Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns det inga kattmänniskor längre?  (läst 8032 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-09 kl 23:29 »
man ska helt klart skilja på oönskat för att katten är sjuk och oönskat för att katten är gammal/svart/bara har ett öga/etc. är katten sjuk ska man inte plåga den bara för att, som du säger. men det finns många katter, som ingen vill ha utan någon logisk anledning. bor man på landet, så kan man ge en, två katter ett bra hem mot att de jagar möss åt en. det en en win-win situation enligt mig. har katten då lust att komma och gosa ibland, så är det bara ett plus i kanten.

Så rätt som du skriver. :D

Den andra katten som vi tog var en omplacering genom veterinären. Den hade fått en andra chans då ägaren "skaffat" en allergisk fästman och katten fick flytta. Hon var 7 år då vi fick henne och är en toppen katt.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #21 skrivet: 05 jan-09 kl 23:43 »
ja, 7 år är ju ingen ålder för en katt heller. vår hankatt, som är kvar av de ursprungligen fyra stycken är 10 år och fortfarande väldigt pigg. och en toppenjägare, även om det är en och annan pippijoggel som ryker med också  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #22 skrivet: 06 jan-09 kl 05:56 »
http://www.sydostran.se/index.71033---1.html


Föreningen hjälper även till att infånga och sterilisera vildkatter. Efter ingreppet får katterna vistas några veckor på djurhemmet innan de återsläpps i friheten     ??? ??? ???  eller får ny ägare.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #23 skrivet: 06 jan-09 kl 06:25 »
http://hd.se/hoganas/2006/08/24/katta_med_ungar_kom_till_allergisk/



Jag är mot avlivning men det är åtminstone bättre än att slänga ut dem så att de ska frysa och svälta ihjäl, säger Mona André.


Vilse

  • Gäst
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #24 skrivet: 06 jan-09 kl 07:03 »
jag kommer att skaffa 2 katter när jag flyttar.
dom katter jag har nu är väldigt gamla och inte flyttbara och får gå med huset eller somna in.
Baegge aer vilda hittekatter som kommer o gaar som dom vill, det vill saeja dom begär frukost 06.00 och får dom inte ny kattmat exakt 06.00 så ställer dom till med ett himla oväsen oavsett vilken veckodag det är. Äldsta katten måste vara uppåt 15 år gammal och en sån katt kan man inte flytta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #25 skrivet: 06 jan-09 kl 08:38 »
Tyvärr.  Inget sug efter katter.  Dom som vill ha katt har redan katt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #26 skrivet: 06 jan-09 kl 09:33 »
http://www.sydostran.se/index.71033---1.html


Föreningen hjälper även till att infånga och sterilisera vildkatter. Efter ingreppet får katterna vistas några veckor på djurhemmet innan de återsläpps i friheten     ??? ??? ???  eller får ny ägare.

Såg ett program igår från Thailand om frivilliga veterinärer som åkte ner och hjälpte till att kastrera/sterilisera vildhundar. Enligt den buddistiska tron får man inte avbryta eller hindra liv. Efter många påtryckningar hade veterinärerna ändå lyckats övertala folket att få kastrera/sterilisera så många hundar som möjligt mot att de inte avlivade en enda. Och när man såg dessa avmagrade,halvdöda hundar som led alla helvetes kval mådde man illa. Enligt buddismen skall livet vara ett långt lidande för att man ska nå Nirvana när det är över. Därför anser det de bra att hundarna lider, "då lever de livet" det livet som är ämnat för dem.

De "fixade" ca 20-50 hundar om dagen som sen bara släpptes ut på gatorna igen där de hämtat dem.
Är detta lösningen för våra katter?
Ska vi ha hundratals steriliserade katter som går omkring och saknar mat och vård mot parasiter,mask,loppor osv?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #27 skrivet: 06 jan-09 kl 09:48 »
me hallå det e ju bara att avliva dom och att sätta en lag om att man måste kastrera eller sterilisera sina katter.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #28 skrivet: 06 jan-09 kl 13:28 »
sätta en lag om att man måste kastrera eller sterilisera sina katter.

tror du att det skulle hjälpa? sedan blir det ju också svårt att ha uppfödning på rasrena katter. ska man då ha en lag som gäller endast katter utan stammtavla? men hur gör man då om man vill få fram en ny ras?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #29 skrivet: 06 jan-09 kl 13:50 »
me hallå det e ju bara att avliva dom och att sätta en lag om att man måste kastrera eller sterilisera sina katter.
Ungefär lika genomförbart som att försöka förbjuda pitbull/kamphundar.....
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #30 skrivet: 06 jan-09 kl 13:53 »
Ungefär lika genomförbart som att försöka förbjuda pitbull/kamphundar.....

och varför skulle man förbjuda de då?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Huggorm

  • Gäst
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #31 skrivet: 06 jan-09 kl 13:56 »
Jag kommer skaffa ett par katter så fort jag har möjlighet att hysa dom. Det har jag tyvärr inte nu när jag bor i lägenhet och ofta är bortrest. Saknar verkligen katter i hushållet, dom fanns ju alltid där när man växte upp.

Jag tog hand om en "sommarkatt" en höst för många år sedan. Inte mycket mer än en kattunge som gick i skogen och skrek hjärtskärande när jag traskade hem från skolan. Mager som ett lik var den, vi såg senare att den livnärt sig på havre, inte mycket till kost för en katt... Var inga problem att locka fram den och ta den i en väska med hem, den kämpade inte emot det minsta. Väl hemma togs den väl omhand av hushållets befintliga katter, och blev en del av familjen.

Sommarkatter som man bara överger på hösten är fan värre än djurplågeri!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #32 skrivet: 06 jan-09 kl 14:01 »
Ja, vad är det för människor som skaffar sommarkatter? En leksak åt barnen, som sedan fryser fast framför den sommarstuga där de fått leka med familjens barn hela sommaren.  :'( Och vilka värderingar och vilken syn om djur förmedlar man sina barn då? Sådana människor borde varken få ha djur eller barn.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #33 skrivet: 06 jan-09 kl 14:53 »
finns ju så många andra lagar så varför inte
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #34 skrivet: 06 jan-09 kl 15:25 »
ja, eftersom det kommer att bli ännu en papperstiger. som att gå mot röd gubbe. det är förbjudet men alla gör det och ingenting händer.  ::) det kommer att bli ännu en lag som kostar en massa pengar att ta fram men resurserna för att kolla om lagen efterföljs finns inte och det kostar mer att skriva ut och administrera eventuella småböter än som kommer in på dem. det är inte så lätt som det låter. man kan inte bara förbjuda allting och lagstifta om allting. vuxna människor bör ha tillräckligt i huvudet så att de tar sitt egna ansvar
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #35 skrivet: 06 jan-09 kl 15:33 »
ja, eftersom det kommer att bli ännu en papperstiger. som att gå mot röd gubbe. det är förbjudet men alla gör det och ingenting händer.  ::) det kommer att bli ännu en lag som kostar en massa pengar att ta fram men resurserna för att kolla om lagen efterföljs finns inte och det kostar mer att skriva ut och administrera eventuella småböter än som kommer in på dem. det är inte så lätt som det låter. man kan inte bara förbjuda allting och lagstifta om allting. vuxna människor bör ha tillräckligt i huvudet så att de tar sitt egna ansvar

Och var står det att det skulle vara förbjudet att gå mot röd gubbe?

För övrigt kan man tycka att en vuxen människa skulle kunna lära sig skillnaden mellan stor och liten bokstav samt den förra ska finnas i början av en mening.

Varför är det ingen som värnar om de stackars vilda djuren som fryser och svälter? Där skulle minsann lagstiftningen ha mycket att uträtta!
snus? vad är priset på en pris?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #36 skrivet: 06 jan-09 kl 16:27 »

För övrigt kan man tycka att en vuxen människa skulle kunna lära sig skillnaden mellan stor och liten bokstav samt den förra ska finnas i början av en mening.


 :-* jag vet att man skriver med en stor bokstav i början på en mening, men det är faktiskt vedertaget att skriva med enbart små bokstäver i forum, etc. jag skriver inget cv eller någon c-uppsats på universitetet nu. det är något du faktiskt får stå ut med. om jag börjar mina meningar med stor eller liten bokstav ändrar inget på innehållet på det jag skriver.

sen är det faktiskt förbjudet att gå mot röd gubbe, men om du vill ha ett annat exempel så är den där lagen med cykelhjälmarna också ett fint exempel.  ::) vill du ha fler exempel? sedan tycker jag att det borde vara så pass självklart att som privatperson behandla djur på ett värdigt sätt, så att en mer utökad lagstiftning än den som finns idag inte skulle behövas. till någon nytta är den dock absolut inte, eftersom de som redan behandlar djur illa uppenbarligen inte bryr sig om gällande lag. varför utöka lagen då?
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 16:31 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ulricaa

  • Inlägg: 814
    • -
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #37 skrivet: 06 jan-09 kl 16:46 »
Jag har precis blivit med två katter till förutom dom jag hade tidigare och troligen är det nån som bara har dumpat dom här utanför. Det är för dj-------ligt!!! Jag hade inte kunnat sova om natten om jag dumpat dom mitt ute på en gård i ingenstans utan att veta om människorna som bor där alls gillar katter...jag begriper det inte! Nu har dom det bra här och får mat och husrum men just det där att människor ibland behandlar katter som om dom vore skit. Det gör mig tokarg. Har två katter sen innan som jag tagit från ett katthem så tyvärr vet jag att det finns määääängder med katter som behöver ett nytt hem!
Kramar Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #38 skrivet: 06 jan-09 kl 16:58 »
SHIT!!!

Tryckte på fel knapp mitt inlägg försvann i zyberrymden.

Ville bara säga att inför djurskyddet på skolschemat. Särskilt vad som händer sommarkatter. Så slipper barnen bli förda bakom ljuset av sina föräldrar.

Då kan de argumentera emot när semestern är slut och katten ska lämas att dö.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Finns det inga kattmänniskor längre?
« Svar #39 skrivet: 06 jan-09 kl 17:17 »
SHIT!!!

Ville bara säga att inför djurskyddet på skolschemat. Särskilt vad som händer sommarkatter. Så slipper barnen bli förda bakom ljuset av sina föräldrar.

Då kan de argumentera emot när semestern är slut och katten ska lämas att dö.

tycker jag en utmärkt idé! man kan ju ta upp det flera gånger under ett barns skoltid. i grundskolan som ett roligt projektarbete och sedan återkommer man genom åren och pratar mer och mer allvar. kanske till slut man kan läsa lite enkla lagtexter på gymnasienivå som rör ämnet och diskutera innebörden på "strikt ansvar" som man faktiskt har för hundar och katter (vilket även innebär att katter inte får springa runt och para utan kontroll ...)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser