkas. Vilket antagligen blir långt dyrare än att göra analysen (som dessutom kan spara pengar eftersom du inte behöver köpa mer extrafoder än vad hästen gör av med, vi har haft flera år då vi inte behövde ge en gnutta kraftfoder!).

Träckprov är ju en nödvändighet idag, annars SKA du inte kunna få avmaskning utskrivet. Risken för resistens kommer antagligen att minska när folk slutar avmaska hej vilt och istället gör det efter visat maskresultat på träckprov.

Väl anpassad utrustning är en förutsättning för att kunna arbeta hästen, annars får du skador som ett brev på posten.

Hovslagaren bör kunna verka/ev.sko hästen korrekt.

Massör, equiterapeut, kiropraktor finns väl ingen anledning att använda såvida det inte behövs för att läka/korrigera skador som kommit ur att man missat någon av punkterna ovan ifråga om utrustning/hovslagare eller om den gjort sig illa på annat sätt.

Thermobar, back on track etc är väl högst individuellt och inte något som är nödvändigt såvida man kan hålla vattnet isfritt. Vi använder själva automatiska flottörer i lösdriften med värmekabel så för mig som människa är det ytterst arbetsbesparande och hästarna väljer hellre att dricka ur de (uppvärmda) vattenkopparna än det kalla vattnet i stallet.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #102 skrivet: 09 jan-09 kl 17:10 »
Mårten : Jag sa aldrig att man SKA ge hästen vatten som du själv dricker. Jag sa att det är enkelt för då är man säker på att de får bra vatten. Jag har även gett mina hästar vatten från en källa i skogen (med självtryck har jag haft automatiskt vatten i hagen, helt suveränt) som varit drickbart, men ibland något brunt. Det är alltså mullhaltigt. Inte alls farligt för hästen (så länge inte källan är infekterad av bakterier t.ex. från avlopp el.likn.), men vi människor gillar inte att dricka det för det ser "äckligt" ut.
Om mina hästar får välja mellan en hink med kranvatten eller rinnande "mullvatten" från vår källa så är svaret solklart: de väljer källan.
Jag tror att en del hästar gillar mullsmaken. Mina hästar vill gärna stanna när man går förbi myrar och dricka myrvattnet (som ofta är ganska så brunt).
De allra flesta vet vilken vattenkvalitet man har (om inte så efter första provet) och om vattnet är "stadigt" och inte förändras så ska man inte behöva kolla vattnet varje år.
Vårt eget vatten (från grävd brunn) är väldigt gott. Dock något mjukt (eller hårt, kommer aldrig ihåg vilket). På våren kan vattnet bli sämre i kvaliteten endast beroende på lågt vattenstånd.
A propå sjövatten så finns det även kommunala vattenverk som tar sjövatten (s.k. ytvatten) så att man ger hästen sjövatten behöver inte betyda att det är dåligt.
Däremot så har Charlotte rätt i att bakterier i vattnet är direkt farligt för hästen. Hästar ska ALDRIG  dricka vatten som blivit utdömt p.g.a. för hög bakteriehalt.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #103 skrivet: 09 jan-09 kl 19:07 »
Jag brukar analysera mitt hö. Men vad jag minns så överlevde mina hästar även innan analysens tid.
Träckprov gör jag med.
Sadelutprovare anser jag att man behöver om man själv inte kan prova ut en sadel. Vilket jag anser att jag kan.
Nu pratar jag inte om en vanlig hovsklagare (vilket jag har) utan att ha helsulor på hästar som inte behöver det osv.
Vi håller inte vårat vatten isfritt. Våra hästar behöver inte heller "prestera" ngt nämnvärt förutom vanlig hobbyridning.

Nämen dåså, vad är då problemet?

Så du anser att dagens hästar inte är daltade med?
Jag anser att bara genom att läsa på Buke så inser man att folk tror att hästar är gjorda av porslin & man idag inte kan tro på sina egna kunskaper.

Nu är det ju inte jag som anser att hästar är daltade med för att de får fräscht foder och vatten och box vid nattuppstallning.... Du har fått exempel på vad jag tycker är dalt (och dessutom menligt sådant) i tidigare inlägg (knappt få gå ut, enbart motionerade på mjukt underlag etc).

Att en häst som inte behöver det får helsulor tycker jag både är idiotiskt ur ekonomisk synvinkel och även dalt (så länge det inte medför men för hästen tycker jag dock att det är helt upp till hästägaren).

Jag tycker nog att det är värre men hästägare som litar på sina egna felaktiga kunskaper eller okunskap än med de som daltar med sina hästar (så länge det inte medför men för hästen).
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 19:09 av Sar »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #104 skrivet: 09 jan-09 kl 19:12 »

Bara att kämpa på! ;) Jag läste dock ett skrämmande inlägg som förklarade att varmvatten frös snabbare än kallt vatten (vilket låter heltokigt i mina öron med kan för det vara sant). Hästarna lär i alla fall uppskatta det sålänge de hinner dricka innan det fryser! :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 09 jan-09 kl 19:20 »
Jag tycker nog att det är värre men hästägare som litar på sina egna felaktiga kunskaper eller okunskap än med de som daltar med sina hästar (så länge det inte medför men för hästen).
:-*

tessiem

« Svar #106 skrivet: 09 jan-09 kl 19:26 »
Problemet är ju att daltet medför men för hästen!
För mkt uppstallningstimmar, för mkt kraftfoder, helsulor kan till och med orsaka spänningar hos hästar som inte behöver det.
Fräscht foder och vatten har jag aldrig påstått är dalt.
Jag sa bara att hästar visst daltas med. Det var allt.

Mårtens åsikter står för honom. våra hästar dricker förövrigt inte otjänligt vatten (förutom den gången halvblodet prompt skulle dricka ur vattenpölen i hagen..)

Nämen dåså, vad är då problemet?

Nu är det ju inte jag som anser att hästar är daltade med för att de får fräscht foder och vatten och box vid nattuppstallning.... Du har fått exempel på vad jag tycker är dalt (och dessutom menligt sådant) i tidigare inlägg (knappt få gå ut, enbart motionerade på mjukt underlag etc).

Att en häst som inte behöver det får helsulor tycker jag både är idiotiskt ur ekonomisk synvinkel och även dalt (så länge det inte medför men för hästen tycker jag dock att det är helt upp till hästägaren).

tessiem

« Svar #107 skrivet: 09 jan-09 kl 19:30 »
Vill för övrigt påstå att många daltande hästägare ÄR okunniga ägare.
Har träffat många bönder med hästar som har bättre förnuft än många "tävlingsryttare" (som de kallar sig efter att ha startat en 90hoppning)

Min instruktör (som annars var vettig) hävdade bestämt att all annan utevistelse än 4/h per dag var SKADLIG för hästarna och gjorde att de inte KUNDE ridas (det leder definitivt till men för hästarna)
Ett känt lusitanoställe i mellanSverige rider inte ut sina hingstar eftersom "Lusitanos får hovbensfrakturer av att gå i skogen"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #108 skrivet: 09 jan-09 kl 19:39 »

Falin

• -
« Svar #109 skrivet: 09 jan-09 kl 19:51 »
Bara att kämpa på! ;) Jag läste dock ett skrämmande inlägg som förklarade att varmvatten frös snabbare än kallt vatten (vilket låter heltokigt i mina öron med kan för det vara sant). Hästarna lär i alla fall uppskatta det sålänge de hinner dricka innan det fryser! :)

Det där har jag också läst, det låter så knäppt så det kan säkert vara sant!  ;D
Vi har haft väldigt kallt här för att vara södra Sverige ett tag, ner mot -20, och fy vad varmvatten jag har burit för att tina upp vattenkar och hinkar. Sen när kylan väl släppte slog det mig att varför satte jag inte vattenkaret inne i ligghallen, där det alltid är några plusgrader....  :-[

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 09 jan-09 kl 20:02 »
Kokhett vatten fryser fortare än kallt. Det har jag läst på Internet. Men eftersom ingen vettig människa ger sina djur kokhett vatten är det inte aktuellt.

Ljummet vatten fryser långsammare än kallt. Det har jag testat själv och tror det därför till fullo.

Vän av ordning invänder då: vid någon punkt övergår det kokheta vattnet till att vara ljummet; varför fryser det inte långsammare än det från början kalla sedan? Det kan jag inte svara på.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #111 skrivet: 09 jan-09 kl 21:36 »
Kokhett vatten fryser fortare än kallt. Det har jag läst på Internet. Men eftersom ingen vettig människa ger sina djur kokhett vatten är det inte aktuellt.

Ljummet vatten fryser långsammare än kallt. Det har jag testat själv och tror det därför till fullo.

Vän av ordning invänder då: vid någon punkt övergår det kokheta vattnet till att vara ljummet; varför fryser det inte långsammare än det från början kalla sedan? Det kan jag inte svara på.

Jag vet, det låter heltokigt! Men jag har fått det förklarat med att i varmt vatten far molekylerna omkring mycket snabbare än i kallt. Jämför t.ex. med nollgradigt vatten = is = noll rörelse; eller kokande vatten som bubblar = mycket rörelse.
I och med att molekylerna i varmt vatten rör sig mer så är "risken" för att bli nedkyld av omgivningen större än i kallt vatten där molekylerna är mer "sömniga".
Någonstans måste, som sagt var, brytpunkten ligga. Någon kanske har tid och intresse av att göra ett praktiskt experiment? Berätta gärna för oss andra om resultatet.

fjäderfän

« Svar #112 skrivet: 09 jan-09 kl 21:54 »
varför kan man inte få sköta din häst som man vill så länge det inte är skadligt för hästen???

mina hästar går på lösdrift får enbart bra hö och en mineralsten har en vattenkälla som dom dricker ur har aldrig haft friskare hästar en så här.

jag själv tycker det är idioti att sko sin häst om det inte är nödvändigt varför kassta ut mer pengar en vad man redan måste *hästar är dyra endå* 

gört så billigt och enkelt det mår hästen oftast bäst av.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 10 jan-09 kl 12:50 »
Jag vet, det låter heltokigt! Men jag har fått det förklarat med att i varmt vatten far molekylerna omkring mycket snabbare än i kallt. Jämför t.ex. med nollgradigt vatten = is = noll rörelse; eller kokande vatten som bubblar = mycket rörelse.
I och med att molekylerna i varmt vatten rör sig mer så är "risken" för att bli nedkyld av omgivningen större än i kallt vatten där molekylerna är mer "sömniga".
Någonstans måste, som sagt var, brytpunkten ligga. Någon kanske har tid och intresse av att göra ett praktiskt experiment? Berätta gärna för oss andra om resultatet.

Jag gjorde ett enkelt test i dag. Tog två iskubformar. Hällde varmt vatten från kranen (vet inte hur varmt det blir i kranen, men det är ju inte kokpunkt) i den ena och kallvatten i den andra. Den varma frös snabbare.

Läste för några år sedan om en vattenbehållare för djur som håller vattnet utan is. Kommer inte ihåg var, men det finns tydligen och så vitt jag förstod var det ingen krånglig anordning heller.

klorofyll

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 11 jan-09 kl 18:44 »
Kanske läge att starta ny tråd  ;) Inte mycket prat om boxregler här just nu . . .
Det finns ett kar som med hjälp av el håller vattnet frostfritt: Thermobar. Genial grej.
www.thermobar.se

Norrsken

• -
« Svar #115 skrivet: 11 jan-09 kl 21:09 »

Amen!!! Har sett aldeles för många som tror att om man bara lägger sju täcken på hästen, och håller den inomhus tillräckligt mycket så behöver man itne baskunskaper..... ::)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #116 skrivet: 09 okt-10 kl 20:04 »
Har träffat många bönder med hästar som har bättre förnuft än många "tävlingsryttare" (som de kallar sig efter att ha startat en 90hoppning)

Min instruktör (som annars var vettig) hävdade bestämt att all annan utevistelse än 4/h per dag var SKADLIG för hästarna och gjorde att de inte KUNDE ridas (det leder definitivt till men för hästarna)
Ett känt lusitanoställe i mellanSverige rider inte ut sina hingstar eftersom "Lusitanos får hovbensfrakturer av att gå i skogen"

det var det absolut dummaste påhitt jag någonsin hört!!!! : :o  hur fan tror den instruktören att hästar hålls i sitt hemland PORTUGAL då? ???  jag har ett Lusitanosto som är född utomhus i en gigantisk milsvid hage med skog och inte satt sin hov inne förrän hon passerat sexårsåldern! ::)  hingstar som står i träning hålls inomhus, och får sällan gå ut utan ryttare på sig, men de rids ofta utomhus i terräng. Men de tränas dagligen i den grad att de inte behöver något annat än lugn och ro  i sin box(de är inte i behov av utegångshage för att göra av med överskottsenergi enligt portugisisk tränare). Lusitanos är INTE sköra porslinshästar, det är snarare tvärtom!! de är för i helvete framavlade till att ridas i strid (i historiskt perspektiv) och dagens avel är faktiskt baserad på att bibehålla dessa hästar! Nej, den instruktören är nog bara rädd för att rida ute och för att ramla av en dyr häst som kan springa iväg i skogen... ursäkta svordomarna, jag blev lite arg...

SnuttAlice

• Norge
« Svar #117 skrivet: 09 okt-10 kl 20:12 »
Korna diar sina kollegor och dricker även när de andra kissar i lösdriften.. såna är kor ! ;)

:o  vad har du för märkliga kor! menar du att du har kor som diar från juvret på övriga kor när de går i hage och står på lösdrift?? Har du köttdjur eller mjölkkor? känner inte många bönder som vill behålla sådana kor som diar från andra eftersom de faktiskt vill mjölka korna och då behöver den mjölken som kollegorna dricker upp för att sälja, om korna som dias på dessutom är i sinläggning så kan de ju få juverinflammation!  om det är många av djuren i flocken som bär på ovanstående beteenden så är det ett starkt tecken på mineralbrist.

SnuttAlice

• Norge
« Svar #118 skrivet: 09 okt-10 kl 20:15 »
Mårten : Jag sa aldrig att man SKA ge hästen vatten som du själv dricker. Jag sa att det är enkelt för då är man säker på att de får bra vatten. Jag har även gett mina hästar vatten från en källa i skogen (med självtryck har jag haft automatiskt vatten i hagen, helt suveränt) som varit drickbart, men ibland något brunt. Det är alltså mullhaltigt. Inte alls farligt för hästen (så länge inte källan är infekterad av bakterier t.ex. från avlopp el.likn.), men vi människor gillar inte att dricka det för det ser "äckligt" ut.
Om mina hästar får välja mellan en hink med kranvatten eller rinnande "mullvatten" från vår källa så är svaret solklart: de väljer källan.
Jag tror att en del hästar gillar mullsmaken. Mina hästar vill gärna stanna när man går förbi myrar och dricka myrvattnet (som ofta är ganska så brunt).
De allra flesta vet vilken vattenkvalitet man har (om inte så efter första provet) och om vattnet är "stadigt" och inte förändras så ska man inte behöva kolla vattnet varje år.
Vårt eget vatten (från grävd brunn) är väldigt gott. Dock något mjukt (eller hårt, kommer aldrig ihåg vilket). På våren kan vattnet bli sämre i kvaliteten endast beroende på lågt vattenstånd.
A propå sjövatten så finns det även kommunala vattenverk som tar sjövatten (s.k. ytvatten) så att man ger hästen sjövatten behöver inte betyda att det är dåligt.
Däremot så har Charlotte rätt i att bakterier i vattnet är direkt farligt för hästen. Hästar ska ALDRIG  dricka vatten som blivit utdömt p.g.a. för hög bakteriehalt.

mullsmaken kommer från mineral i marken som hästar är intresserade av att få i sig.

SnuttAlice

• Norge
« Svar #119 skrivet: 09 okt-10 kl 20:18 »
varför kan man inte få sköta din häst som man vill så länge det inte är skadligt för hästen???

mina hästar går på lösdrift får enbart bra hö och en mineralsten har en vattenkälla som dom dricker ur har aldrig haft friskare hästar en så här.

jag själv tycker det är idioti att sko sin häst om det inte är nödvändigt varför kassta ut mer pengar en vad man redan måste *hästar är dyra endå* 

gört så billigt och enkelt det mår hästen oftast bäst av.

håller med

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser