Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inget vatten, vad är fel?  (läst 4510 gånger)

louise

• Gäst
inget vatten, vad är fel?
« skrivet: 02 jan-09 kl 10:21 »
jaha, vakande i morse å får inget vatten in någon kran. Helt stendött. Inte ens några sekunders rinnande som det brukar komma ut när elen har gått. Jag kan knappt nånting om hur systemet fungerar. det fiinns en pump, en hydrofor, ett motrskydd. VAd de gör vet jag inget om.

Satte på alla kranar och gick och undersökte i pumpuset. Inte ett ljud från nån apparat.

Kände på en slangen i källaren där vattnet  kommer in, och det lät som om den var full av is. Men om problemet är att det har frusit, då borde väl pumpen m.m. gå ute i pumphuset? den borde väl kämpa på?

Jag har bott här två vintrar och vattnet har aldrig frusit. Däremot säger grannen att förre ägaren alltid hade lite vatten rinnande. Jag har tänkt att det är nåt missförstånd bara.

Lösning!!??

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: inget vatten, vad är fel?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-09 kl 10:29 »
Att ha lite vatten rinnande betyder att han haft "dropp" på nån kran så att vattnet cirkulerat och på så vis inte frusit. Att pumpen inte arbetar beror kanske på att den också är frusen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Boston Tea Party

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jan-09 kl 10:32 »
stor risk att det frysit..hur kallt hade du inatt?  försök med värme i pump rummet... såna 220volt oljefyllda element är bra

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-09 kl 11:39 »
Pumpen är i en källare i ett separat pumphus på gårdsplanen, som borde vara frostfritt men det är nog inte så säkert.

ska jag stänga av vattnet igen? Om det har frusit och pumpen försöker gå så kanske det går södner? Eller kan det redan ha gått sönder?

Får leta efter nåt element hos järnhandeln. Ska in å hämta vatten på macken nu.

Boston Tea Party

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-09 kl 11:43 »
ja stäng av elen till pumpen,,du kanske har nån kupevärmare till bil?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 02 jan-09 kl 11:51 »
Du ska ha en sånhär i pumphuset,inte nåt vanligt el-element,det tar för lång tid. Men det räcker med en 2kw.Har en sån brevid mig här och den bli ohyggligt varm på nolltid.
« Senast ändrad: 02 jan-09 kl 11:53 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skågedalen

• -
« Svar #6 skrivet: 02 jan-09 kl 11:53 »
jag hade problem med för ytliga vattenledningar i ett gammal hus som jag hyrde.. Det blev isbeläggningar i röret och slaggade igen i röret och stoppade pumpen (som satt vid huset) jag fick försöka värma ledningen och sen hade jag dropp på en kran när det var som kallast...

Element eller fläkt låter som en plan.. finns väll såna där el sladdar man kan värma slangen med...

Stäng av pumpen tills du ser att du har vatten för annars kommer du att bränna pumpen...

Lycka till
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Skågedalen

• -
« Svar #7 skrivet: 02 jan-09 kl 11:56 »
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018622&Ggart=6207-035

nått sånt skulle kanske kunna vara nått före pumpen om det är i röret det fryser...
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 jan-09 kl 14:02 »
Nu har jag satt igång en fläkt, typ kupévärmareliknande, (vi brukar ha såna att värma sommarstugan med innan värmen kommit igång)  i pumphuset och ett oljeelement i källaren där vattnet komme rin. Eldar igång ackumulatortankarna så de ska avge värme. Stängt av alla knappar i pumphuset, vad de nu går till. Den ena var motorskyddet å så är där en till.

Måste säga att det knastrar bra i röret under bostadshuset, det måste vara fyllt med is. Om det bara är att tina skiten är jag hur lugn som helst. Det är jukonstanden för ny pump eller nåt ännu värre som ger mig panik.
« Senast ändrad: 02 jan-09 kl 14:04 av Lollo »

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 jan-09 kl 17:42 »
TAck snälla ni som har svarat i dag! Nu har jag vatten igen! Det var ju "bara" att tina. Kostade visserligen800 i diverse investeringar.. Men nu är jag rustad med vattentankar inför vinterns elavbrott, ett element så att jag kan sälja sagostunder på vinden och en fläkt till diverse tiningsprojekt som kanske blir nödvändiga i vinter.

Boston Tea Party

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 jan-09 kl 19:49 »
va kul att det löste sig så smidigt... när det är riktigt kallt hos mig (har också separat pumphus)  så på natten så lägger jag tjocka filtar runt pumpen  ock runt ledningarna  ... det har räckt hitills ... peppar peppar...

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jan-09 kl 20:49 »
men e ditt pumphus också i en källare? Det är ändå konstigt när allt står 2 m under marken, att det fryser. Nu vet ju itne jag var som var problemet, okmd etva rute i huset leler inne, eftersom jag tinade på båda ställena samtidigt.

Boston Tea Party

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jan-09 kl 20:53 »
nej mitt pumphus är inbyggt i laggårn..... ja det var ju lite märkligt att det frös 2m under jord,,, släng upp en termometer en sån på batteri med sladd du vet? inne ute..... som går att kolla lägsta temp ock mät några nätter så kanske du får svar på om det blir minus där, 

eka

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 02 jan-09 kl 21:18 »
En pumpgrop kan kylas ner fort om luften kan cirkulera uppåt.
Vår gamla pumpgrop isolerades i två nivåer för att inte det skulle frysa.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-09 kl 21:53 »
Du kanske har fått en liten fingervisning också om vid vilken temperatur du behöver ha vattnet droppande/rinnande ur kranen. Där vi bodde tidigare var det -15 grader som gällde. Var det risk för det så fick man snällt låta det rinna en liten stril.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 jan-09 kl 22:00 »
cirkulera uppåt? jotrofan det, det är ju ett hål för stegen där man klättrar ner.

ingvar2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 jan-09 kl 06:36 »
Försök täcka över alla eventuella hål så du behåller den värmen som kommer nerifrån jorden.
Problemet vi har här i söder i år är ju att det är så förbaskat kallt och obefintligt med snö, då kryper kyaln snabbt in i allt där den inte hör hemma. Har man lite snö så isolerar den ju avsevärt...

trappern

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-09 kl 20:02 »
Sätt in en frostvakt så slipper du dessa bekymmer i framtiden det är en billig investering mot att köpa ny pump när den frusit sönder. Kolla med en El firma. Vi sätter alltid en frostvakt i utrymmen med vattenledningar och att det förligger frysrisk.
Jula har en 400w frostvakt för 79:- spänn skitbilligt (undrar bara hur länge den funkar?)

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser