Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bröd i vedugn  (läst 7918 gånger)

Asolo

• Gäst
Bröd i vedugn
« skrivet: 05 okt-05 kl 11:47 »
Jag skulle gärna vilja baka bröd i en riktig vedugn, men har ingen själv. Finns det någon som bakar någon gång i Trestadstrakten?

Häxan

• Västergötland
Re:Bröd i vedugn
« Svar #1 skrivet: 08 okt-05 kl 01:44 »
Har en vedspis, skulle gärna vilja lägga i mina limpor i ugnen. Kruxet är att veta vilken temp spisen har..

Mvh Häx

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 08 okt-05 kl 12:14 »
Jag använder mig av en termometer, brukar hjälpa  ;D

Värt att tänka på är att om den är placerad på botten är det bra mycket varmare högst upp i ugnen, det är ju där (och på sidan) som elden kommer ifrån. Så ett högt bröd kanske ska gräddas lite kortare eller vid lägre tempratur. Jag brukar få vrida plåten ett halvt varv så det inte blir bränt på sidan närmst elden. Det brukar bli bra om man har en hög temp precis när man sätter in brödet, 250 eller så och sedan direkt sänker det till 180-190 grader (bara att ha luckan öppen lite). På så vis stelnar ytan fortare och mer fukt stannar kvar i brödet.

Annars kan jag rekomendera en sån där mordern termometer som man kan sticka in i brödet. När det nått 96 grader i mitten är det klart.

Ett annat tips är att ha plåten inne så den är varm när du lägger på brödet.

Lycka till!
/Attis

signe

« Svar #3 skrivet: 08 okt-05 kl 12:58 »
Man får prova sig fram, alla ugnar är olika. Har du en riktig stor bakugn så ska den eldas upp långsamt så att inte muren spricker. När jag bakar tunnbröd eldar jag lite kvällen innan och börjar sedan elda väldigt tidigt på morgonen.
I vedspisar är det viktigt att ugnen har ett lager lera/filspån på taket för att värmen ska bli jämn. Själv har jag täljstensskivor över och på sidan av ugnen. Då håller den värmen längre men tar längre tid att värma upp. Helt jämn värme blir det inte i en vedspis men om man vänder plåten efter halva tiden så brukar det fungera bra.

Häxan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-05 kl 17:20 »
Förklara gärna närmare om lera/filspån, täljstenar??? Signe.

Bra tips om att sticka in en "kött-termometer" Attis.

Kruxet, känner jag, är att reglera, veta ungstempen. Jag är inne på att lära känna, utforska temp med hand, ansikte, då jag använder min el-ugn. Där kan jag nog lära mej att på hyfs känna efter i Vedspisen (ugnen) om den har rätt temp.

Mvh Häx

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 09 okt-05 kl 10:56 »
Jag tänkte inte på en kött termometer (går bara till 80 grader eller så) utan en sån där modernare variant som går till 300. Då kan du använda den till att mäta tempen i ugnen också. Finns på Claes O, Järnia, ICA?, mfl Kostar under 100 kr.
Faktiskt värt pengarna.

Leran som ska ligga ovanpå ugnen rekomenderas (av försäljare?) att vara eldfast lera, men vanlig lera du grävt upp fungerar troligtvis lika bra. Det viktiga är bara att den har hög massa. Har du inte järnspån tar du hönsnät och trycker ner i leran som ska vara mellan 1-2 cm tjock.
Det behöver inte se så snyggt ut när du är klar utan det viktigaste är att den är något sånär jämntjock. Så värmen sprider sig bra och förhindrar plåten runt ugnen att brännas sönder.

Blir det sprickor i leran fuktar du bara och tätar med lera, enkelt!
Låt det torka några dagar innan du eldar, kanske 3-5 dagar. Ta bort spisplattorna så går det fortare.

Lycka till!
/Attis

Dela detta:

* Inloggade just nu

1524 gäster, 2 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser