Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för boxar  (läst 18500 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #40 skrivet: 07 jan-09 kl 16:46 »
När det gäller drömsömnen så måste hästen ha stöd för huvudet för att kunna få den. Det torde vara lättare att hitta en bekväm sovposition ju större yta du har att välja på och om man inte är uppbunden.

Får hästen inte drömsömnen den behöver (den har ett absolut behov av detta även om den inte varar många minuter) så kommer den så småningom att ramla omkull, typ som människor med narkolepsi

*fnittrar* Det är inte precis ett vanligt problem att hästar som står i spilta trillar omkull utan förvarning.
« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 16:50 av Kryp »

emeralda

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 07 jan-09 kl 18:10 »
Appropå narkolepsi kan även hästar drabbas av det. En häst på en ridskola jag jobbade fick tas bort pga narkolepsi (han hade stått i spilta i ca 8 år innan), jag ringde också på en annons om en häst som skulle säljas från en annan ridskola pga att den drabbats av narkolepsi och därför inte var säker för eleverna att rida på, eftersom det hände att den trillade omkull. (Även den stod i spilta.) Jag har aldrig hört om den kopplingen till drömsömn och spilta, men det låter ju både intressant och logiskt. Veterinärerna hade i båda fallen ingen förklaring till narkolepsin, och ingen behandling som hjälpte. Hade man vetat om det, så kunde man ju provat att ställa dessa hästar i box och sett om det hade haft någon effekt.

Nu är väl narkolepsi inte så vanligt bland hästar (jag hade inte hört talas om det innan). Men vanliga bieffekter av att stå i spilta är att bakbenen svullnar över natten, att hästen skuffar bak höet och inte kommer åt att äta det, att hästen skuffar bak ströet så att bakden står högre (ej bra ur belastningssynpunkt samt gör det svårare att mocka), att hästen kan bli grinigare mot hästarna bredvid då den inte har chans att gå undan, att de biter i spiltgallret och sparkar i mellanväggen. En del hästar försöker vända sig om, trasslar in sig i grimskaftet även om det är löpande med en bra kloss i änden osv osv. Hästar är ju flyktdjur och vill gärna ha fri sikt runtom, inte stirra in i en vägg. Enda fördelen med spilta kan vara på hästar som är boxvandrare/vävare (men i så fall anser jag det är bättre att släppa dem på lösdrift). Och förstås pga människans bekvämlighet och ekonomi (få in så många hästar som möjligt på så liten yta som möjligt).

Det var på förslag att det skulle bli helt förbjudet att ha hästar i spilta, men ridskolorna motsatte sig det så mycket att lagen ändrades. De menade på att det skulle bli för dyrt och utrymmeskrävande att bygga om spiltor till boxar, speciellt i storstäderna som Stockholm och Göteborg, där marken är dyr.

Mina hästar har stått i både box, spilta och gått på lösdrift. Sommartid föredrar de helt klart lösdrift/bete. På vintern antingen lösdrift eller box (beroende på var det finns mest foder och bäst sällskap). Men de gillar inte spiltor, när jag flyttade från boxstall till spiltstall trivdes de inte, och en del la sig till med vissa olater, trots att de gick ute större delen av dygnet. Nu går de på lösdrift året runt och stortrivs, de åker bara in i stallet om de blir sjuka eller skadade.     

Norrsken

• -
« Svar #42 skrivet: 07 jan-09 kl 20:26 »
Jag tror att största skillnaden är väl att i spilta står djuret uppbundet och i box får den va fri och kan göra sina naturliga rörelser..

Vilket är ungefär likvärdigt som att påstå att en människa kan vara fri och göra sina naturliga rörelser om man är instängd i sin säng 18 timmar om dygnet.... Grejen är ju den att en normal box oftast är 3x3 meter, vilket inte tillnärmelsevis tillgodoser hästens behov av naturliga rörelser!

Jag idealiserar inte spiltor, inte på långa vägar, utan hävdar att den stora skillnaden inte är mellan box och spilta, utan mellan inne i box/spilta och ute i rejäla hagar (då menar jag naturligtvis inte små platta frimärken).
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

covboy

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 07 jan-09 kl 21:15 »
Fru Jansson, du talar visst om löstdrift nu.. ;)

Falin

• -
« Svar #44 skrivet: 07 jan-09 kl 21:16 »
Jag har ett äldre sto som blir svullen i benen av att stå på box nattetid, men inte när hon går på lösdrift. Det tycker jag talar ett tydligt språk om att begränsa rörelsefriheten halva dygnet för en häst. Och då kan hon ändå röra sig betydligt bättre i en box än vad hon skulle kunna i en spilta.

Har man det minsta hum om hur hästar fungerar så behöver man ju inte ens fundera över hur väl en spilta tillgodoser deras naturliga beteende, vetenskapliga studier eller inte.

Ridskolan här har också spiltor, och visst ser hästarna nöjda ut där de står och tuggar. Eller har de tvingats acceptera läget och försöker anpassa sig så gott det går, något som hästar är väldigt bra på....?

covboy

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 07 jan-09 kl 21:27 »
Spilta var ju gjord för att kunna sköta hästen lätt, man försto väl inte bättre då man fick infångad första hästen och började hålla den inomhus för att tämjas..
På den tiden tänkte man väl mera på skötaren än hästen. :P
Häst i box har man ändast då den är sjuk och behöver tillsyn, annars ska den gå fritt.. 8)
Och jag skall snart skriva in det i hästhållningslagen.. :P

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 jan-09 kl 21:30 »
Jag har ett äldre sto som blir svullen i benen av att stå på box nattetid, men inte när hon går på lösdrift. Det tycker jag talar ett tydligt språk om att begränsa rörelsefriheten halva dygnet för en häst. Och då kan hon ändå röra sig betydligt bättre i en box än vad hon skulle kunna i en spilta.

Är det ett argument för boxar? Är det inte snarare ett argument mot boxar och för lösdrift?

Falin

• -
« Svar #47 skrivet: 07 jan-09 kl 21:35 »
Är det ett argument för boxar? Är det inte snarare ett argument mot boxar och för lösdrift?

Nej, det är inte ett argument för boxar, utan ett sätt att påvisa vad som kan hända om man begränsar hästens rörelsefrihet. Och då är det ändå i box, jag kan inte tänka mig att det skulle bli bättre i en spilta där rörelsefriheten är ännu mindre än i en box.
Men visst är det också ett argument för lösdrift!  :)

guba

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 07 jan-09 kl 21:43 »
Har under många år stött på motstånd av alla de sorter när jag förespråkar lösdrift, mina går ute 24/7, jag tar dock in dem i spilta under ungefär en timme varje dag för kraftfodergivan samt visitering.

Skall man vara riktigt ärlig mot sig själv och framförallt hästen så finns inga godtagbara argument överhuvudtaget för att stalla upp hästar.
Endast av bekvämlighte för skötaren motiverar stall.

Norrsken

• -
« Svar #49 skrivet: 07 jan-09 kl 21:53 »
Fru Jansson, du talar visst om löstdrift nu.. ;)

Absolut! Det ser jag helt klart som det ideala! Sen kanske man inte alltid har möjlighet att leva upp till det! Men jag tycker att det känns befängt att hylla boxvistelse och sen hålla hästar inne i box 18 timmar om dygnet.... ::)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 07 jan-09 kl 22:39 »
Endast bekvämlighet för skötaren motiverar stall? Nja, jag vet inte riktigt det, jag. Hur är det med kylan? Fungerar den verkligen för alla hästraser?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #51 skrivet: 07 jan-09 kl 23:04 »
Absolut! Det ser jag helt klart som det ideala! Sen kanske man inte alltid har möjlighet att leva upp till det! Men jag tycker att det känns befängt att hylla boxvistelse och sen hålla hästar inne i box 18 timmar om dygnet.... ::)

Det finns (vad jag läst i tråden) ingen som hyllar boxvistelse. Det som diskuteras är box kontra spilta OM nu hästen ska stå uppstallad delar av dygnet.

En box ger de facto en större rörelsefrihet för hästen än spilta vilket gör att uppstallning samma tidslängd troligtvis får mindre oönskade konsekvenser.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #52 skrivet: 07 jan-09 kl 23:08 »
Jag kanske är petig. Men påståenden utan annat underlag än weasel words blir inte bättre för att de kommer från en myndighet.

Det borde ju fungera att mejla dem för att fråga om var man kan hitta förarbetena och källhänvisningarna.
Även jag hade gärna velat se dem (antar dock att man kanske måste söka på engelska, det står inte angivet om studierna är svenska).

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #53 skrivet: 07 jan-09 kl 23:12 »
Appropå narkolepsi kan även hästar drabbas av det. En häst på en ridskola jag jobbade fick tas bort pga narkolepsi (han hade stått i spilta i ca 8 år innan), jag ringde också på en annons om en häst som skulle säljas från en annan ridskola pga att den drabbats av narkolepsi och därför inte var säker för eleverna att rida på, eftersom det hände att den trillade omkull. (Även den stod i spilta.) Jag har aldrig hört om den kopplingen till drömsömn och spilta, men det låter ju både intressant och logiskt. Veterinärerna hade i båda fallen ingen förklaring till narkolepsin, och ingen behandling som hjälpte. Hade man vetat om det, så kunde man ju provat att ställa dessa hästar i box och sett om det hade haft någon effekt.

Vad synd att de inte visste om det, tänk om det hade varit så lätthjälpt att bara en förändrad uppstallning kunnat rädda hästens liv! Extra dystert blir det ju när man tänker att hästen inte kunnat ligga nog bekvämt för att kunna få sin drömsömn, jag vet ju hur jag själv presterar efter några nätter med dålig sömn....  :P

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #54 skrivet: 07 jan-09 kl 23:14 »
*fnittrar* Det är inte precis ett vanligt problem att hästar som står i spilta trillar omkull utan förvarning.

Det räcker väl med att det drabbar några få. Tragiskt både för häst och även ryttare om den sitter på när narkolepsin slår till.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 07 jan-09 kl 23:33 »
Ja Kryp, hur är det med kylan? Har du någon koll på om hästar kan sätta päls, om de kan använda sin päls o reglera temperaturen genom att ställa pälsen rätt ut, eller tar du det säkra för det osäkra och lägger ett täcke på? ( då är den ju inte skitig heller..)
Ursäkta min spydiga ton, men jag är av den åsikten att om jag inte kan ge ett djur ett bra liv, ska jag inte ta på mej ansvar för det. Då kommer vi till frågan: vad ÄR ett bra liv för en häst??

Egen erfarenhet: Jag tog hand om ett sto, för en kortare tid var det tänkt, tills ägaren skulle flytta och där bygga lösdrift. Stoet hade vid upprepade gånger haft gaskolik = veterinärbesök. Ägaren tyckte kanske att hon skulle avlivas, men då jag vet hur hästen stod uppstallad ( liten box ), och vilken kvalite på fodret det var i det stallet, gav jag istället förslaget att hon skulle komma till oss o gå på lösdrift. Dagen efter hämtade vi hem henne, och hon är kvar. Hon har inte visat några som helst symtom på gaskolik, inga tendenser till hälta ( som oxå var med i bilden förut ) och dessutom kan hon umgås med andra hästar. ( Det framkom senare att de ansett hästen elak, så hon hade gått ensam i hage brevid de andra ).
Ägaren "glömde" bort sin problemhäst, o när jag tar kontakt med dem, så frågar de om jag vill köpa henne, Det gjorde jag givetvis, det är en fantastisk häst, som våren 2008 fick en liten fölunge, och de står nu glada i lösdriften båda två tillsammans med "plastpappan".

Spilta - ja, vid skötsel.
Box - ja, vid viss typ av sjukdom.
men lösdrift - det är där jag vet att mina hästar kan vara hästar, när inte jag vill göra något annat med dem.

Annika

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 07 jan-09 kl 23:45 »
Det borde ju fungera att mejla dem för att fråga om var man kan hitta förarbetena och källhänvisningarna.
Även jag hade gärna velat se dem (antar dock att man kanske måste söka på engelska, det står inte angivet om studierna är svenska).

Jag tänkte precis detsamma när jag var ute och snickrade förut ikväll. Beslutsunderlaget måste ju vara offentlig handling.

guba

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 07 jan-09 kl 23:57 »
Hur är det med kylan?
Kyla är inget problem för hästar så länge de har ständig tillgång till grovfoder att äta och så länge de är torra.

teufel

« Svar #58 skrivet: 08 jan-09 kl 00:12 »
cowboy:
"Men spiltor har nog andra fördelar... ivf för skötseln."

Något att tänka på är att även hästar har personlig integritet och sfär, precis som vi människor.
Boxen eller spiltan är deras "sovrum", och även om vi tycker det är praktiskt med spiltor vid skötsel
för att "hästen ju redan är uppbunden, bara att börja borsta!" så klampar vi ju faktiskt in i deras
sovrum, och oftast bakifrån om det handlar om en spilta. Även om hästen inte är bakrädd så kommer
vi in i deras sfär från ett håll där de ju är blinda (hästar ser inte i ett fält rakt bakåt närmast sin
egen kropp).
Härifrån kan jag tänka mig att uttrycket "grinig ridskolehäst" kommer ifrån - att folk klampar in i deras revir
hur som helst och de har ingen möjlighet att gå undan.

kryp:
Ang. kylan så är det sällan något problem. Behöver de sätter de päls, även små araber kan göra det
har jag sett på en av våra nu i vinter. :)
Det som är problem är regn, vind och snöstorm, men vissa fixar det bra ändå.

Apropå att bygga om i stallet, så kan jag rekommendera den här boken:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Exakta måttbestämmelser av idag bör man väl kolla upp, då boken är från 2001.
Men här finns många bra idéer för hur man bygger så att det både ska vara vistelsemiljö för
djuren, för människorna och för byggnaden som man ska förvara djuren i.
Jag tycker den är skriven på ett bra sätt så att även de utan agronomutbildning kan förstå den.

/P

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #59 skrivet: 08 jan-09 kl 00:24 »
Jag tänkte precis detsamma när jag var ute och snickrade förut ikväll. Beslutsunderlaget måste ju vara offentlig handling.

Säkerligen finns det att hitta om man har ett universitetsbibliotek i närheten där man kan se SOU:erna för lagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
ärt, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser