Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säsongens första lamm!!  (läst 10743 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
Säsongens första lamm!!
« skrivet: 26 dec-08 kl 09:33 »
 :D :D :D

Imorse låg en ny liten kille inne hos tackorna. Pigg o söt, förståss!
Foto kommer senare..

Annika

AnnaPanna_is_back

SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 09:47 »
Grattis till det nya lilla livet! Förutsätter att mor och son mår utmärkt!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 26 dec-08 kl 12:15 »
Åh vad härligt! Längtar till våra lamm kommer... men det dröjer säkert fram emot juni i nästa år, samtliga tackor är årets nämligen...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Putte E

« Svar #3 skrivet: 26 dec-08 kl 12:20 »
härligt är roligt när de blir lite lamm igen..vi fått lite styft 30 lamm hitills å fler är på väg i nyårshelgen blir de ca 15 lammningar

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 26 dec-08 kl 12:21 »
Åh vad mysigt... Längtar nästan till våren, även om det också är skönt med en liten "andhämtningspaus" just nu....  ;)

Våra lamm kommer nog inte förrän i april, men förhoppningsvis får vi ett par kalvar om nån månad eller två!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 14:25 »
Grattis till bääbis!
Jag längtar oxå tills våra börjar lamma, men jag tror dom håller på sig tills tidigast i slutet av mars.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 14:28 »
Va härligt! Vi hoppas oxå på lamm i vår, men man kan ju aldri veta med en rookie, han är ju inte beprövad vår herre ihagen! ;)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 26 dec-08 kl 15:31 »
 ;D ;D
De mår utmärkt båda två, tack!
Stor o stark o pigg gosse, redan döpr till Rudolf, även fast nosen var mörk.
De är för ljuvliga, de sprillans nya, och de blir bara ljuvligare efter några dar, när de blir livligare.

Annika

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #8 skrivet: 27 dec-08 kl 18:09 »
Vi fick vårt första den 23:e december.. Rudolf heter han oxå ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 27 dec-08 kl 18:14 »
Tidiga lammningar  ;)  slaktar ni dom som vårlamm nu i April ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #10 skrivet: 27 dec-08 kl 18:18 »
Svårt att säga om han blir klar i tid.. mycket Shropshire i honom..
Har ingen erfarenhet av köttkorsningslamm än.. har bara haft renrasiga Gute- och shroppelamm innan..
Vi provar oss fram än så länge..
Men förhoppningen finns att han kan bli påskalamm :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 28 dec-08 kl 18:24 »
Vi köpte ett antal tackor i höstas. De hade gått med samma bagge sen förra betäckningen... så hos oss kommer lammen att komma eftersom..
Inte så fiffigt, men nu är det så. Det kommer att komma ett gäng till inom snar framtid, och jag hoppas att vi hinner få upp vikterna i tid till påsk. Vi får se. Jag kommer dock att försöka betäcka dem tidigare i höst, iallafall dem grupp som lammar nu. Tiden får utvisa om jag lyckas.

Annika

maunen

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 dec-08 kl 20:28 »
Jag har också lammning nu, men jag tycker inte om att de ska lamma mitt i vintern, jag hade föredragit april-juni. Jag hade ett lamm förra året som föddes  på julafton, han fick heta Rudolf och brorsan heter Claus  ;D. I år lammade den första 14nov, nästa 14dec sen har det kommit nå´n och nu de senaste 3 dagarna har det varit 3 som lammat mellan 12-24tim mellanrum, satt uppe till 5 i morse, pust, så det blir tidig kväll ikväll, såvida ingen verkar vilja lamma inatt, det är 2 som är mest misstänkta nu.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 31 dec-08 kl 14:22 »
 :D
 Igår fick Rudolf en Kompis!! Ett väldigt litet bagglamm ( Rudolf var väldigt stor o livskraftig redan från start ),  som jag var en smula orolig för i början. Vi ställde dem i liten lammhage, så de inte skulle tappa bort varandra. Idag är han mycket piggare, så imorgon får han komma ut.

Rudolf är HELT OTROLIGT UNDERBAR, såsom lamm ska vara. Benen har ett eget liv, och det är bara för kroppen att hänga med i svängarna. Det blir mer kontoll för var gång man ser honom, dock.
Foton kommer givetvis!

Annika

Ang betäckningstider/lammningstider..  Jag tänker försöka tidigarelägga lammningarna, så de är slaktmogna tidigare, så lammen slipper stå och vänta i veckor ( som i år ) innan slakteriet har tid.. + att det är bättre betalt. Då får mina tackor vila o äta upp sig på sommaren, och är förhoppningsvis i utmärkt skick inför nästa säsong.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 01 jan-09 kl 22:41 »
 :D Igår kväll kom det en tjej! Vi fick förmånen att delta under förlossningen, och det är fantastiskt att se hur fort det går att resa sig o hitta spenen! ( Vi blev dock en smula försenade till Nyårsfirandet, men vår ursäkt godtogs! )

Nikita som tjejen heter är väldigt pigg, och äter för att växa ikapp Rudolf..

Lille Kompis får ligga i med spenarna för att komma ikapp.. Kategorin SÖT vinner han dock lätt!

Annika

klorofyll

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 jan-09 kl 09:43 »
Grattis till de små! Här får vi vänta till framåt mars. . .
Men när lammen kommer är allt jobb under kalla vinterdagar bortglömt.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 02 jan-09 kl 20:09 »
På tal om jobb under kalla vinterdagar.. imorse hade vi fått tvillingar, 1+1, nerkylda o hittar inte spenarna, för mamman är så lågställd. De stod o sökte långt upp i ljumsken på henne. Värma lamm, mjölka ur, flaska, sätta tillbaka, vänta, gossen lägger sig ned och diar!!, flickan fattar INTE, väntar, håller fast mamman och hon får hjälp att hitta spenen, väntar, hjälper igen, lägger sig ned hon med o diar, och sen gick vi in..
Jag VILL inte ha flasklamm, men det är ju så jävla svårt att låta bli att hjälpa.
Tur att gubben kommer ut i ladugården först imorgon.

Annika

öbo

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 07 jan-09 kl 14:51 »
Hej ny användare här :D
vi har en mindre besättning på 35 tackor, korsning pälsfår/texel och dorset/ shorpshire. Vår lammning började på lucia o pågår för fullt. Jag har hittills fått 24 lamm. Vi började för 3 år sen med lammning den här tiden.
mvh öbo
« Senast ändrad: 07 jan-09 kl 14:57 av öbo »

öbo

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 07 jan-09 kl 14:56 »
o här kommer några bilder

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 07 jan-09 kl 17:10 »
Åhh, vad jag längtar....
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser