Jag tror att det här är rätt forum att fråga i ... Inför julen syltade jag ingefära, men istället för att blanda med socker så blandade jag ingefäran med honung. Den har stått i skafferiet (d.v.s. ca 17-20 grader) i några veckor och det har blivit som ett skum på ytan. Den smakar inte illa, men jag tycker mig känna en svag smak av alkohol. Hur vet jag om det är alkohol?
Kan den ha jäst av honungen? I så fall undrar jag om man kan utnyttja det vid vintillverkning?
Om jag vill göra vin av min syltade ingefära (har ett antal burkar) kan jag bara hälla i mer honung o vatten?
Grattis, du har fått vildjäst

Jag har gjort mjöd ett par gånger, och skaffat vildjäst genom att ställa en burk honung med vatten utomhus ett par dagar, sedan tagit in den och ställt med jäsrör. Sedan matar jag min lilla odling med mer honung i etapper tills den fått fart. Då dumpar jag vildjästen i 25 liter vatten med flera kg honung och låter jäsa ut.
Så svaret är att den kan definitivt ha jäst av honungen.
Det som kan vara svårt med vildjäsning är att man får en massa andra bakterier. Går det bra så tar jästbakterierna över och dödar dom andra, dåliga. Går det inte bra så känns det på smaken, för det blir ingen alkohol och det smakar apa. Därför är det bra att börja i litet kärl så man inte slösar bort sin stora laddning.
Det finns massa fina beräkningar för hur mycket socker till jäst o vatten för att få X% alkohol.....