Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för boxar  (läst 18482 gånger)

Izmiljotina

• Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #20 skrivet: 06 jan-09 kl 20:35 »
Våga vägra utveckling!  ::)
Det gamla fina "det var bättre förr"-argumentet håller tydligen än....

Precis som "Varför laga något som inte är trasigt?"

fräsen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 jan-09 kl 20:40 »
Tack, Mauira, men jag är inte Gud. Jag förstår att det kan vara lätt att förväxla oss dock.
;D ;D

guba

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 jan-09 kl 21:15 »
Ren fakta och egna iakttagelser genom åren visar att det i alla stall utan undantag är lugnare i stall med spiltor än boxar.

I spiltstallen står hästarna lugnt och tryggt och äter eller sover.

I boxstallen far de omkring, skyddar sin mat, hotar sin granne, sparkar i väggar och väver. Hugger eller surar mot folk som passerar utanför boxen.

Vetja vilka hästar som mår bäst?

Norrsken

• -
« Svar #23 skrivet: 06 jan-09 kl 22:04 »
Jag minns en ponny när jag började rida, som fått en box, efter att alltid tidigare ha stått i spilta. Han tog varje chans att smita tillbaks till sin gamla spilta så fort boxdörren öppnades. Alltså, jag tycker det lätt blir lite mycket polarisering, svart eller vitt, rätt eller fel! Tar man ett litet steg tillbaka och drar några djupa andetag så inser man snart att det är betydligt fler saker som spelar in än om hästen står i box eller spilta! Hur är stallet byggt i övrigt? Hur högt i tak? HUr är luften? Och, framför allt, hur mycket de är ute, och hur hagarna är utformade! En box är trots allt jämförbart med en att en människa tillbringar dagen i en garderob! Betänk därtill att hästar sover mycket liten del av dygnets timmar, så även om de "bara" står inne nattetid så är det en stor del av deras vakna tid!

Alltså, djurskyddsbestämmelser behövs! Däremot är de ofta så utformade att de inte hjälper där behoven verkligen finns!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 jan-09 kl 00:02 »
Fru Jansson - Det är klart det kan vara individuellt när det gäller hästar. Många har inget emot varken box eller spilta, en del trivs bäst i spilta och andra trivs bäst i box. Det enda jag generellt sett vill framhäva är att spiltor inte är skadliga annat än vid undantag. =)

Min egen häst blev fullkomligt knäpp när vi byggde en box åt henne och hon fick flytta tillbaka till spiltan efter ett tag.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 07 jan-09 kl 01:10 »
Faktum är att hästar sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, uppdelat i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet (ofta tätare under efternatten) så oavsett om man tycker att man har lång utevistelse blir det många timmar med högst begränsad rörlighet vid uppstallning i spilta.

Det finns ju en anledning till de nya reglerna som kommit till, de är inte till för att hästarna ska få det sämre....

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 07 jan-09 kl 10:53 »

Det finns ju en anledning till de nya reglerna som kommit till, de är inte till för att hästarna ska få det sämre....
Visst är det så, de nya reglerna utgår ju från att djurets miljö skall möjliggöra ett så normalt beteende som möjligt, man utgår alltså inte från att "DETTA HAR MINSANN FUNKAT SEDAN 1853" eller annan s.k. gammal hävd.
Det pågår också (enligt vår djurskyddsinspektör) diskussioner och planer på att helt förbjuda spiltor till hästar, med start vid ny- och ombyggnation, allt med tanke på djurets bästa. Kanske är det de nya reglerna redan ett faktum.

Denna diskussionen liknar f.ö. i mycket den som föregick djurskyddskravet på att en häst skall ha sällskap. Samma argument MOT förändringar dyker upp även här som t.ex. "varför förändra något som fungerat i 100 år", "min häst vill inte ha box/ha sällskap", "jag vill bestämma själv", o.s.v.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 jan-09 kl 11:12 »
Inte för att jag vet så mycket om hästar, men att stå i en 3x3 m stor låda är väl ett föga normalt beteende för en häst?

covboy

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 jan-09 kl 11:13 »
Jag tror att största skillnaden är väl att i spilta står djuret uppbundet och i box får den va fri och kan göra sina naturliga rörelser..

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 07 jan-09 kl 11:23 »
Inte för att jag vet så mycket om hästar, men att stå i en 3x3 m stor låda är väl ett föga normalt beteende för en häst?
Jämför du med att stå uppbunden i en spilta så fattar du säkert.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

covboy

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 jan-09 kl 11:29 »
Men spiltor har nog andra fördelar... ivf för skötseln. :)
De som planerar idag behöver sällan sköta några djur.. ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 07 jan-09 kl 12:01 »
Jämför du med att stå uppbunden i en spilta så fattar du säkert.

Jag svarar nja.

Det är mycket tyckande i den här tråden. Argument av typen "det var sämre förr" eller "boxar är för dyrt" övertygar knappast någon. Det skulle vara intressant att ta del av konkreta studier av de olika inhysningssystemens effekt på djurens hälsa.

Mauira

• Småland
« Svar #32 skrivet: 07 jan-09 kl 13:44 »
Tack, Mauira, men jag är inte Gud. Jag förstår att det kan vara lätt att förväxla oss dock.

Sorry, men som den ateist jag är så tror jag inte på en gud.
Jag tror däremot på att man genom att vara trevlig kommer långt här i livet  ;)
Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #33 skrivet: 07 jan-09 kl 14:47 »

Och ännu mindre naturligt är det att stå fastbunden på en yta av 1.85*2,85... ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 07 jan-09 kl 14:55 »
Jag svarar nja.

Det är mycket tyckande i den här tråden. Argument av typen "det var sämre förr" eller "boxar är för dyrt" övertygar knappast någon. Det skulle vara intressant att ta del av konkreta studier av de olika inhysningssystemens effekt på djurens hälsa.

jag googlade fram detta;
http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=4057

"Varför bör hållningen av hästar i spilta begränsas?
Hästar i spilta får sin rörelsefrihet kraftig begränsad. Hästar har fysiologiska och etologiska behov av rörelse. Det finns tyvärr hästhållare som håller sina hästar uppbundna i spilta i mer än 20 timmar per dygn.

Har Djurskyddsmyndigheten verkligen vetenskapligt stöd när den vill begränsa hållningen hästar i spilta?
Hästars fysiologiska behov av rörelse är väl etablerad kunskap sedan mycket lång tid. De etologiska behoven av rörelse är också fastställda sedan några år tillbaka. Det finns dessutom studier som bl.a. visar på en ökning av avvikande beteenden hos hästar som hålls i spilta."

http://insyn.stockholm.se/miljo/document/2008-12-09/Dagordning/13/13%20Bilaga%201.pdf

Box-/spiltstorlek
Enligt 3 § djurskyddslagen (1988:534) skall stall och andra förvaringsutrymmen för djur ge tillräckligt utrymme. Boxar och spiltor skall vara anpassade till den typ av häst som skall inhysas för att inte inskränka deras rörelsefrihet eller på annat sätt verka störande. Vidare behöver hästar ligga ned för att vila optimalt i djup sömn (REM-sömn). Man har i studier sett att hästar tillbringar mer tid liggande i större boxar än i mindre.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 jan-09 kl 15:14 »
MEN som tidigare nämnt är det ju individuellt som med alla andra djur också. Som jag tidigare nämnde så mådde min första häst inte ett dugg bra av att stå i box. Hon var alltid lugn och tillfreds med spiltan, men så fort hon fick vara i boxen blev hon nervös och trampade runt hela tiden oavbrutet - detta trots utevistelse från 7-8 på morgonen till 10-11 på kvällen och gott om motion och skötsel.

Hon traskade dessutom alltid till spiltan när hon fick välja själv, även efter ett par månader i box. Då bestämde vi oss för att byta tillbaka.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 jan-09 kl 15:27 »
Jag googlade också lite förut eftersom jag letade efter något bättre än "det är väl belagt" eller "alla vet" eller "inses lätt" eller "självklart". Det enda jag hittade (nåja, så ihärdig var jag väl inte) om någon som faktiskt tittat på en häst var detta, som refererar till en studie som finns publicerad i bokform:

http://www.stromsholm.com/website1/sd_page/36/Referat%20hipp%20FDA%202007.pdf
http://libris.kb.se/bib/10571384

Men den studien avser inte hästens välfärd.

Beträffande box eller spilta så skrev jag på chatten att vore jag häst så skulle jag vilja ha större rörelsefrihet än så.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #37 skrivet: 07 jan-09 kl 15:45 »
Jag hittar inte själv undersökningen som djurskyddsmyndigheten hänvisar till i mina tidigare citat från nämnda myndighet. Jag anser dock att frågan besvarats rätt väl i citatet

"Har Djurskyddsmyndigheten verkligen vetenskapligt stöd när den vill begränsa hållningen hästar i spilta?
Hästars fysiologiska behov av rörelse är väl etablerad kunskap sedan mycket lång tid. De etologiska behoven av rörelse är också fastställda sedan några år tillbaka. Det finns dessutom studier som bl.a. visar på en ökning av avvikande beteenden hos hästar som hålls i spilta."

När det gäller drömsömnen så måste hästen ha stöd för huvudet för att kunna få den. Det torde vara lättare att hitta en bekväm sovposition ju större yta du har att välja på och om man inte är uppbunden.

Får hästen inte drömsömnen den behöver (den har ett absolut behov av detta även om den inte varar många minuter) så kommer den så småningom att ramla omkull, typ som människor med narkolepsi

Källa: http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=42

De allra flesta hästarna har ju en större rörelsefrihet än box/spilta genom den dagliga utevistelsen/lösdrift.
Att gå in i skydd för att sova i en halmad/ströad bädd ser jag dock att huvuddelen av våra hästar väljer att göra (har lösdrift). Sedan har vi några få undantag som aldrig är inne i ligghallen och helst sover i snön....
« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 15:48 av Sar »

fjäderfän

« Svar #38 skrivet: 07 jan-09 kl 15:46 »
använd lösdrifft mycket smidigt och änkelt och hästarna behöver inte bekymra sej för varken box eller spilta.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 jan-09 kl 15:55 »
Jag kanske är petig. Men påståenden utan annat underlag än weasel words blir inte bättre för att de kommer från en myndighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser