Bär tart antar jag morsan kommer från norra uppland det är som en brödkaka med lingonsylt på hon sade att hon fick sånt när hon var liten.
Hon lånade en bok för 10-15år sedan som var utgiven av upplandsmuseet som innehöll uppländska recept och jag tror det fanns recept på bärtart i den men jag är inte helt säker.
Liby, Håkan & Nelander, Gunilla
Uppländsk undfägnad : matkultur och recept : tradition och anpassning
Upplandsmuseet: Uppsala läns hushållningssällsk., 1994. Cartonnage, 128s. 28x20cm, 700g. Rikt illustrerad. ISBN 9185618446 . I Uppländsk undfägnad bjuder Håkan Liby, 1:e antikvarie på Upplandsmuseet..., och Gunilla Nelander, hemkonsulent vid Hushållningssällskapet, på en minst sagt brokig meny. Den Uppländska matens rika kulturhistoria presenteras grundligt i text och bild och drygt 100 spännande recept gör det möjligt för var och en att praktisera kulturarvet vid den egna spisen.
Den borde gå att låna via närmsta bibliotek de tar ju hem på fjärrlån ifall de inte har den hemma.
Sökte på nätet och denna bok ska innehålla recept
UPPLÄNDSKA BRÖD
Boken Uppländska bröd innehåller 16 recept på t.ex. hårt rågbröd, surlimpa, bärtart och upplandskubb. Boken skildrar en ännu levande uppländsk matbrödstradition.
Författare: Kerstin Berg, H Harnesk, Håkan Liby.
Sidor: 62. Tryckår: 1981.
Förlag: Upplands fornminnesförenings förlag.