Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det inga kattmänniskor längre?  (läst 8031 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Finns det inga kattmänniskor längre?
« skrivet: 03 jan-09 kl 22:46 »
Var precis inne på livlinan.be ,, nu är det ca 25katter som är i akut behov av ett hem .

Seriöst finns det inte 25 mäniskor i detta långa land som kan ta en katt var ???

Jag har själv tagit hand om 4 katter därifrån , jag tycker det är tragiskt om inga kan ta emot en katt ,, speciellt vi som bor på landet o har stallar ..en katt mer eller mindre menar jag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ancan

  • Inlägg: 282
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 06:21 »
Jag kan känna så här.... Att de människor som blivit "kattsamlare" kanske just har tänkt dom orden... EN KATT MER ELLER MINDRE...

Katter har en förmåga att bli väldigt många , väldigt fort om man inte ser till att ha koll på det hela.
Själv har jag nu två katter, helt lagom tycker jag.

Har haft allt mellan 1-6 stycken, och jag tycker absolut att det är en enorm skillnad för varje individ som tillkommer. Det handlar ju inte bara om att ge dom mat. De ska ha kärlek, omvårdnad, försäkring och tillsyn oxå....
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 07:26 »
Framförallt mat...jag hade kunnat ha 20 stycken,det spelar mig ingen roll men de ska ju ha mat och just nu räcker det med de 6 vi har, till våren lär det bli fler ändå eftersom vi har 2 okastrerade honor och det gör mig ingenting. Men att ta in en främmande katt som oftast är knappt halvtam i en flock med tama invanda katter är oftast kaotiskt och innebär en massa stress för de gamla katterna. Jag har provat flera gånger, nu senast blev lilla Tilda så utmobbad att hon till slut blev sjuk och lillejulafton fick grannen komma och skjuta henne. Även om det "bara är en katt" så ska de ju må bra också.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ancan

  • Inlägg: 282
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 07:55 »
det verkar som om du o jag har lite samma åsikt - fast vi skriver det hela på olika vis bara ;)
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 08:24 »
Ja det är inte lätt att förklara sig ibland fast man kanske både har talets och skriftets förmåga  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-09 kl 09:00 »
25 katter på livlinan... vi på KKS ( www.kks.nu ) har massor med katter som behöver nytt hem. Så det är inte bara dessa 25, det finns tusentals.
Tyvärr vet jag inte hur många som behöver nytt hem från oss men det har kommit in över 1000 ärenden 2008 bara i vår organisation.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #6 skrivet: 04 jan-09 kl 09:05 »
Om alla hade tagit ansvar och kastrerat sina katter hade problemet aldrig funnits.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ancan

  • Inlägg: 282
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #7 skrivet: 04 jan-09 kl 10:43 »
Om alla hade tagit ansvar och kastrerat sina katter hade problemet aldrig funnits.

tack och amen ;D - håller med till fullo!
A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #8 skrivet: 04 jan-09 kl 14:33 »
det kan jag också bara skriva under på. kastrera katterna eller håll dem inne. har sett en liten affisch nån gång där de hade räknat ut hur många fler katter det blir på varje okastrerad hona. hela stora affischen var full med små kattmotiv, det var ett enormt antal.

från våra ursprungligen 4 katter är bara en kvar just nu. tyvärr.  :'( mina båda fick båda fel på njurarna och därför var jag tvungen att låta båda gå. den sista nu den 30:e. jag hämtade från djurens vänner i borlänge, det var två bröder. killens honkatt försvann bara (räv? överkörd?)  ??? så vi har bara den gamla hankatten kvar. eftersom vi ska flytta om ett par år, så har vi sagt att det inte ska bli några fler katter tills efter flytten. sedan vill vi dock ta hem gamla katter (men aldrig mer än 2) från djurhem. sådana som ingen vill ha. men är man en riktig kattälskare, så tar man sitt ansvar och kastrera sina katter. då uppstår inte problemet, i alla fall inte fullt ut så allvarligt, med en massa stackars katter på diverse djurhem.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-09 kl 16:19 »
avlivning är ett bra alternativ.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-09 kl 17:33 »
avlivning är ett bra alternativ.
Man ska inte skaffa katt bara för att man känner sig tvungen att "rädda" dom,
man ska skaffa katt för att man behöver en katt, något annat är oftast inte bra vare sig för katten eller för matte.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #11 skrivet: 05 jan-09 kl 19:33 »
Visst finns det kattmänniskor, men jag vet inte... Jag har en katt, vi bor på landet, har stort hus och egen mark osv. Jättekattvänligt. Men jag gillar att ha w katt. Skulle inte vilja vara utan katt, men en räcker.

Jag tycker det är jättetrist att människor inte kan ta sitt ansvar och kastrera eller avliva de katter de själva inte vill ha eller kan ta hand om. Däremot känner jag inte det minsta att det ligger på mitt bord att vara den personen tar över deras ansvar. Jag tror att katter inte nödvändigtvis misstycker att bo flera ihop, men jag skulle inte låta dem göra det om det inte var absolut nödvändigt av någon anledning. Katter är inga flockdjur.

Varför man absolut måste rädda varenda liten kisse och inte avliva har jag inte fattat riktigt. Men det kanske inte är vad den här tråden ska handla om.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #12 skrivet: 05 jan-09 kl 22:11 »
jag tycker att avlivning på ett fullt frisk djur är en mycket extrem "lösning" som egentligen inte är någon. vi pratar ju inte slakt till mat utan faktiskt att ta bort ett djur eftersom vadå? det finns för många? det är som att ta huvudvärkstabletter utan att göra något åt hjärntumören. som vi alla har kommit fram till är det varje ägares ansvar att kastrera/sterilisera sina katter. men de katter som har kommit till ändå har förtjänat en chans! jag tycker att vi har kommit längre än den tiden där oönskade kattungar stoppades tillsammans med en sten i en jutesäck och slängdes nerför bron. jag tycker att om man bestämmer sig för att hämta en katt, så borde första stället man letar efter vara ett djurhem. sedan kan man alltid kolla blänkarn eller hos en uppfödare.  det är ju trots allt liv det handlar om och inga kläder man inte vill ha längre.
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 22:15 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #13 skrivet: 05 jan-09 kl 23:02 »
Men eftersom det bevisligen finns så MÅNGA fler katter än vad det finns bra hem till, så finns det inte många fler lösningar än avlivning. Den som har bättre lösning, berätta!

Jag har själv tagit hand om flera avlivningshotade hittekatter, så det är inte mot detta jag är emot. Sen är det upp till var och en om man vill ha en bondkatt eller raskatt. Kommer själv aldrig skaffa annat än siames igen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #14 skrivet: 05 jan-09 kl 23:04 »
det är som att ta huvudvärkstabletter utan att göra något åt hjärntumören.

Man tar inte en värktablett, utan en liten liten del av tumören...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #15 skrivet: 05 jan-09 kl 23:06 »
jag tycker att avlivning på ett fullt frisk djur är en mycket extrem "lösning" som egentligen inte är någon. vi pratar ju inte slakt till mat utan faktiskt att ta bort ett djur eftersom vadå? det finns för många? det är som att ta huvudvärkstabletter utan att göra något åt hjärntumören. som vi alla har kommit fram till är det varje ägares ansvar att kastrera/sterilisera sina katter. men de katter som har kommit till ändå har förtjänat en chans! jag tycker att vi har kommit längre än den tiden där oönskade kattungar stoppades tillsammans med en sten i en jutesäck och slängdes nerför bron. jag tycker att om man bestämmer sig för att hämta en katt, så borde första stället man letar efter vara ett djurhem. sedan kan man alltid kolla blänkarn eller hos en uppfödare.  det är ju trots allt liv det handlar om och inga kläder man inte vill ha längre.
Ja, men finns det ingen som kan ge djuret ett skäligt liv och tillgodose dess behov så är avlivning en bättre lösning än att stänga in den i en bur eller släppa ut den i skogen. Det är trots allt husdjur vi talar om.
Det verkar som att de flesta på det här forumet redan har fyllt upp sin kvot av hittekatter, det har iallafall jag, och dom är kastrerade båda två.
uppenbarligen så har du inte heller plats för 25 extra katter.....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #16 skrivet: 05 jan-09 kl 23:08 »
det kan jag också bara skriva under på. kastrera katterna eller håll dem inne. har sett en liten affisch nån gång där de hade räknat ut hur många fler katter det blir på varje okastrerad hona. hela stora affischen var full med små kattmotiv, det var ett enormt antal.

från våra ursprungligen 4 katter är bara en kvar just nu. tyvärr.  :'( mina båda fick båda fel på njurarna och därför var jag tvungen att låta båda gå. den sista nu den 30:e. jag hämtade från djurens vänner i borlänge, det var två bröder. killens honkatt försvann bara (räv? överkörd?)  ??? så vi har bara den gamla hankatten kvar. eftersom vi ska flytta om ett par år, så har vi sagt att det inte ska bli några fler katter tills efter flytten. sedan vill vi dock ta hem gamla katter (men aldrig mer än 2) från djurhem. sådana som ingen vill ha. men är man en riktig kattälskare, så tar man sitt ansvar och kastrera sina katter. då uppstår inte problemet, i alla fall inte fullt ut så allvarligt, med en massa stackars katter på diverse djurhem.

Jag har adopterat en katt som ingen ville ha som satt hos en kattsamlare. Tyvärr så var den sjuk när jag fick den. Den hade varit hos en kattvärd och hon hade varit hos veterinär som gav pencelin. Ingen mer åtgärd. Hon sa att nu var den frisk.

Snart hade den åter behov av pencelin och detta bara fortsatte.

Otaliga besök hos veterinären. Han hade fått kronisk tandköttsinflamation och tänderna ruttnade bort. Han slutade att äta och fick vätskas upp två gånger sista gången sa veterinären att nu avlivar vi honom. Men jag satsade på att han skulle gå på lågdos pencelin den tid han hade kvar. Han fick 6 månader till. Han levde upp då jag tog hem en hona från veterinären som skulle ompaceras.

Men jag gör inte om det. Det var synd om katten och om oss. Han skulle ha avlivats redan när de tog honom från kattsamlaren. De var alla i dålig kondition och vi fick dem gratis. Nu förstår jag varför.

Gärna gammal katt men inte sjuk.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #17 skrivet: 05 jan-09 kl 23:14 »
Vill för övrigt svara på rubriken, Finns det inga kattmänniskor längre?
Man är väl inte kattmänniska för att man skaffar på sig massa katter? Jag har en raskatt och ser mig som kattmänniska för det.

Likväl som jag är hönsmänniska för jag har ett par brahma. Skulle jag alltså behöva ta hem alla hönsen från äggeriet för att kalla mig hönsmänniska? Dessa avlivas inte heller för att de gamla eller sjuka. Fullt friska trevliga sällskapliga höns. Har haft 20 stycken därifrån tidigare.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #18 skrivet: 05 jan-09 kl 23:21 »
Vill för övrigt svara på rubriken, Finns det inga kattmänniskor längre?
Man är väl inte kattmänniska för att man skaffar på sig massa katter? Jag har en raskatt och ser mig som kattmänniska för det.

Likväl som jag är hönsmänniska för jag har ett par brahma. Skulle jag alltså behöva ta hem alla hönsen från äggeriet för att kalla mig hönsmänniska? Dessa avlivas inte heller för att de gamla eller sjuka. Fullt friska trevliga sällskapliga höns. Har haft 20 stycken därifrån tidigare.
Bra sagt, så tolkade jag också TS, men jag satt här vid mitt tagentbord och hoppades att jag hade fel... :-\
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #19 skrivet: 05 jan-09 kl 23:24 »
Men jag gör inte om det. Det var synd om katten och om oss. Han skulle ha avlivats redan när de tog honom från kattsamlaren. De var alla i dålig kondition och vi fick dem gratis. Nu förstår jag varför.

Gärna gammal katt men inte sjuk.

man ska helt klart skilja på oönskat för att katten är sjuk och oönskat för att katten är gammal/svart/bara har ett öga/etc. är katten sjuk ska man inte plåga den bara för att, som du säger. men det finns många katter, som ingen vill ha utan någon logisk anledning. bor man på landet, så kan man ge en, två katter ett bra hem mot att de jagar möss åt en. det en en win-win situation enligt mig. har katten då lust att komma och gosa ibland, så är det bara ett plus i kanten.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
Anna 123, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser