Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärtårta från Tierp?  (läst 3185 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Bärtårta från Tierp?
« skrivet: 28 dec-08 kl 11:40 »
Min Svärmors Farfar kom från Tierp och gilade nåt som kallas får bärtårta, fast på dialekt ;D Nån som har en aning om receptet? svärmor är lite sugen på det igen... Det är en sorts brödkaka på råg som är täckt med lingon av ngt slag.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mistel

• -
SV: Bärtårta från Tierp?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-08 kl 17:34 »
Bär tart antar jag morsan kommer från norra uppland det är som en brödkaka med lingonsylt på hon sade att hon fick sånt när hon var liten.

Hon lånade en bok  för 10-15år sedan som var utgiven av upplandsmuseet som innehöll uppländska recept och jag tror det fanns recept på bärtart i den men jag är inte helt säker.

Liby, Håkan & Nelander, Gunilla
Uppländsk undfägnad : matkultur och recept : tradition och anpassning
Upplandsmuseet: Uppsala läns hushållningssällsk., 1994. Cartonnage, 128s. 28x20cm, 700g. Rikt illustrerad.  ISBN 9185618446 . I Uppländsk undfägnad bjuder Håkan Liby, 1:e antikvarie på Upplandsmuseet..., och Gunilla Nelander, hemkonsulent vid Hushållningssällskapet, på en minst sagt brokig meny. Den Uppländska matens rika kulturhistoria presenteras grundligt i text och bild och drygt 100 spännande recept gör det möjligt för var och en att praktisera kulturarvet vid den egna spisen.

Den borde gå att låna via närmsta bibliotek de tar ju hem på fjärrlån ifall de inte har den hemma.

Sökte på nätet och denna bok ska innehålla recept

UPPLÄNDSKA BRÖD

Boken Uppländska bröd innehåller 16 recept på t.ex. hårt rågbröd, surlimpa, bärtart och upplandskubb. Boken skildrar en ännu levande uppländsk matbrödstradition.

Författare: Kerstin Berg, H Harnesk, Håkan Liby.
Sidor: 62. Tryckår: 1981.
Förlag: Upplands fornminnesförenings förlag.

Carina Von C

• Norrbotten
SV: Bärtårta från Tierp?
« Svar #2 skrivet: 28 dec-08 kl 18:22 »
Bärtart ur Uppländsk undfägnad.

Från Domarbo, Tolfta socken.

Sats till 4 bärtartar

12 potatisar
4-5 dl vetemjöl

Till gröten:

4 morötter
1/2 rödbeta
3 1/2 dl lingonsylt
1 dl grovt rågmjöl

Koka potatisen dagen innan. Mal potatisen i köttkvarn eller använd matberedare. Bruka i vetemjöl och lite salt i potatisen så att det blir en smidig deg som går att kavla. Kavla ut fyra runda, tunna kakor, stora som en tallrik och picka med gaffel. Grädda kakorna tills de blir lite "rosiga" ca 25 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Förbered fyllningen under tiden. Koka morötter och rödbetor tills de blir mjuka. mal i köttkvarn eller finfördela i matberedare. Koka i hop rotfrukterna med lingonsylten och vispa i rågmjöl till en smidig gröt. bred gröten över kakorna, var noga med att täcka kanterna.

Jag har inte provat den själv!

Uppländsk undfägnad är en jättebra bok med många recept från bondesamhället och självförsörjningens dagar.

Molly

"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser