Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika stängsel  (läst 6134 gånger)

Celsius

Olika stängsel
« skrivet: 29 dec-08 kl 14:15 »
Jag har en liten fundering om olika stängsel och vad man ska välja. Dels finns det eltråd, det finns vanligt fårnät och det finns elnät. Jag ska eventuallt ha finull i mina hagar och undrar lite vad ni har för tankar om dom olika stängslena.

Eltråd ser jag som mest bökigt. Det ska upp flera trådar och dessa ska underhållas och hållas rent från sly. Trots el i trådarna har jag hört många som har problem med att deras får går igenom (kanske speciellt lammen?). Dessutom drar det ju endel el. Bra är väl att det skyddar mer för ovälkomna gäster!?

Vanligtfårnät är väl det som ligger närmast till hands tror jag. Det är relativt billigt (tyvärr väldigt skiftande kvalitet). Det ska röjas och tar tid att få upp, och kan dessutom vara lite svårt att få upp. Man behöver en uppsättning till varje hage.

Elnät är lite dyrare men det är otroligt enkelt att sätta upp, man behöver bara en uppsättning som man sedan flyttar med sig mellan hagarna vilket ju gör det ganska billigt i längden. Men måste iof röja av ordentligt och det drar ju en hel del ström.

Ja detta är mina tankar hittills, har jag missat en massa i mina funderingar?? Vad har ni och varför har ni valt det ni har? Vad ser ni för fördelar och nackdelar med dom olika varianterna??

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Olika stängsel
« Svar #1 skrivet: 29 dec-08 kl 14:31 »
Vi har en hage med nät och det lär inte bli några fler. Elstängsel är så enormt mycket enklare och snabbare att sätta upp och dessutom har fåren mer respekt för det. Trästolpar i hörnen och däremellan plaststolpar så går stängslingen på ett kick.

Elnät är dyrt och dessutom farligt för djuren, att döma av de historier man hört.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 dec-08 kl 16:39 »
 :)
Vi har stängslat in en större yta med rovdjursstängsel runt om ( 5 trådar metall ), och den stora hagen är delad i 5 mindre hagar, för olika tillfällen; tillväxt, vinter häst, vinter får osv. Innerhagarna är delade med 4 trådar "vanligt häst-elrep". Vi köpte ett VÄLDIGT bra aggregat, och har jordat BRA, vilket är en förutsättning för att det ska funka. Det är min syssla att trimma gräset under, jag har en suverän bensindriven maskin med BRA bärsele, så även den sysslan är genomförbar. Det besvärligaste är att dra med sig en dunk bensin runt, men vi har en gammal åkgräsklippare med bortmonterat klippaggregat som fått ny uppgift i livet. En liten kärra efter "lilltraktorn" med läskande dryck ( o ev. fika!! ) samt bensindunk, så är är jag sysselsatt nån halv dag iallafall! ;D
Jag är extremt nöjd med hagarna, alla djur står kvar i hagarna, och inga ovälkommna besök. Det känns som en bra investering av TID o pengar, vi fick bidrag av länstyrelsen för rovdjursstängsel, vilket innebär att det inte blev så kostsamt.

Vi hade fårnät förut, fåren kröp under, och nu har vi några med horn, så det är uteslutet. Vi har två rullar mjukt elnät, men hade inte ut dem i somras. Bra att ha, dock, när behovet för tillfälliga hage finns.

Annika

Smålands-Lina

« Svar #3 skrivet: 29 dec-08 kl 17:23 »
Elstängsel är absolut mest smidigt och går snabbast att sätta upp. Mina får respekterar det (för det mesta!  ;))

I en del hagar har vi fårnät (inte elektriskt), men det tar ooootroligt lång tid att sätta upp. Ska det bli riktig bra behöver man en traktor att spänna det med. Men jag kan tycka att det är mycket snyggare och ser mer välvårdat ut än elstängsel. Det är också vääääldigt dyrt. Om man ska ha bra kvalitet. Köp Gunnebo, det från Jula rostar sönder.

Celsius

« Svar #4 skrivet: 29 dec-08 kl 17:48 »
Grejjen är den att när jag ändå håller på så ska jag hägna in en "hage" som ska användas som apellplan vid hundträning och anledningen till inhägnaden där är för att hundarna ska kunna vara lösa vid träning utan att springa iväg (jag håller kurser så det är inte för mina hundars skull). Jag hade då tänkt att göra det så att jag även kan ha fåren där som gräsklippare och bara flytta undan dom vid kurser (eller hur man nu gör). Den smartaste lösningen då är ju gunnebostängsel (vanligt fårnät), frågan är då om man ska köra på olika varianter på olika hagar, det blir ju inte så snyggt med olika sorters staket och kanske bökigt. Jag vet inte. Sen är jag så löjlig att jag nog tycker det känns så osäkert med vanlig eltråd, men det är väl kanske bara jag som känner så. Sen tycker jag det känns bökigt att hålla iordning. Men det kanske är lättare än med fårnätet?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-08 kl 23:06 »
Kollade just Gunnebos hemsida, och de tillverkar både hundgårdsstängsel och djurstängsel, bl a fårstängsel. Om man gör enl. deras rekommendationer får man ett jättefint stängsel, men vilken kostnad?
Vi har byggt höns- och ank-gårdar med typ Gunnebostängsel, användt vanliga trästolp, och det var slitsamt att spänna nätet så det blev snyggt vid uppsättningen. Stolphålen grävdes med jordborr pga grusig placering, o har bara suttit uppe snart ett år, så vi får se hur mycket stoparna ger sig..
Det känns som om det ska vara en stor hage är hundnät uteslutet pga priset ( som brukar vara relevant ) och fårstängsel kan de båda krypa igenom eller hoppa över, så jag vet inte??

Hoppas du hittar din lösning.

Annika

Celsius

« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 15:44 »
Kollade just Gunnebos hemsida, och de tillverkar både hundgårdsstängsel och djurstängsel, bl a fårstängsel. Om man gör enl. deras rekommendationer får man ett jättefint stängsel, men vilken kostnad?
Vi har byggt höns- och ank-gårdar med typ Gunnebostängsel, användt vanliga trästolp, och det var slitsamt att spänna nätet så det blev snyggt vid uppsättningen. Stolphålen grävdes med jordborr pga grusig placering, o har bara suttit uppe snart ett år, så vi får se hur mycket stoparna ger sig..
Det känns som om det ska vara en stor hage är hundnät uteslutet pga priset ( som brukar vara relevant ) och fårstängsel kan de båda krypa igenom eller hoppa över, så jag vet inte??

Hoppas du hittar din lösning.

Annika

Hmm... Ja jo priset är ju en viktig fråga i det hela. Tanken med att sätta staket runt apellplanen är inte att hundarna ska kunna stängas inne helt utan det ska bara vara en lösning som gör att folk känner sig lite tryggare med att träna med hunden lös. Det är ju skog på alla sidor om gården så det är inget sådant som gör att det skulle vara någon fara igentligen att ha apellplanen helt öppen, men tanken var ju också att fåren ska kunna användas som gräsklippare där och då är det praktiskt om det är helt stängslat (och då får man ju inhägnad hundträningsplan på köpet liksom). Tänker även att det är mest praktiskt att använda sig av samma typ av stängsel på alla dom olika hagarna (som ligger intillvarandra), men det kanske inte är så?! Någon som har några andra förslag på hur man kan lösa det hela??

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 16:23 »
Ska du använda elstängsel måste du väl ha elen avslagen vid hundträning? All eldressyr är ju förbjuden på hund. Ska du ha bara tre - fyra trådar som sitter tror jag hundarna struntar i dessa.... Skulle nog satsa på gunnebo fårnät i det här fallet.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Celsius

« Svar #8 skrivet: 30 dec-08 kl 17:54 »
Ska du använda elstängsel måste du väl ha elen avslagen vid hundträning? All eldressyr är ju förbjuden på hund. Ska du ha bara tre - fyra trådar som sitter tror jag hundarna struntar i dessa.... Skulle nog satsa på gunnebo fårnät i det här fallet.

Självklart måste elen stängas av när hundarna ska vara i närheten!!! Och precis som du säger så struntar nog hundarna i 3-4 trådar, därför trör jag med på gunnebo fårnätet.. Men ingen som har någon annan tanke i det hela??

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 30 dec-08 kl 18:24 »
Gärsgård!!!
Himla vackert och lämpligt att hägna in både får och hundar.
Aningen dyrt kanske.....
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ulfg

« Svar #10 skrivet: 30 dec-08 kl 19:24 »
För att följa upp Erikas tips om gärdsgård så kan man slå ner bra stolpar med 3 m:s mellanrum och fläta gärsgård med lövsly från röjning, 1-3 cm diam, 3-8 m l slanor. Ett fruktansvärt arbete, men blir förbaskat snyggt och är kostnadseffektivt. Kräver att du har skog som du röjer och att du får fylla på med nya slanor allteftersom. Ett tips för  mindre hagar eventuellt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 30 dec-08 kl 20:12 »
Precis ulfg, jag har påbörjat lite sånt, då vi har hasselbuskar överallt. Jag kör med rejäla stolpar på ca 3m mellanrum, men med slystolpar emellan. Minst två. Staketet blir väldigt stabilt då. Problemet är att det tar tid att såga ner och släpa hem, men väl på plats går det fort att fläta. Helt gratis (bortsett från stolpar och motorsågsbensin) och blir väldigt snyggt + att man rensar i hagarna. Alla djur kan gå där, även hundar och man kan komplettera med en eltråd över för att kor och hästar inte ska trycka på det.

Celsius

« Svar #12 skrivet: 30 dec-08 kl 20:16 »
Ja det låter helhäftigt, men det är inte aktuellt just nu tyvärr. Men kanske något att tänka på tikll framtiden..

Fåraherden

• -
« Svar #13 skrivet: 05 jan-09 kl 19:39 »
Enligt min mening är eltråd det allra bästa, i kombination med en bra stängselapparat.

Nät, vanligt, gammaldags, av metalltråd, är inget vidare.
Det är kämpigt att sätta upp, kräver mycket och dyra stolpar för att stå. När fåren trycker på och töjer ut nätet ärt det svårt att reparera. En del raser lär sig samarbeta, klänger upp på nätet i samlad tropp, då knäcks stolparna. Det är långt ifrån underhållsfritt. Jag avveklar succesivt mina nätstaket.

Eltrådarna är betydligt lättare att spänna där något går sönder. Kniper det byter man ju en tråd lätt. Jag brukar ytterst sällan tvingas röja under mina trådar. Betas hagarna kontinuerligt äter de ut under tråden. Värre om man låter det stå tills det blir långt och är lite vått. Då kan det behöva röjas med grästrtimmern.
Mot attraktiva ytor, som trädgård, andras åkrar och liknande, kan det gått fyra-fem trådar, mot skogen har jag trem, eller rentav två. Det går utmärkt.
Har man varg är det ju en annan sak.

Elnät är OK men svindyrt. Det ställer också stora krav på spänning och stolpar. Ett problem är att de nedersta trådarna inte, av förklarliga skäl, kan vara strömförande. Jag har sett får som listat ut det och helt enkelt krupit under.

Sammanfattningsvis! Med den erfarenhet jag idag har skulle jag aldrig någonsin slita med att sätta upp metallnät

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ulfg

« Svar #14 skrivet: 05 jan-09 kl 20:34 »
Instämmer med Fåraherden om elstängsel kontra fårnät. Men det är många som misslyckas med elstängsel för att inte jordningen blir tillräcklig. Istället för att peppra på med jordspett grävde jag sist helt enkelt ner 15 m kopparkabel, grunt i en låglänt, fuktig gräsmatta. Oj vilken jordning det blev. Man skall ju ha 1 m jordning till varje Joule. Ett aggregat på 6-7 joule kräver alltså 6-7 spett vilket är ganska mycket. Kabel, grunt nergrävd mycket lättare och bättre.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 05 jan-09 kl 22:16 »
Bra fårnät och bra stolpar håller bra!!!! Men det mesta som säljs idag är skit, därav resultatet.
Är emot el, för det är väldigt onaturligt och kräver konstant energi. Nät är nästan lika fel, men en utveckling av gamla metoder. Håller länge och är svårforcerat om man använder rejäla grejor.
Men jag håller på slystaket! Eller gärdesgårdsstaket! Är för de flesta nästan gratis, men kräver en viss arbetsinsats.

trädman

« Svar #16 skrivet: 06 jan-09 kl 01:09 »
Bra fårnät och bra stolpar håller bra!!!! Men det mesta som säljs idag är skit, därav resultatet.
Är emot el, för det är väldigt onaturligt och kräver konstant energi. Nät är nästan lika fel, men en utveckling av gamla metoder. Håller länge och är svårforcerat om man använder rejäla grejor.
Men jag håller på slystaket! Eller gärdesgårdsstaket! Är för de flesta nästan gratis, men kräver en viss arbetsinsats.

Just i frågeställarens fall kanske inte elstängsel är idealisk med tanke på hundträningen. För att hålla får och kor inne tycker jag dock elstängsel är oslagbart.

Jag tror felaktig/slarvig/dålig montering av nätstaket är ett minst lika stort problem som materialkvaliteten. De av våra nätstaket som varit norggrannt uppsatta, spända stagade osv har hållit länge. Vi avvecklar dock också våra nätstaket succesivt. Att bygga slystaket är inget alternativ för vår del. Det är definitivt inte billigt om man vill ha något för det nedlagda arbetet.

När det gäller elstängslets elförbrukning så är den kostnaden i sammanhanget i princip försummbar. De största aggregaten (exv Speedrite 36000, dvs 36 J vilket är rejält kraftigt) drar 50W. Står det på årets alla timmar blir det ca 440 kWh. Ett mer normalt aggregat drar mindre än hälften, och kanske inte är på året om.

Fåraherden

• -
« Svar #17 skrivet: 06 jan-09 kl 09:17 »
Nej det är riktigt. Jag har ett rejält aggregat. Det har märkeffekten 23 watt. Mindre än en glödlampa. Mitt lilla aggregat, drar hela elva watt.
Visst man kan säkert bygga stabila nätstaket. Problemet är att de inte bibehålls ändå. Mina får, oavsett ras, tänjer ut maskorna och slakar nätet succesivt, Det spelar ingen roll hur hårt man spänner. Problemet är att de inte har någon respekt för nätet. Enda sättet för mig att lösa det har varit en eltråd på insidan.

Sedan kan man väl tycka att det är mer naturligt att släpa ut en massa tryckipregnerade stolpar och metallskrot i hagarna. Jag tycker inte det heller är så naturligt.
Man kan naturligtvis hoppa över det impregnerade virket, men DÅ får man verkligen underhålla.
Jag har slitit en hel del för att röja bort gammalt fårnät som min föregångare lämnade på platsen.

Slystaket, tja, får du fåren att gå kvar i det är det väl bra. Vi har bortåt 15 hektar inhägnat. Kan bli lite jobbigt.

Det bästa vore väl om man helt kan rationalisera bort staketen. Men det funkar ju för rätt få. Jag prövar ibland sommartid, jag bor avsides. Man måste då stänga  trädgården, om man vill ha något kvar där.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser