Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket slags fett att steka i??  (läst 10620 gånger)

thea

vilket slags fett att steka i??
« skrivet: 05 okt-05 kl 18:06 »
jag undrar om nån har kunskap i vilket slags fett som är bäst att använda i stekning i matlagning. finns så många olika sorter:  margarin o kallpressade oljor osv.

jag är vegan så jag vill inte använda smör eller annat animaliskt fett.

tack på förhand!

Diabolique

• Gäst
Re:vilket slags fett att steka i??
« Svar #1 skrivet: 05 okt-05 kl 18:19 »
Olivolja har ett väldigt gott rykte (Extra virgin).

Men rapsolja ska tydligen innehålla mer av de nyttiga fleromättade fetterna, dessutom är den billigare och ger ingen bismak om du ska baka kakor eller poppa popcorn (vilket däremot olivolja gör).

Jag använder både rapsolja och olivolja (men främst rapsolja i matlagningen).
Olivolja använder jag till salladsdressing och vissa maträtter (samt som makeup-remover, hårinpackning och badolja).

HildaM

« Svar #2 skrivet: 17 okt-05 kl 10:32 »
Olivolja är ju ganska dyrt och onödigt att slösa med i stekning. Den tål inte hög temperatur och passar därför bättre i sallader å annat kallt.
Använd rapsolja,solrosolja m.m eller 100% vegetabiliskt margarin att steka i!

Ornima

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 nov-05 kl 12:23 »
Lita inte på margariner ett dug. Visst så kan dom kanske vara vegetariska, men med både den ena och andra kemikalien. Stek i solros- och rapsolja, och spara olivoljan till sallade och bröd.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-05 kl 21:36 »
Jag steker alltid i olja, men hur är det vid bakning? Kan man bara byta ut margarinet mot olja utan vidare?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 nov-05 kl 16:32 »
Ja, det går utmärkt. Matbröd bakar jag bara med olja, utom bullar & kakor som jag gör med riktigt smör. Och extra socker...ska det va så ska det va ordentligt!
« Senast ändrad: 25 nov-05 kl 16:33 av Eulalia »

carachi

« Svar #6 skrivet: 11 dec-05 kl 19:14 »
Man ska absolut INTE steka i solrosolja eller andra oljor med mycket fleromättat fett!

Olivolja är ok att steka i eftersom den innehåller mycket enkelomättat fett, men ska också upphettas försiktigt. (Häll lite vatten i stekpannan.)

Bäst att steka i är mättade fetter som smör (jättegott och jättenyttigt!) eller cocosfett.

Margarin ska man naturligtvis inte använda alls... det är gift!

/Carachi

thea

« Svar #7 skrivet: 12 dec-05 kl 14:56 »
men om man inte vill konsumera smör och andra mjölkprodukter pga. djuretiska skäl. är det då bara kokosfett och olivolja som du tycker är ok då?

varför är det dåligt att steka i fleromättat fett?

tack för svaren!  :0)

/thea

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 12 dec-05 kl 15:23 »
Det finns mycket som steks bäst i smör.

Billigt margarin är ofta skit med såväl kemikalierester, transferfetter och t.o.m rester av bensin. Jobbade en sommar för länge sen på en margarinfabrik, stinkande sillolja härdades till margarin.

Den som inte äter animaliskt, tar lämpligen olja av nåt slag, eller margarin som är vettigt tillverkat.

Fleromättat fett blir nyttigast om det inte fått för hög värme, vid fritering på 190 grader(potatis) är rapsolja perfekt.

Olivolja kan förutom kall, med fördel användas till "stekning" på låg värme.

Det är inte "dåligt" att steka i fleromättat, men hur fleromättad är det när det skållats ordentligt?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

småland

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 dec-05 kl 21:52 »
Jag använder solrosolja, majsolja och olivolja.

Angående rapsolja så förekommer det olika åsikter kring hur bra det egentligen är att använda i matlagning. Jag är inte så insatt i detaljerna, men det är rätt intressant och kan vara kul att känna till.
I varje fall så finns det en del personer som anser att rapsolja inte är riktigt hälsosamt att använda i matlagning. Tidigare användes inte rapsolja överhuvudtaget som människoföda pga hälsoriskerna, men idag odlas en modern speciellt framodlad raps-variant som innehåller mindre av de ämnen man vill undvika. Kallpressad rapsolja har högre halter av dessa ämnen.

I produkter som tillverkats i usa och innehåller rapsolja används numera namnet "canola". (canola = canadian oil, raps odlas i canada)

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 dec-05 kl 20:21 »
Man kallar det ibland canola för att det riktiga namnet för raps klingar lite otäckt. (rape)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Magnus W

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 feb-06 kl 14:27 »
Kokosolja är bäst att steka i. Passar även för vegan, vegetarian och allätare. Tål mycket hög temperatur utan att förändra sin kemiska sammansättning.
 Smör är näst bäst, tål ca 200 grader men förändringar i smöret börjar runt 130 gr till det sämre. Under 130 är en bra stektemperatur.
mer info på  www.nutriq.se

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #12 skrivet: 02 feb-06 kl 15:00 »
An de vegetabiliska oljorna är det bara oliv- och raps, förutom kokosfett, som är bra att upphetta. Om man hettar upp t.ex. solros- majs- m.fl. oljor så bildas sk. "funny fats" = farliga transfetter!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 feb-06 kl 15:08 »
Hej!

Om du inte vill äta smör så råder jag dig att använda oljor av olika slag.
Gärna solros eller rapsolja som är producerade i sverige.
Annars går olivolja också bra. :-)

Margarin ska INTE användas.
Ty detta "klet" är satans eget påhitt och innehåller inte något alls som som kan vara nyttigt för människorkroppen.

Kokosolja ger lite mer smak (god smak) på maten.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 07 feb-06 kl 13:53 »
Kan man använda olja i potatismos? Eller göra sås på olja? Kan man smöra formar med olja?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 07 feb-06 kl 15:52 »
Naturligtvis kan man använda olja i potatismoset men det smakar ju annorlunda mot smör. Olivolja ger väldigt mycket smak åt moset, skarpare, smör ger mjukare/rundare smak.

Samma med såsen, smaken blir annorlunda men också konsistensen i vissa fall. Beror ju på vad det är för sås och vilken typ av redning du har tänkt dig.

Ska du smörja och "bröa" formen fäster smulorna nog betydligt bättre i smör än olja.

Jag gillar smör för att det är gott, och nyttigt i lagoma doser med många fettlösliga vitaminer som inte återfinns i vegetabiliskt fett. Men måttlighet är som bekant en dygd, 1/4 kilo KRAVsmör räcker ett bra tag i mitt hus.

Det enda du egentligen kan göra är ju att prova själv och se om du gillar det och vad som funkar bra resp. dåligt.

En del bakar med olja istf. fast fett men jag har bara provat det nån enstaka gång eftersom jag inte bakar så ofta.

Om du är sån som räknar fett och kalorier tänk på att olja är fetare än smör, 100% istf. 80%.

EvaSara

« Svar #16 skrivet: 17 feb-06 kl 11:28 »
Om man är vegetarian eller vegan så är det bra att använda rapsolja eftersom den innehåller en stor del omega-3. Omega-3 är en typ av fleromättat fett som är viktigt för hälsan och de största källorna är annars fisk och skaldjur.

Rapsolja innehåller även precis som olivolja en stor del enkelomättat fett men olivoljan har liten andel omega-3. Det finns även margariner som består av en blandning av kokosfett och rapsolja utan härdade fetter. Läs på innehållsförteckningen.

Man behöver inte vara rädd för att steka i olja. Det krävs väldigt höga temperaturer för att förstöra fetterna, mycket högre än normal stektemperatur.

Vitis

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 feb-06 kl 11:59 »
Om man lyssnar till konspirationsteorier så kan man höra att :

Anledningen till att olivolja blivit promotad som så oerhört nyttig handlar om en EU-kampanj för att försöka göra av med ett ofantligt överskott av just olivolja. Att rapsolja egentligen är mycket nyttigare men inte produceras så mycket i de EU-länder som skriker högst om stöd och bidrag (utan i lilla lydiga Sverige t.ex.). Sanning eller inte ... tja.

Oavsett vilket så är rapsolja bra fett. Omega 3 är nyttigt för alla människor och man slipper en del av de tungmetaller som en del oroar sig för när man äter mycket fiskfetter.

Jag tror generellt det är bra att variera sig och använda så många olika råvaror som möjligt för att få alla näringsämnen.

Too-ticki

« Svar #18 skrivet: 07 jul-06 kl 23:47 »
Jag håller med många av de tidigare inläggen om att margariner är ondska!Många tar upp kokosolja(kokosfett, beror på vad man föredrar att kalla det) och jag tror också på det! Vill för ev. "oinvigda" påpeka att det INTE rör sig om den härdade (och därmed ondskefulla) varianten som köps i affären i silverförpackningar och vanligtvis används till t ex ischoklad. Nej ohärdat ska det vara (som smälter när man tar det i sin hand) Det var min svåger som tipsade mig (Tack Robert!!)om detta. Han brukar beställa genom naturmedicinska föreningen. (Såhärårs brukar man dock ej kunna beställa p g a att det är för varmt, inte för att det blir oätbart då utan snarare av praktiska skäl, sommarens höga temperatur får det att anta en flytande form som gör den omöjlig att skicka i de plastlådor de brukar lägga fettet i..) Jag har även sett i Crearome´s katalog (säljer råvaror för egentillverkning av kosmetika) att de säljer livsmedelsklassad kokosolja, dock till ett högre pris än Naturmedicinska

lisabritt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 jul-06 kl 07:35 »
Jag håller med många av de tidigare inläggen om att margariner är ondska!Många tar upp kokosolja(kokosfett, beror på vad man föredrar att kalla det) och jag tror också på det! Vill för ev. "oinvigda" påpeka att det INTE rör sig om den härdade (och därmed ondskefulla) varianten som köps i affären i silverförpackningar och vanligtvis används till t ex ischoklad. Nej ohärdat ska det vara (som smälter när man tar det i sin hand) Det var min svåger som tipsade mig (Tack Robert!!)om detta. Han brukar beställa genom naturmedicinska föreningen. (Såhärårs brukar man dock ej kunna beställa p g a att det är för varmt, inte för att det blir oätbart då utan snarare av praktiska skäl, sommarens höga temperatur får det att anta en flytande form som gör den omöjlig att skicka i de plastlådor de brukar lägga fettet i..) Jag har även sett i Crearome´s katalog (säljer råvaror för egentillverkning av kosmetika) att de säljer livsmedelsklassad kokosolja, dock till ett högre pris än Naturmedicinska
Hej!Var finns rissirapen att köpa.Har aldrig hört talas om den.Är den nyttigare än honung?

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser