Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säsongens första lamm!!  (läst 7640 gånger)

Bäck

• -
    • Sweet Working
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #80 skrivet: 19 apr-09 kl 16:14 »
tjooohooo!
Igår kom våra första två, en tacka och en bagge.
Och idag kom två små tacklamm, jag och min mor satt på första parkett som publik.

/Stina

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #81 skrivet: 20 apr-09 kl 21:59 »
Idag klipptes våra tackor och de tidigare födda tacklammen som ska vara kvar.. och sen skjutsade vi ut 12 små flickor med en sträng fostermor på bete, kraftfoder och hö finns tillgängligt, för gräset har ju inte kommit igång så mycket, men det finns! Kvar i stallet: bagge med sällskap, samt de damer som var lite sena i leverans av bebbar.

Annika

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #82 skrivet: 21 apr-09 kl 09:07 »
Gissa om vi blev förvånade i mitten av förra vecka!
Låt oss ta det från början. Vi har precis skaffat 4 finullstackor från två olika ställen (oklippta ungtackor som ej skulle vara dräktiga). De har varit hos oss i ett par-tre veckor och i onsdags morse så hade ena fått tvillingar. Som oerfarna nybörjare med får så blev vi lite chockade. Fick hjälp att klippa fåren och det står nu klart att även den andra tackan från samma ställe är dräktig och snart ska lamma. Då de var oklippta såg alla fyra tackorna ungefär lika stora ut, men nu när den ena lammat och alla är klippta så står det klart att de dräktiga tackorna är väldigt magra :( och förmodligen inte fått tillräckligt med foder innan vi tog hem dem till oss. Nu får de så mycket deras magar klarar och förhoppningsvis lägger de på sig lite.
« Senast ändrad: 22 apr-09 kl 09:54 av Ferguson TE20 »
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

bacillen

« Svar #83 skrivet: 21 apr-09 kl 23:20 »
Våra första gutelamm föddes i fredags. Äntligen!!

Litet vackert tacklamm. Bellatrix Lestrange

Och lilla bagglammet Sirius Black
Jag visste inte att de hade så utvecklade hornanlag på direkten, gulligt!

Nobody puts baby in a corner

Tindranu

• Småland
« Svar #84 skrivet: 23 apr-09 kl 10:17 »
ÄNTLIGEN!!!

Nu är de här...ett tacklamm o ett bagglamm...
SÖTNOSAR!!
Lite mackelimang o få tacklammet o äta men efter mycket träning
så ser det ut som hon fattat grejen.... ;)
Tackan jobbade hela tiden med att hon inte fick lägga sig ner o vi
tolkade det som om att hon ville bli mer mjölkad....
Det verkar funka o alla är nöjda!
« Senast ändrad: 23 apr-09 kl 10:19 av Tindranu »
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 7 användare (1 dolda)
Klasb, Gröfre Slissing, kretslopp, alternaiv, Vispen74, bibliotek

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser