Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syresättning av fiskdamm?  (läst 7654 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Syresättning av fiskdamm?
« skrivet: 26 dec-08 kl 19:44 »
Det finns anledning att tro att våra fiskar behöver mer syre i vattnet. Har ni några fiffiga lösningar?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

• -
SV: Syresättning av fiskdamm?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 19:51 »
En vanlig dränkbar pump av något slag som skickar upp vatten i luften, vatten som sedan för med sig syre ner i dammen igen. Så har vi det.
(Vi har lett upp vattnet genom en slang som mynnar ovanpå några flata stenar och faller porlande ner mot vattenytan, enkelt men effektfullt.)
« Senast ändrad: 27 dec-08 kl 09:46 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 dec-08 kl 09:37 »
Hur stor är dammen?
En fontän är nog som sagt ett vettigt alternativ. Vill man inte ha en fontän kan man köpa en syresättningspump, http://www.simontorp.se/pageArticle.aspx?SiteMenuID=4&menuID=34

En snygg lösning är att anlägga en liten bäck och pumpa upp vattnet från dammen i den, den måste ha något vattenfall eller iaf lite mera "sprittande" strömmande partier, botten i bäcken bör vara ojämn (gärna ex. ärtsingel) och sedan lite stora stenar och vindlande gång så att vattnet måste "jobba" sig fram lite. Bäcken är dessutom mkt rofyllt att lyssna på och vackert att se på...

Om jag minns rätt från min skoltid i trädgårdsutbildningen så finns det saker som man kan göra för dammens välbefinnande i det lite längre loppet. Bland anat ska en damm ha ganska mkt sol för att "må bra", tror att det var någonstans runt minst 5-6 timmar sol om dagen.

fishyerik

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-08 kl 13:03 »
Att skapa ökad kontaktyta mellan vatten och luft höjer syrehalten om syrehalten inte redan är mättad. Dessutom blir vattnet av med en del skadliga gaser också, metoderna som föreslagits i tråden är några exempel på hur man kan göra.

I istäckta dammar sker inget gasutbyte, vilket inte är så bra i näringsrika/fisktäta dammar, varvid det kan vara lämpligt att ta upp hål i isen, tänk bara på att om man gör det med yxa så blir det ungefär som att klubba lake om det finns fisk i närheten. 

Om det bara handlar om att öka syrehalten kan man använda en oxydator, lite info finns här: http://www.oxydator.de/ det går även att söka på oxydator, de går att bygga själv, och det enda som kostar nämnvärt då är väteperoxiden, den kräver även viss försiktighet vid hantering. Om man tillverkar oxydator själv kan det behövas en del injustering för att få den att fungera som man vill. Det är en del att sätta sig in i, men oxydator kan vara en lösning om man inte till exempel inte har tillgång till el.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 dec-08 kl 13:16 »
Om det finns växtlighet (fotosyntes) i vattnet som inte är till men för fisken, tillför det syre.

Skulle väl oxå gå att pumpa ner syre på sådant sätt som man gör i aqvarium med en porös sten i botten. Det kan inte kosta mycket att pumpa luften.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 27 dec-08 kl 18:27 »
Hej!
Frågan är om inte vattenväxterna förbrukar mer syre än de tillför på vintern. Kransalger är annars en trevlig snabbväxande alg. Kräftorna äter den men jag vet inte om det finns någon fisk som är förtjust i den.
MVH
Jan

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 27 dec-08 kl 18:42 »
Ungefär så stor är dammen, jämför med shetlandspoony och varmblodstravaren i bakgrunden.. Men bortse från yxan 8)

Ström går att ordna fram. Jag antar att det  är bara vinterhalvåret problemet uppstår? Våra stora dammar verkar fungera bättre.. tror vi..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 28 dec-08 kl 01:32 »
Ok, djup? Hur mycket fritt vatten är det kvar när det är som mest fruset? Vad är det för fisk? Hur näringsrik är den?

Om fisken inte matas eller att det på något annat sätt är väldigt näringsrikt brukar det inte bli problem med syret, om det inte är så grunt att en påtaglig del av vattnet fryser till is.

Växter och alger som dör på hösten bryts ner under vintern, då förbrukas syre och Co2 bildas. Även växter och alger som lever förbrukar syre när de inte växer, dock så dvalar växterna så de är inte särskilt aktiva, mänga växter offrar en rätt stor del av biomassan till vintern, och den bryts som sagt ner under syrekonsumption och Co2-produktion, allt detta ökar i betydelse ju mer växter och alger man haft i dammen i slutet av sommaren, det är inte alls säkert att det finns ett problem i det här fallet.

Man kan pumpa vattnet på olika sätt, eller pumpa ner luft, eller hålla en vak öppen genom att ta bort is, alla dessa sätt släpper in syre i vattnet och ventilerar bort skadliga gaser. Oxydator höjer "bara" syrehalten, vilket iofs får fiskarna att klara högre Co2-halt utan att ta skada.

Det beror då alltså mycket på hur hårt biologiskt och näringsmässigt belastad dammen är, och vad det rör sig om för fisk samt hur kall vintern blir om det överhuvudtaget är aktuellt med någon åtgärd. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser