Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säsongens första lamm!!  (läst 10905 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #60 skrivet: 31 mar-09 kl 12:29 »
Nu har lamningen satt igång här också!  :D Två fina tacklamm och efter en tacka som egentligen skulle ha slaktats i höstas men, eftersom hon är så himla trevlig och go fick hon en chans till.

Vet inte om ni minns men, det var den första tackan som lammade för mig efter att vi skaffat får. Hennes första lamm låg med armbågen först och jag var nybörjare och klarade inte av att rätta till felläget. Till slut fick jag köra bort till kobonden och hämta honom mitt i sådden för att få hjälpt med att rätta till. Han fick ut det första lammet och sen tog jag ut det andra men, tyvärr så var de båda döda. Ifjol så hjälpte jag ut hennes första lamm och det dog strax efter födelsen. Det andra lammet blev en stor och fin bagge. Så mot bättre vetande fick tackan vara kvar en vinter till och nu gick det så bra. Hon skötte allt helt själv. Jag höll bara ett öga på avstånd.  ;D Så glad jag blir. Två tacklamm dessutom!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #61 skrivet: 01 apr-09 kl 20:12 »
Härligt att det gick bra, javill! Grattis till tacklammen!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #62 skrivet: 01 apr-09 kl 20:22 »
Även här går vi i väntans tider.. Stackarna ser väldigt klumpiga ut, kantiga och de sparkar i magarna, juvrena börjar komma.. kan inte var såååå långt kvar:D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #63 skrivet: 01 apr-09 kl 23:39 »
Härligt att det gick bra, javill! Grattis till tacklammen!

Tack tack! Kom precis in från fårhuset. En tacka till har lammat och hon fick tre lamm. De var ganska jämna i storlek och alla hade ätit när jag gick in. Två tacklamm och ett bagglamm. Mammatackan fick två lamm ifjol men, det ena hade varit dött ett bra tag (skrev om det i någon annan tråd) och det andra kom nog lite tidigt men, gissar på att det var pga det döda lammet. Så nu hoppas jag bara det går bra för tackan med tre lamm för det har hon inte haft förr. Men, hon slickade på alla och pratade med dem så jag hoppas det går bra.  :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 02 apr-09 kl 14:45 »
Yes, Yippi, JAAA vi har klart!!!
I morse kom de två sista flickorna, Xena o Nemi, igår föddes bröderna Hulken o Brutus. Äntligen är oron över för denna gången. Resultat 17 pojkar ( + 3 döda = 20 ), 20 flickor ( + 4 döda = 24 ).
Jag är trots de döda nöjd med årets lammning, nybörjarna har i stort klarat det bra. Nu ska jag bara njuta ett tag! ;D

Annika

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #65 skrivet: 02 apr-09 kl 20:21 »
Tack tack! Kom precis in från fårhuset. En tacka till har lammat och hon fick tre lamm. De var ganska jämna i storlek och alla hade ätit när jag gick in. Två tacklamm och ett bagglamm. Mammatackan fick två lamm ifjol men, det ena hade varit dött ett bra tag (skrev om det i någon annan tråd) och det andra kom nog lite tidigt men, gissar på att det var pga det döda lammet. Så nu hoppas jag bara det går bra för tackan med tre lamm för det har hon inte haft förr. Men, hon slickade på alla och pratade med dem så jag hoppas det går bra.  :)

Vi hade vårt första trillingpar förra året, tyvärr gick det inte bra eftersom vi missade att ett av lammen fick för lite mat. När vi märkte att han började bli svag så var det tyvärr för sent. :'( I år har vi fått trillingtjejer (inte samma mamma) och än så länge går allt bra. Vi stödmatar allihop (fast de är måttligt intresserade..) för att märka i tid ifall någon inte får tillräckligt mycket mat av sin mamma.

Så det kan vara ett tips, att erbjuda ersättning redan nu. Hoppas att det går bra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #66 skrivet: 02 apr-09 kl 22:49 »
Vi hade vårt första trillingpar förra året, tyvärr gick det inte bra eftersom vi missade att ett av lammen fick för lite mat. När vi märkte att han började bli svag så var det tyvärr för sent. :'( I år har vi fått trillingtjejer (inte samma mamma) och än så länge går allt bra. Vi stödmatar allihop (fast de är måttligt intresserade..) för att märka i tid ifall någon inte får tillräckligt mycket mat av sin mamma.

Så det kan vara ett tips, att erbjuda ersättning redan nu. Hoppas att det går bra!

Tack mille. Vi hade flera trillingfödslar ifjol och överlag blev de klenare än de andra. Tror de hade behövt extra mat innan avänjningen och efter den för det var då jag tyckte de började tunna ur. När de var mindre så höll de sig bra på mammans mjölk. I alla fall alla utom en men, han var dålig av någon anledning som vi aldrig listade ut.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #67 skrivet: 03 apr-09 kl 08:00 »
Årets förstfödda om sagt va. Anlände igår.
I natt kom det ett tvillingpar.. nu rullar det på.. :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #68 skrivet: 03 apr-09 kl 13:39 »
Jättefin, både nr 1 och tvillingarna. Må tro att jag är avundsjuk så det skriker om det!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #69 skrivet: 03 apr-09 kl 15:12 »
Det kommer det kommer ska du se......... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #70 skrivet: 04 apr-09 kl 23:10 »
Men vingklippt, inte vara avundsjuk, tar bara tid och kraft ju!  :o

Jättefin, både nr 1 och tvillingarna. Må tro att jag är avundsjuk så det skriker om det!
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #71 skrivet: 05 apr-09 kl 19:10 »
Nu behöver jag inte vara avis längre, årets, och gårdens, förstfödda lamm är här! ;D

Kamela, våran nervösa ungtacka, fick en liten bagge i eftermiddags! Felläge som jag fick rätta till, och sedan kom den lille ut utan problem. Tackan var lite medtagen och kom inte igåmg att slicka direkt utan en del hinnor hann torka in, men nu verkar mor och son må bra, tackan äter ensilage och dricker och den lille diar.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #72 skrivet: 05 apr-09 kl 21:39 »
Härligt vingklippt!

Grattis till gårdens första lamm!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #73 skrivet: 06 apr-09 kl 17:31 »
Tack! Här kommer underverket en gång till! ;D

nysse

« Svar #74 skrivet: 07 apr-09 kl 10:06 »
Så fick våran gute Ronja 2 lamm i söndags, båda svarta med vit på. ! kille och 1 tjej. Gulliga är dom.

Norna

• Blekinge
« Svar #75 skrivet: 07 apr-09 kl 22:22 »
Grattis till alla er som fått lamm!  :) Vilka fina bilder!  ;)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 08 apr-09 kl 22:45 »
Hmm  trodde ju det var slut med lamm, men en överaskning stod där i morse! En gosse född av en som jag trodde var tom. Duktigt jobbat av henne som inte fått extra tilldelning, massor av ben på den gossen och nu ska vi sätta dit lite kött oxå. Pigg o kry. Men nu är det slut med lamm iallafall ( om inte den andra jag tror är tom har en i magen hon med.. ) ;D

Annika

tessiem

« Svar #77 skrivet: 09 apr-09 kl 09:05 »
Våra första lamm har kommit!! Jihooo!
Bärta (förstföderska) födde 2 småttingar. Mor & barn verkar må bra! Efterbörden såg ok ut.
De små var pigga och försökte dia. Ska kolla närmare när jag kommer hem.
Eftersom jag är total nybörjare behöver jag råd..
Vad ska jag göra/tänka på?
Ge selen, hur mkt?
Ge extra kraftfoder?
Helsingefår är rasen.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 09 apr-09 kl 12:06 »
Tips o råd:
*Jag brukar provspruta tuttarna, så jag vet att lammen får mjölk. Någon gång har proppen suttit hårt, och en trött lamm kanske inte orkar "suga bort proppen".
* ett fruset lamm vill inte äta - värm det.
Fler?

Annika

Tindranu

• Småland
« Svar #79 skrivet: 19 apr-09 kl 09:29 »
O här väntar vi än......  :-\
Var nere några gånger i natt men, jo, jag såg att hon nog har lite förvärkar men...
inga bebbar.

Om alla härinne testar o skrika "KOOOM UUUUT" samtidigt... ? Näää..
Husse säger "de kommer när de ska" så vi får hoppas på det.
Det saknas inga höns, så hon kan inte ha svalt några, o jag har inte
heller låtit henne äta några fotbollar så.. .det måste va bebbar där inne!!
 ::)
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser