Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När slakta tupparna?  (läst 2655 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
När slakta tupparna?
« skrivet: 03 jan-09 kl 01:34 »
Årets skörd gav ett tiotal tuppar som behöver gå hädan. Dessa är nu runt 7 månader. Och jag har inte lyckats hitta nya hem till dessa fina. Inte ens genbankstupparna av Gotlands lantras.

Det är nog dags att ta dem nu för att de börjar bli lite för efterhängsna efter hönsen och utmanar gammaltuppen.

Skulle jag ha tagit dem tidigare?
När börjar köttet bli segt?

Snälla, hör av er med tips. Eller om du vill ha en fin tupp!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Babyhawk

SV: När slakta tupparna?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-09 kl 22:22 »
Hej
synd att du bor så långt bort.
Jag letar invånare till mitt nya hönshus som jag bygger, men jag bor i Karlstad. Men han kan kanske ta bussen  ;)
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jan-09 kl 22:45 »
Ingen fara Melsäter. Se bara till att koka dem ordentligt, 2-3h eller mer.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 jan-09 kl 22:50 »
Inte behöver de väl kokas om de är under året? Är ju fortfarande ungtuppar, finaste köttet som finns.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 23:00 »
stekte mina 7-8mån förra året, det blev seeeeegt som tuggummi

Melica

« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 00:44 »
Beror det bara på ålder, eller spelar det någon roll vilken ras det är?

Jag är nyfiken och hoppas på att ni har bra komihåg. Därför frågar jag:
Hur gammal var den yngsta tuppen ni ätit som var seg varit?
Och vilken ras var det på honom?
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 02:32 »
...och beror det på hur man hänger tuppen? Det trodde jag var kärnan för att få mjäll kött, tillsammans med åldern?

Ni vet den där formeln som finns någonstans här på forumet där man räknar ut antal dagar som man hänger beroende på medeltemperaturen...

Men det verkar som om många inte hänger sina fåglar längre.
Och där har jag ytterligare en fråga. Jag har läst i gamla böcker att man hängde fåglar - vilt främst - med fjäderdräkten kvar. Från det jag läst på forumet verkar det som om folk plockar fåglarna direkt. Hänger man då fågeln "naken"?
Vad är bäst?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 05 jan-09 kl 18:19 »
Jag hänger mina "nakna", främst för att jag tycker att det är smidigast att göra klart allt på en gång. Gissar att man får av skinnet lättare när kroppen fortfarande är ljummen, men vet inte. Vill man flå senare spelar det nog ingen roll för köttet, mer än att man har lite mer skydd för skit som kan hamna på det under tiden. Hänger i 40 dygnsgrader som jag läst till mig här på alternativ ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Melica

« Svar #8 skrivet: 08 jan-09 kl 00:53 »
I förrgår tog jag för första gången själv hand om mina slaktade tuppar. Hade en kompis som visade hur man flår. Efter att ha slaktat, flått och tagit ur sex tuppar var jag helt slut... Berodde nog inte bara på att det var arbetsamt. Men jag är allt lite stolt över mig själv att jag lyckades.

På kvällen satte jag mig och letade efter jaktsidor på nätet, för att kolla om man verkligen brukar hänga fågel i 40 dygnsgrader också, och inte bara större djur. Det brukar man tydligen. MEN då hittade jag uppgiften att det är väldigt viktigt att fågeln inte kyls ner till under 10 grader det första dygnet. Gör den det ska den bli ohjälpligt seg. Jag som varit så nöjd med att kunna lägga tupparna i snön så att de kyldes av fort, och sedan hängt dem i 5 grader...

Nuska det bli mycket spännande att känna hur de smakar, fast jag vågar nog inte tro annat än att de kommer att vara sega.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #9 skrivet: 09 jan-09 kl 18:37 »
Jag hängde tuppar första slakten vi gjorde, men sedan i andra slakten struntade jag i det och jag märkte ingen skillnad i segheten. Eller rättare sagt; båda slaktomgångarna var lika möra :) Skek dom i lergryta med lite vätska i botten så smälter köttet i munnen! Passar väldans bra för allt kött som kan tänkas vara en smula segt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 09 jan-09 kl 22:31 »
vi fick hjälp med att slakta våra tuppar, de var mellan fem och sex månader gamla. Han som hjälpte oss hade aldrig hängt några tuppar, bara vilt sa han.

Så nu ligger köttet efter våra tuppar i frysen och väntar på att jag ska komma på hur man ska tillaga dem utan att köttet blir segt...

Kan man marinera det, lite sent att hänga nu menar jag... Jag har lagt bröstkött för sig och lår för sig.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fräsen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jan-09 kl 23:01 »
Jag brukar göra gryta på dom, koka i vin mmmm

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 10 jan-09 kl 00:03 »
hur länge kokar du dem då?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lucidor

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 jan-09 kl 04:56 »
hur länge kokar du dem då?

Tills de är klara kanske? :)

Tv-kockarna tjatar alltid om att man ska provsmaka hela tiden, och det gäller väl i det här fallet också.. kanske är bäst att skära upp biten först och kontrollera att den är genomkokt/stekt.

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 jan-09 kl 11:17 »
Jag brukar koka mellan 2-3 timmar. När köttet ramlar dän från benen brukar det va klart. Hellre koka lite för länge än lite för lite..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 11 jan-09 kl 00:12 »
Hej
synd att du bor så långt bort.
Jag letar invånare till mitt nya hönshus som jag bygger, men jag bor i Karlstad. Men han kan kanske ta bussen  ;)

Om du har vägarna hitåt så kan du få mina två tuppar om du vill ,, jag bor mellan örsundsbro o bålsta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vildrosen.

« Svar #16 skrivet: 11 jan-09 kl 00:57 »
Jag hänger mina "nakna", främst för att jag tycker att det är smidigast att göra klart allt på en gång. Gissar att man får av skinnet lättare när kroppen fortfarande är ljummen, men vet inte. Vill man flå senare spelar det nog ingen roll för köttet, mer än att man har lite mer skydd för skit som kan hamna på det under tiden. Hänger i 40 dygnsgrader som jag läst till mig här på alternativ ;)

Fick lära mig av min svärmor i somras att man ska (bör) ta ur och plocka dem genast då de fortfarande är varma - detta för att man ska kunna få loss alla fjädrar osv på lättast sätt.

Jag slaktade 2 tuppar i somras med svärmors hjälp. Först bedövade hon dem, sedan nackade, plockade, tog ur, svedd dem över låga, doppade + "tvättade" dem i varmt vatten och till sist fick de hänga någon dag.

Jag tillagde dem i lergryta - supergott och inte det minsta segt. Men visst det tog tid  ;)
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Melica

« Svar #17 skrivet: 11 jan-09 kl 01:26 »
Ikväll har jag tillsammans med goda vänner just ätit coq au vin på två av mina egna tuppar. Jättegott blev det!

Jag har ju varit orolig för att de skulle vara sega, så jag gjorde vad jag kunde för att undvika det. Hängde dem knappt 40 dygnagrader. Marinerade i vin och lök över natten. Kokade ett antal timmar. Vet inte riktigt hur länge, men det blev nog fler än tre. Tog upp bröstbitarna tidigare så att de inte skullebli alltför torra. Köttet blev hur mört som helst. Rakadero: Jag tror nog att det skulle bli bra bara av marinering och långkok också.

Jag kommer definitivt att ta reda på fler tuppar i framtiden.

När det gäller att hänga dem kommer jag nästa gång nog att prova att hänga dem med fjädrarna kvar. Vi flådde dem vid slakten, och de torkade för mycket på ytan. Det är nog skillnad om man plockar dem, då blir det ju skinnet som torkar, och det gör säkert mindre.

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 jan-09 kl 08:34 »
jag har aldrig hängt mina. Jag flår, styckar dem i delar, lägger i plastpåse i kylen ett dygn o sen fryser. Men någon här på alternativ sa att första dygnet inte ska vara under +10, men jag har ingen bra plats till det.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #19 skrivet: 11 jan-09 kl 23:38 »
jag har aldrig hängt mina. Jag flår, styckar dem i delar, lägger i plastpåse i kylen ett dygn o sen fryser. Men någon här på alternativ sa att första dygnet inte ska vara under +10, men jag har ingen bra plats till det.

Jag gjorde precis som du, vi får väl satsa på en ordentlig marinering och ett långkok sen. Det börjar bli dags för mina, de har 'fallit i tillräcklig glömska' i mina barns sinnen nu tror jag...

Jag återkommer med en recension om smak och konsistens på köttet!

Om någon har något bra recept tar jag gärna emot det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser