Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för boxar  (läst 18616 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #60 skrivet: 08 jan-09 kl 02:26 »
Jag undrade mest på grund av fullblod eftersom jag aldrig sett ett sådant med ordentlig ragg, dessutom är ju många av dem ursprungligen från ett mildare klimat. Med tanke på att hästar brukar vilja gå in när det är kasst väder tolkar jag som att de VILL bo i ett stall då, annars skulle de inte gå in i det.
Du behöver dessutom inte ta dig ton, självgoda Annika Jöns. Man skall kunna ställa enkla frågor på ett forum utan att bli behandlad som skit från någon som inte ens varit delaktig i diskussionen utan bara kommer in för att vara dryg.

Och när de enda argumenten för box som kommer upp är helt patetiska i stil med "naturligare" (ja, men för fan, ha lösdrift och inte box då) eller att hästar KAN få narkolepsi och somna hipp som happ (vilket jag aldrig någonsin hört talas om och OM det finns sådana fall är de undantag och inte regel. Man kan inte bygga lagar på undantag.), ja - då är den här diskussionen helt klart avslutad i mina ögon.

« Senast ändrad: 08 jan-09 kl 02:36 av Kryp »

fjäderfän

« Svar #61 skrivet: 08 jan-09 kl 08:17 »
du kan slänga ut vilken häst som hälst på lösdrifft bara den har fått gått ute helasommaren så klarar den av vintern oxå men fri tillgång på bra hö är ett måste.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #62 skrivet: 08 jan-09 kl 08:31 »
Var på föreläsning med en tjej som var veterinär, som hade forskat länge på just hästar och som nog var ganska kunnig inom området. Hon hade sin PRE-hingst, född i Benidorm, på lösdrift hela året om. Han klarade det utmärkt sa hon. Hon berättade också att hästar har en annan sorts värmereglering i kroppen än vi har, därför klarar de av kyla mycket bättre än vi gör, även om vi klär på oss.

Sen, att hästar frivilligt skulle vilja vara inne... Jag vet inte. Många hästar står väl o hänger utanför stallet när de vet att det är rutinen? Mina hästar går på lösdrift, men de har bara gjort det ett kort tag av sina liv. Däremot vill de sällan vara inne, i alla fall inte i vindskyddet som de har. Om jag ger lite foder utanför vindskyddet, och lite i häcken i vindskyddet, så äter de det fodret som ligger utanför först, oavsett väder. Är det inget foder i vindskyddet går de inte dit alls. Blåser o regnar det går de helst ner i skogen istället. Naturligt beteende eller inte, det är så mina hästar gör i alla fall.

Om sen box eller spilta är bäst, eller lösdrift, har jag ingen aning om. Det beror väl mycket på utformningen, individen och skötseln. Hade varit intressant att se några studier om detta, hoppas någon ihärdig googlare här hittar några bra källhänvisningar.

tessiem

« Svar #63 skrivet: 08 jan-09 kl 08:43 »
Har ett fullblod (nästan fullblod, har även arab,halvblod i sig) som stått på box hela sitt liv. Hästen ifråga avskyr att stå inne, blir stissig & jobbig att hantera. Han går nu på lösdrift dygnet runt, funkar super. Dock har han dubbla täcken (men inte på grund av att han inte har päls utan på grund av att han alltid faller ur lite på vintern så jag vill minska energiförlust).
Så nog kan man ha fullblod på lösdrift.

INGEN av hästarna i vårat stall vill gå in när det är dåligt väder. De står & stampar vid boxdörren för att få komma ut igen.

Givetvis är box ett bättre alternativ än spilta då box minskar skaderisken, vilket en uppbindning alltid innebär.
Dessutom ger man hästen en möjlighet att röra sig mer fritt, varför ens argumentera mot det?

sen är ju lösdrift det absolut bästa alternativet för hästarna anser jag.

Jag undrade mest på grund av fullblod eftersom jag aldrig sett ett sådant med ordentlig ragg, dessutom är ju många av dem ursprungligen från ett mildare klimat. Med tanke på att hästar brukar vilja gå in när det är kasst väder tolkar jag som att de VILL bo i ett stall då, annars skulle de inte gå in i det.
Du behöver dessutom inte ta dig ton, självgoda Annika Jöns. Man skall kunna ställa enkla frågor på ett forum utan att bli behandlad som skit från någon som inte ens varit delaktig i diskussionen utan bara kommer in för att vara dryg.

Och när de enda argumenten för box som kommer upp är helt patetiska i stil med "naturligare" (ja, men för fan, ha lösdrift och inte box då) eller att hästar KAN få narkolepsi och somna hipp som happ (vilket jag aldrig någonsin hört talas om och OM det finns sådana fall är de undantag och inte regel. Man kan inte bygga lagar på undantag.), ja - då är den här diskussionen helt klart avslutad i mina ögon.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #64 skrivet: 08 jan-09 kl 09:40 »

Givetvis är box ett bättre alternativ än spilta då box minskar skaderisken, vilket en uppbindning alltid innebär.
Dessutom ger man hästen en möjlighet att röra sig mer fritt, varför ens argumentera mot det?

Det är också för mig obegripligt. ???

Lycka

• Ångermanland
« Svar #65 skrivet: 08 jan-09 kl 09:44 »
Ni som svarar om att det ultimata är lösdrift.
Var i Sverige bor ni?
Hedemorahöns

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #66 skrivet: 08 jan-09 kl 09:48 »

Du har väl fått ett helt gäng med argument för fördelen med box gentemot spilta? Ex.vis
Men vanliga bieffekter av att stå i spilta är att bakbenen svullnar över natten, att hästen skuffar bak höet och inte kommer åt att äta det, att hästen skuffar bak ströet så att bakden står högre (ej bra ur belastningssynpunkt samt gör det svårare att mocka), att hästen kan bli grinigare mot hästarna bredvid då den inte har chans att gå undan, att de biter i spiltgallret och sparkar i mellanväggen. En del hästar försöker vända sig om, trasslar in sig i grimskaftet även om det är löpande med en bra kloss i änden osv osv. Hästar är ju flyktdjur och vill gärna ha fri sikt runtom, inte stirra in i en vägg.

Även om du inte själv hört talas om ex.vis narkolepsi så finns ju problematiken. Säkerhetsrisker, större risker för stereotypa beteenden, effekter av begränsad rörelsefrihet etc.

Hur du kan vända det till att de ENDA argumenten skulle vara att det är naturligare (vilket i sig inte är det dåligt argument, hästar ÄR konstruerade för att kunna röra sig stora delar av dygnet) kan jag inte förstå.

Bara det faktum att det tillkommit en lag som förbjuder nyproduktion tycker man skulle vara en fingervisning?

Självklart får man fråga men man måste också kunna vara beredd att ta till sig argument, annars kvittar det om man frågar överhuvudtaget.

fjäderfän

« Svar #67 skrivet: 08 jan-09 kl 09:49 »
jag vet folk som har hästar på lösdrifft typ i hela sverge även upp mot umeå.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #68 skrivet: 08 jan-09 kl 10:02 »
Var på föreläsning med en tjej som var veterinär, som hade forskat länge på just hästar och som nog var ganska kunnig inom området. Hon hade sin PRE-hingst, född i Benidorm, på lösdrift hela året om. Han klarade det utmärkt sa hon. Hon berättade också att hästar har en annan sorts värmereglering i kroppen än vi har, därför klarar de av kyla mycket bättre än vi gör, även om vi klär på oss.

Sen, att hästar frivilligt skulle vilja vara inne... Jag vet inte. Många hästar står väl o hänger utanför stallet när de vet att det är rutinen? Mina hästar går på lösdrift, men de har bara gjort det ett kort tag av sina liv. Däremot vill de sällan vara inne, i alla fall inte i vindskyddet som de har. Om jag ger lite foder utanför vindskyddet, och lite i häcken i vindskyddet, så äter de det fodret som ligger utanför först, oavsett väder. Är det inget foder i vindskyddet går de inte dit alls. Blåser o regnar det går de helst ner i skogen istället. Naturligt beteende eller inte, det är så mina hästar gör i alla fall.

Om sen box eller spilta är bäst, eller lösdrift, har jag ingen aning om. Det beror väl mycket på utformningen, individen och skötseln. Hade varit intressant att se några studier om detta, hoppas någon ihärdig googlare här hittar några bra källhänvisningar.

Våra hästar är nog släkt ... mina stod också gärna ute i ur och skur. Fick dra in dem i stallet när det stormade som värst.
Som jag tidigare skrivit hade jag mina hästar ute jämt utom vid oväder, nyår och valborg (p.g.a. smällarna) då de fick stå inne i sina spiltor.
Jag har ingen vetenskaplig forskning att hänvisa till, endast min egen erfarenhet av hästar. Jag har noterat att även de hästar som är livliga i hagen, lugnar ner sig och slappnar av i spilta. De som står i box (t.ex. fölston som jag naturligtvis har i box, om de måste vara inomhus, både innan o efter fölning) har större behov av att snurra och lyssna efter ljud. När de hästarna snurrar blir även hästarna i spilta oroliga, vilket får mig att dra slutsatsen att hästarna stressar upp varandra. Det räcker med en häst i box som snurrar runt lite grann. De andra hästarna noterar att en häst är orolig och undrar genast vad som är på gång. Hästar i spilta börjar stampa och väva; hästar i box börjar vandra och bråka med grannarna.
Detta stämmer med de iakttagelser jag gjort från hästhagen då en flock alltid har en häst som vaktar. Så länge den hästen är lugn så kan alla andra beta i ro. Om den hästen lyfter upp huvudet och lyssnar; rör det fram och tillbaka samt skrittar med spända rörelser, ja då lyfter alla hästar på huvudet, beredda på att fly.
Min slutsats blir därför att det alltid är bättre att ha hästen på lösdrift. Om man inte kan det så bör man heller inte ha häst. Det ska naturligtvis vara krav på att hästen ska ha stallplats så att man kan ta in den när så behövs (ex.vis vid sjukdom eller oväder). Eftersom den tiden som hästen tillbringar inomhus är så försvinnande liten så borde det inte spela någon roll om den står på spilta eller box. Huvudsaken att platsen har godkända mått och i annat följer Jordbruksverkets rekommendationer.
Så resonerade jag när jag byggde mitt stall. Jag bestämde mig då för att bygga spiltor som vid behov (sjukdom, fölning) kan förvandlas till en box.
Anledningen till att jag helst har häst i spilta är för att det är det mest praktiska för mig som skötare; enkelt att mocka och dessutom går det mindre strö när de inte pissar överallt.
Dessutom får jag in fler hästar på samma yta. Ekonomiskt, ja visst!
Plågar jag hästarna? Inte alls! De har knappt varit inomhus annat än när jag skött om dem.
Så jag tycker frågan är en ickefråga. Låt hästägarna ha box eller spilta efter eget behag, men det ska vara ett krav på minst 10-12 tim utevistelse/dag.

teufel

« Svar #69 skrivet: 08 jan-09 kl 10:07 »
Det där med att något skulle vara "naturligare" eller "Det bästa för hästen", tja, jag vet inte.

Det "naturligaste" är väl att inte hålla djur i fångenskap över huvud taget?  ;D

Och "det bästa" om man nu ändå gör det, tja det är väl upp till hästen.
En del fixar lösdrift, andra fixar boxar bäst och en del hästar har jag märkt blir lugnast om de får stå i spilta.

Det där med "ligghall" som det så fint heter på myndighetsspråk. Vissa ligghallar älskas av hästarna, vissa är de aldrig inne i. Vår (en gammal vagnslid) är tydligen så populär att det är svårt att få ut dem därifrån när man ska mocka den.  ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #70 skrivet: 08 jan-09 kl 10:25 »
Jag bor ännu längre norrut och förordar lösdrift i de allra flesta fall. Jag har själv använt det under ett antal år nu.

Däremot är jag inte helt enkelspårig i frågan, det beror mycket på vilka marker och resurser du har.
Jag har sett lösdrifter där hästarna står till knäna i gegga med otillräckligt med grovfoder och där lösdriftskonceptet mest används för att slippa lägga ner tid på hästen och då ser jag hellre att den får stå torrt på box några timmar om natten och går i en hage som tillåter rörelse.

Lösdrift ska inte vara lika med "slö-drift" som man kan svära sig fri från med argumentet att det är naturligt för hästen. Bädden ska vara fräsch, åtgärder mot mask ska göras (antingen genom mockning, växelvis bete med annat djurslag eller helt enkelt enorma marker), vattenförsörjningen måste skötas.

Det kräver också eftertanke när det gäller ridning, har man ex.vis en otäckad häst med ordentlig vinterpäls och rider aktivt så får man lägga ner tid på att hästen får torka upp ordentligt innan den släpps ut i kallgrader.

Visitering är också oerhört viktig på lösdrift då det inte är lika lätt att upptäcka att hästen blöder etc. som om den står i mindre hage och tas in på kvällen.

Men en välskött lösdrift där hästen får gå i flock är för mig det allra bästa alternativet.

guba

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 08 jan-09 kl 10:27 »
Ni som svarar om att det ultimata är lösdrift.
Var i Sverige bor ni?

Ju längre norrut desto bättre, här i mellensverige är det nog sämst på grund av otjälad blöt och kletig mark. Skåne vet jag inte men det borde vara lite torrare där.
PÅ -90 talet var jag ett par gånger om året i  Frankrike och köpte fullblodsston, det gick inte att få in i deras skallar varför vi hade hästarna på stall, idiotiskt som de uttryckte sig.

Charlotte

• -
« Svar #72 skrivet: 08 jan-09 kl 11:13 »
  Att hästen inte snurrar runt i spiltan är väl inte så där jättekonstigt?!? Möjligheten finns ju liksom inte... Alla som ligger i Tvångströja är förmodligen också ko-lugna ;D om man ska vara lite drastisk i jämförelserna... När mina ston hade föl var dom naturligtvis mer vaksamma och "snurriga", två hästar i en box utlöser också mer "snurrande" innan de "kommit på plats" när man släpper in tycker jag.
  Nu har jag mina hästar i lösdrift, jag har även haft dom i box. Mina hästar gillar sin lösdrift verkar det som, dom har en bit tät skog där maten serveras och öppen mark och sedan ligghallen, nätterna tillbringas i ligghallen trots att dom har den täta skogen till skydd mot väder och vind. Och jag upplevde aldrig den där motviljan mot att gå in i stallet som ni skriver om, dom var så nöjda med att gå in dit på kvällen. Fast mina hästar verkar å andra sidan vara nöjda med att vara där maten är.
                                                             Mvh
                                                           Charlotte
« Senast ändrad: 08 jan-09 kl 11:22 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

covboy

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 08 jan-09 kl 11:58 »
Här kan vara ett argument för bättre med spilta  ;). http://www.pinge.eu/inkorning.htm

Charlotte

• -
« Svar #74 skrivet: 08 jan-09 kl 12:05 »
Här kan vara ett argument för bättre med spilta  ;). http://www.pinge.eu/inkorning.htm

Fast jag var med vid inkörning av 20 unghingstar som gått på lösdrift utan avbrutna skaklar, så det är nog inget stensäkert argument.
 Visst har man kanske en del gratis om hästen stått i spilta.... Men inget som man inte får vid den dagliga skötseln av unghästen. Man kan ju träna den att flytta sig för tryck utan att den just står i spilta...
                                          Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

covboy

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 08 jan-09 kl 12:11 »
Okej, det var dåligt argument.. Men blir lätt så att när de går på lösdrift tappar man närkontakten lätt !
En riktig hästmänniska gör ju inte det förståss,men.. ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #76 skrivet: 08 jan-09 kl 12:36 »
Tappar man närkontakten så har man nog inte lösdrift utan snarare "slödrift".... ;)

Skämt åsido, jag tycker det är nyttigt för hästar att även kunna stå uppbundna i spilta men som uppstallningsalternativ, d.v.s. nattvila är det (enligt mig) undermåligt.
Att fodra i en spilta är givetvis helt o.k., det är antalet timmar uppbundet som spelar roll.
Jag är själv glad över förändringen i regler men hade hoppats att den skulle bli mer övergripande d.v.s. att spilta enbart skulle vara tillåtet för användning ett minimalt antal timmar/dygn och främst användas som skötsel eller foderspiltor. Men då hade antagligen varenda ridskola fått lägga ner och de hästarna har ett mkt stort antal timmar inne på stall.

emeralda

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 08 jan-09 kl 14:01 »
Tar man in hästen 1 timma för att fodra eller borsta, spelar det nog inte så stor roll om det är box eller spilta. Men står de inne över natten eller flera timmar, tycker jag helt klart att box är att föredra framför spilta.

Lösdrift är väl det bästa och smidigaste alternativet för både skötare och häst under sommarhalvåret. Det är också jättebra under vinterhalvåret, men då krävs det lite mer förutsättningar:
- Tillräckligt stor hage, helst 1 ha/stor häst. Helst blandat skog och naturbete och gärna på sandblandad/stenig/kuperad mark. Har man lösdrift på en åkerplätt med lerjord är det inget vidare...
- Ligghall som är tillräckligt stor för antalet hästar (och helst lite större ändå, speciellt om det är många hästar så att alla vågar gå in).
- Tillgång till vatten som inte är fruset. Går säkert att ordna med eluppvärmt vattenkar eller liknande (tips mottages gärna!). Mina har tillgång till vatten i ån, f n får jag dock hacka bort is från stranden 2 ggr/dag. (Dricker hästarna ur vattendrag bör man ta prov på vattenkvaliteten.) Alternativt får man vattna ur hink 2-3 ggr/dag, och det kan vara lite bökigt.
- Försök att ha insläpp, utfodringsställen etc höglänt och dränera vid behov, så det inte blir lerhålor.
- Fodra med mycket grovfoder (hö eller hösilage), och öka givan rejält när det är kallt ute eller regnigt och blåsigt. När de äter håller de sig varma. Låt dem inte bli tunna i hullet, då har de svårare att hålla värmen. Lägg ut så många högar hö att alla hästarna kommer åt att äta utan att bli trängda eller jagade. En del gillar att äta tillsammans, andra vill ha sin egen hög, och några kanske försöker sno åt sig 2-3 högar för egen del.
- Visitera hästarna ordentligt varje dag, känn över benen, kolla om de är pigga, äter, rör sig som de ska osv. Var särskilt uppmärksamma på om de verkar frysa eller se olustiga ut.
- Det är lämpligt att börja med att låta dem gå ute dygnet runt på sommaren, så att de hinner vänja sig och sätter tillräckligt med päls under hösten. Första året en häst går på lösdrift kan de frysa ibland om vädret är eländigt (t ex ihållande regn och blåst en längre period, eller omslag från regn till minusgrader). Ta då in hästen, täcka med ylletäcke el liknande, ge rejält med hö och låt den stå inne över natten eller dagen, tills den har torkat upp och blivit varm och vädret förhoppningsvis blivit bättre. Sen kan den gå ut igen.
- Är hästen svettig efter arbete, och det regnar eller är minusgrader ute, är det också bra att låta den stå inne och äta lite tills den torkat (med ylle- eller fllecetäcke om det är kallt).

Det här har funkat bra på mina hästar av varierande ras. Halvblod/eng fullblod och ädlare ponnyer har jag tagit in emellanåt vid dåligt väder första vintern. Andra vintern har det vanligtvis inte behövts, då har de satt tjockare päls istället. Man får anpassa efter hästen, och hålla koll på dem. Täcken undviker jag ute. Tunna regntäcken gör att hårremmen får sämre värmeisolerande förmåga och kan stjälpa istf hjälpa. Tränas hästen hårdare och är klippt över korset behöver den ett tjockare vattentätt utegångstäcke. En häst som är spårklippt, filtklippt eller bara klippt på halsen brukar klara sig utan täcke. (Rids hästen i ridhus eller arbetar hårdare ute, så blir den oftast  så svettig att den behöver klippas, eftersom utegångshästar vanligtvis sätter rejäl päls och det är inte bra om de står genomblöta i flera timmar).   

covboy

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 08 jan-09 kl 14:10 »
Mina hästar kunde ha tillgång till havet, men får de verkligen dricka ur havet vintertid ?

Falin

• -
« Svar #79 skrivet: 08 jan-09 kl 14:38 »

Jag har ett fullblodssto inackorderat hos mig på lösdrift. Utan några som  helst täcken, och hon har då ragg så det räcker och förslår.
De flesta hästar som hänger på grinden och vill in brukar mest vara intresserade av maten som serveras därinne....

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser