Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säsongens första lamm!!  (läst 10855 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Säsongens första lamm!!
« Svar #40 skrivet: 28 jan-09 kl 09:46 »
Okej,då får jag helt enkelt hålla mig till tåls ett tag till  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulla Krull

« Svar #41 skrivet: 31 jan-09 kl 13:56 »
det är inte tackans fel..
hänger på utfodringen.

Om det vore så enkelt så skulle man kunna slippa för stora lamm helt ;)
Det finns fler faktorer som påverkar lammets storlek och en av de viktigare är generna. Vissa baggar lämnar generellt större lamm, vissa lämnar dessutom sådana med stora huvuden fast de själva kanske inte har så stort huvud och är det då ett enfött lamm så kan det sluta så olyckligt att det blir så stort att det är svårt att få ut.

Vissa raser kan vara olämpliga att kombinera på vissa sätt t ex hade jag en Dorsetbagge som gav kraftiga lamm och han hade förtjusat sig i mina minsta Gotlandsfår som dessutom ofta fick ett lamm - katastrof! De fick inte gå tillsammans igen :(
Däremot har Dorsettackorna inga problem att föda fram lamm efter Gotlandsfårbaggarna som ofta är lite mer smala i huvudet och bogen.

Så vill man ha lättare lamningar på sina ungtackor så kan det vara idé att välja en "nättare" ras på baggen än de tunga köttraserna.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 31 jan-09 kl 20:56 »
Den tackan som fick bamsen är född 03 så hon är ingen nybörjare..
Jag har fått två stora lamm av två olika mammor, den andra kommer ut normalt, denna bamsen James ( ska fota honom ) skulle suttit som en kork, jag tror jag ska mista båda, men håller o drar som s.... 
Alla andra lamm har varit en smula små vid födsel.
Han växer även efter födsel som en tokig, synd att det var en kille, men mamman får ju mer försök på sig att tillverka flickor. Tillväxten är det iallafall inget fel på. Vi får hålla koll på henne nästa år.

Annika

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #43 skrivet: 09 feb-09 kl 22:01 »
Hej Annika,

Vi har fåt våra första 2 lamm för 5 dagar sen. Första lammning för oss som nybörjare! En tjuvbetäkning desutom. Dem skulle ha lammat i April alla 3. 
Är dina lamm bara i stallet så här års? Hur varmt eller kallt har du i dit stall? Kan dem gå ut?

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #44 skrivet: 10 feb-09 kl 17:09 »
6 dagar gammla Åsenlamm

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 12 feb-09 kl 12:28 »
Hej Andrea!

Vi har kall "lösdrift" till fåren, stängt inne de högdräktiga, men de lågdräktiga fick gå ute om de ville. När de första lammen blivit kaxiga nog att ta sig runt till den andra gruppen och därmed ta sig ut, stängdes dörren, så jag inte skulle ha hysteriska mammor som ropar på lammungar utom synhåll som inte hör något..

I år har vi en opraktisk spridning på födslarna, vilket gör att vi i dagsläget redan skiljt av de största klunsarna, bamseJames jag talat om tidigare, vägde över 20 kg efter 5 veckor, så han blev avskiljd redan då! Känns jäkla taskigt, men då de "tjuvsnuttar" och leker tuffa lekar med de minsta, tycker jag det känns bäst att skilja dem åt. Bagglammen bor i eget hus med egen hage. Känns tufft för de är ju bara lamm, må vara att kroppen är stor.
I framtiden kommer lammningarna att bli synkade, mycket mera praktiskt.

Annika

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #46 skrivet: 16 mar-09 kl 11:48 »
Idag fick vi årets första lamm! Minst två veckor för tidigt, så det är nog ett resultat av att bagglammen rymde till tackorna ett par veckor innan vi stallade in dem... ;)

Mamman är Rosa, vår tacka som fick slidframfall och haft bygel fram till nu. Allt gick jättebra och det blev ett svart tacklamm och ett vitt bagglamm.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 16 mar-09 kl 11:52 »
Jag har 5 tackor kvar som inte lammat, och två lamm som är klara för slakt när som helst!

Milla, vad skönt att det gick bra trots slidframfall o bygel, Grattis!

Annika

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #48 skrivet: 16 mar-09 kl 13:00 »
 ;D grattis till er alla och oh vad glad jag blev och vad jag längta att min tacka som ligger på mage kommer upp igen och att dem andra tjockisa kommer igång med lamningen. Har två som går och svaja det blir dags när som helst och varje år har jag ingen tålamod att vänta till äntligen äntligen första lammen anländer. I fjol fick vi dem först två 20. mars så...? Kanske den här veckan?!
Har det så bra så länge jag återkommer så snart "det" har hänt.

nysse

« Svar #49 skrivet: 23 mar-09 kl 13:14 »
Våran Gutefår Sif fick igår 3 små, men den ena dog kort tid efter. Dom andra 2 är ser söta och pigga ut. Dom är svarta med vit på....ser ut till att våra 1 kille och 1 tjej.
Min sambo, jag och våran Västgötaspets Fenris så när dom 2 sista blev födt. Det är första gång för oss, så dett var väldigt spänande....
Nu går vi så och vänter att Ronja och Freja skal föda.......

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 mar-09 kl 10:07 »
Vår enda tacka överraskade ju oss i torsdags.

Hej Ulva,
Dom är otroligt söta, dina lammpojkar, det ser ut som om dom ha mycket mer päls än våra...
Vilken ras är dom ?
Man kunde ju skaffa lite tackor till   :-[

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #51 skrivet: 26 mar-09 kl 10:26 »
Hej Ulva,
Dom är otroligt söta, dina lammpojkar, det ser ut som om dom ha mycket mer päls än våra...
Vilken ras är dom ?
Man kunde ju skaffa lite tackor till   :-[

Föräldrarna är båda av blandningen finull/rya.
Om du tycker lammen var ulliga när dom var färska skulle du se dom nu. Riktiga pälsmonster  ;D
Dom har gått ute sedan dom föddes. Endast om det snöar och blåser mycket, på samma gång, går dom in i sitt lilla hus. Men bara för att morsan tjatar, inte för att dom vill ;)

(Förresten är Villemo en liten tjej)
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #52 skrivet: 27 mar-09 kl 19:54 »
några av våra finull/suufolk lamm.. födda nu i mars
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

gurkan

« Svar #53 skrivet: 27 mar-09 kl 19:59 »

Vilket fint skinn det blir av den till vänster!  :-X

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #54 skrivet: 27 mar-09 kl 21:51 »
japp  ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #55 skrivet: 28 mar-09 kl 09:45 »
 ;D ;D ;D
Nu har vi fått varan första lamm!!!!!!
Och som vanlig inte var det en av dem tackorna om dem jag trodde det händer när som helst ---- Nä, den som såg ut som att det här dröjer minst fyra veckor till var först.
Igår under eftermiddagen, ett jätte fint tacklamm!
 ;D ;D ;D

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #56 skrivet: 29 mar-09 kl 18:53 »
Nu har det satt i gång även här - 6 st hittills!  :)

Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 29 mar-09 kl 19:58 »
ha ha, snart är det klart hos mej, två tackor kvar bara!! ;D 
Det ska bli så skönt när alla är ute, väntans tider är påfrestande. Jag sitter just nu med mitt första blivande flasklamm i knät, imorgon inhandlas förhoppningsvis lammnäring ( hoppas det inte är slutsålt..). Gossen föddes imorse, storasyster är älskad av modern, men Curt inte. Trots mina ihärdiga försök att få modern att acceptera honom stångas hon envist, syster Emma är dock högt älskad. Han äter själv när jag håller fast mamman, men han är så jäkla liten... Så, mot mina principer, och det är ju lätt att ha principer tills man ställs inför verkliga situationer, så har jag nu ett flasklamm..

Annika

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #58 skrivet: 29 mar-09 kl 23:17 »
Här väntar vi fortfarande på att tacka nr 2 ska lamma, vi har väntat i 3 veckor nu och hon ser ut som hon svalt en medicinboll. Hade det inte varit för det svullna ljuvret och slidan hade jag trott hon bara var tjock  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tindranu

• Småland
« Svar #59 skrivet: 30 mar-09 kl 11:34 »
Oj vad jag längtar när jag hittade den här tråden!!
Snart kommer det nog en, kanske två, även till oss på Småländska höglandet.... ::)
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser