Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vinplantering  (läst 12221 gånger)

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
vinplantering
« skrivet: 31 dec-08 kl 04:46 »
Jag har ett läge på tomten som hade fungerat att odla en härdig vinsort på, typ Vino Nordica. Det ska tydligen finnas en hemsida varifrån man kan beställa skott eller sticklingar eller vad det kan tänkas heta när det gäller vin.. Känner någon till denna sida?

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: vinplantering
« Svar #1 skrivet: 31 dec-08 kl 09:20 »
Hortogreen säljer en del vinrankor på postorder, fast det är plantor. De har dock något försiktiga zonangvelser zilga har de satt zon 4(5) på men jag vet de som har den på friland i högre zoner som säger att den funkar utmärkt.

Annars är ju vinrankor ganska vanliga numera i trädgårdsbutikerna och de flesta butiker kan ta hem önskade växter på beställning ifall de inte hör till standardsortimentet.

Själv har jag bara Himrod, Zilga, Spulga och Sukribe


Från stickling till fruktsättning tar det normalt sett runt 5 år så allt beror på hurpass snabbt du vill ha vindruvor, själv har jag förökat mina vinrankor med avläggare och de brukar komma i fruktsättning något tidigare = runt 4år.

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #2 skrivet: 31 dec-08 kl 14:10 »
Tack för tipsen! Jag vill bara använda sydsluttningen till något trevligt så det är egentligen inte bråttom med skörden.. Ska söka på Hortogreen men passar på att fråga om det går att köpa "avläggare" från dig eller någon annan entusiast? Hade varit skojigare...

Huggorm

  • Gäst
SV: vinplantering
« Svar #3 skrivet: 31 dec-08 kl 14:51 »
En professionell vinodlare nyper bort alla kart de första åren, och låter vinstockarna använda krafterna till att växa i stället. Men som privatperson går man ju ofta och väntar på de första druvorna

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: vinplantering
« Svar #4 skrivet: 31 dec-08 kl 15:59 »
En professionell vinodlare nyper bort alla kart de första åren, och låter vinstockarna använda krafterna till att växa i stället. Men som privatperson går man ju ofta och väntar på de första druvorna
Så sant. Förra året, som var mitt första med vin, fick jag två klasar av de godaste druvor jag smakat, inte kunde jag väl nupit bort dem..........Och i år skördade jag ca 30 liter druvor från samma stock, förutom de ca 30 klasar som fick sitta kvar för att mogna färdigt men som "glömdes bort".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Huggorm

  • Gäst
SV: vinplantering
« Svar #5 skrivet: 31 dec-08 kl 16:07 »
Anette, vad har du för sorts druvor? Har du dom utomhus eller i växthus?

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #6 skrivet: 31 dec-08 kl 16:32 »
Jag hittade på Hortogreen sorterna "Zilba" och "Sukribe". Någon som har erfarenhet av dom?

Huggorm

  • Gäst
SV: vinplantering
« Svar #7 skrivet: 31 dec-08 kl 16:56 »
Jag hittade på Hortogreen sorterna "Zilba" och "Sukribe". Någon som har erfarenhet av dom?

Det är egentligen inte vindruvor, utan staketdruvor. Men det är nästan det samma. Dom är betydligt köldtåligare än "riktiga" vindruvor. Zilga är blå, medan Sukribe har gröna druvor. Zilga är väll något mera köldtåliga.

Jag har en Sukribe, som jag planterade i maj eller juni. Huvudskottet växte ungefär en meter under sommaren, sidoskotten hälften. Några druvor har det ännu inte blivit, men det tar några år

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #8 skrivet: 31 dec-08 kl 17:03 »
Att det är staketdruvor innebär antar jag att dom behöver stöd för att klättra. Räcker det med en stolpe att sno sig kring eller bör man använa linor?
Jag tänker mig att planera någon rad (1rad för varje sort kanske) ca 15m lång utför sluttningen så det liknar lite hur det såg ut i Alsace läns sluttningarna, där jag bodde under en kort period. Lite nostalgi...

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: vinplantering
« Svar #9 skrivet: 31 dec-08 kl 17:08 »
Men ska du då inte ha druvor som är anpassade till att göra vin av? För det är knappast samma druvor som vi äter.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Huggorm

  • Gäst
SV: vinplantering
« Svar #10 skrivet: 31 dec-08 kl 17:11 »
Någonting måste staketdruvorna ha att klättra på, dom är nog lite vekare än vanliga druvor. Men jag skulle tro att det går att få det ganska likt franska vinodlingar om man vill.

Själv har jag satt upp kycklingnät ca 2x3m som klätterstöd. Men det räcker nog betydligt mindre för dom att klättra på. Ett rejält snöre borde funka fint. Kolla "fingrarna" på den här bilden:


pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #11 skrivet: 31 dec-08 kl 17:14 »
Finns det ett sånt utbud av tåliga sorter så jag kan välja så vore det förstås trevligare med druvor som lämpar sig för vinframställning. Hortogreen t.ex hade bara de 2 sorterna nämnda ovan för växtzon 4(5).

Huggorm

  • Gäst
SV: vinplantering
« Svar #12 skrivet: 31 dec-08 kl 17:16 »
I zon 4-5 finns det bara staketdruvor att välja mellan, men det är inte fy skam det heller. Man får nog bo i skåne för att de härdigaste av de vanliga druvorna skall trivas

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #13 skrivet: 31 dec-08 kl 17:17 »
Tjusigt! fin bild. Kanske det funkar med ett lite billigare fårnät med en höjd på ca 1.5m? Blir ju många punkter att sno sig kring det med..

Huggorm

  • Gäst
SV: vinplantering
« Svar #14 skrivet: 31 dec-08 kl 17:19 »
Det borde fungera utmärkt med fårnät!

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #15 skrivet: 31 dec-08 kl 17:20 »
Nja det är ju lite knepigt när man vill ha mycket snö på vintern och vilodling på sommaren.. men staketdruvor blir finfint! Min bild börjar klarna över hur det ska se ut. Kul att ha ett bollplank!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
SV: vinplantering
« Svar #16 skrivet: 31 dec-08 kl 17:24 »
Ja det är klart, i zon 4-5 kan man kanske inte odla druvor till vin - jag missade det. Men att äta druvor är inte fel det heller :D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #17 skrivet: 31 dec-08 kl 17:28 »
Kom att tänka på att det finns rikligt med sork i sluttningen.. vore trist om dom mumsade i sig mina dyrbara plantor. Går det att skydda sig mot sork? Kanske måste jag starta ett litet sorkkrig innan jag vågar plantera?

Huggorm

  • Gäst
SV: vinplantering
« Svar #18 skrivet: 31 dec-08 kl 17:33 »
Sork kan nog vara ett problem, särskilt när staketdruvorna är nyplanterade. När de stått några år skall dom visst få riktigt stora och kraftiga rotsystem, så då kanske dom klarar sig bättre.

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: vinplantering
« Svar #19 skrivet: 31 dec-08 kl 17:38 »
det kunde man ju misstänka ja..hm. Jag får vid tillfälle starta en "utrota sork" tråd då och ytterligare luta mig mot kompetensen i detta fantastiska forum!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser