Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  våtmarksäng och mosse som fårbete  (läst 3649 gånger)

leifhh

• Gäst
våtmarksäng och mosse som fårbete
« skrivet: 03 okt-05 kl 11:28 »
Det börjar bli höst och jag har redan börjat planera vårens stängsling. Därför har jag en fråga som jag vill ha synpunkter på.

Jag har ett skifte om knappt 0,5 ha som löper ut i en skogsbevuxen mosse. Nu funderar jag på om jag kanske skulle stängsla detta område och låta fåren gå där. Mossen ligger i anslutning till en våtmarksäng om 0,5 ha som är lite för fuktig för att man på ett enkelt sätt skall kunna bärga höet maskinellt och jag har ingen lust att ta höet för hand. Funderar därför på att låta våtmarksängen tillsammans med mossen utgöra en större hage för mina får.

Frågan är alltså hur lämpligt det är att låta fåren gå i en sådan miljö, naturligtvis kommer ett mer höglänt torrare skogsparti också att ingå i hagen. Där bygger jag i så fall ett enklare regn och vindskydd. Fuktigheten borde innebära att det finns lite större risk för parasiter. Å andra sidan kan man alltid göra som så att fåren bara får gå i den hagen vid ett tillfälle per år. Kanske som välkomstbete?

Synpunkter och ideer mottages gärna!

Engla

• Gäst
Re:våtmarksäng och mosse som fårbete
« Svar #1 skrivet: 11 okt-05 kl 07:28 »
Vi har också våtmarksäng till våra får, de verkar trivas bra där och under sommaren så torkar det upp skapligt bra. Det enda problem vi har är att våra getter & får inte nöter ner klövarna så mycket, eftersom det är så mjuk mark. Här hemma är det rätt många som håller sig med får & getter och de flesta betar på våtmarksängar. Eftersom vi bor i fjällen så består betena mest av våtmark eller skog!
Hälsningar Engla!

Liten

• Södermanland
SV: våtmarksäng och mosse som fårbete
« Svar #2 skrivet: 26 maj-11 kl 15:19 »
Kan man odla bete på en mosse som djuren sedan kan äta av?

Vilka djur kan i så fall trivas runt en mosse? Getter, får, grisar, kor? Måste ge dem något annat att äta också, det förstår jag eftersom mossen i sig är så näringsfattig men kan man ha djur där under en tid, så att de trivs och mår bra?

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-11 kl 09:03 »
Hej
Jag är nybörjare på får men har hört att får ska inte ska gå på fuktiga marker. Se länken om stora flundran här nedan, mellanvärd är en slags snäcka som trivs i sötvattenpölar.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Far-och-get/Sjukdomar-hos-far/Stora-leverflundran---far/

Jag vet inte om risken försvinner om det aldrig gått djur på mossen tidigare, snäckor kan väl inte krypa så långt :)
Ibland undrar man varifrån alla otyg kommer, men vi ingår ju ett oändligt kretslopp...

"För den nyblivna fårägaren väntar en helt ny värld med rovdjur som flundror, magmaskar, hungriga rävar och strövande vargar samt en och annan huggorm. Men också en helt underbar värld med gosiga lamm och keliga tackor som man bara måste älska."

Liten

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-11 kl 09:40 »
Hej
Jag är nybörjare på får men har hört att får ska inte ska gå på fuktiga marker. Se länken om stora flundran här nedan, mellanvärd är en slags snäcka som trivs i sötvattenpölar.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Far-och-get/Sjukdomar-hos-far/Stora-leverflundran---far/

Jag vet inte om risken försvinner om det aldrig gått djur på mossen tidigare, snäckor kan väl inte krypa så långt :)
Ibland undrar man varifrån alla otyg kommer, men vi ingår ju ett oändligt kretslopp...

"För den nyblivna fårägaren väntar en helt ny värld med rovdjur som flundror, magmaskar, hungriga rävar och strövande vargar samt en och annan huggorm. Men också en helt underbar värld med gosiga lamm och keliga tackor som man bara måste älska."

Tack, det lät inte som helt optimalt för får att gå och beta på en mosse men lite hopp närde jag ändå på att de skulle kunna utnyttja marken åtminstone en period.

Parasiterna låter fruktansvärda och är ingenting jag vill åsamka mina får. Jag ska se över marken nu i helgen och se hur stor del av marken som består av våtmark och hur stor del som går att odlas till någonting användbart till fåren.

Jag längtar så efter att få sköta om dem och ta tillvara på allt de har att ge men det är knepigt med marken.

Tack för svaret :)

Kira

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 maj-11 kl 11:34 »
Som sagt jag är ny på får, vi skickar ut frågan vidare till de som har mer erfarenhet, i bland är man oroligare än man behöver vara.

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser