Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar ang. arbetshäst  (läst 9869 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Funderingar ang. arbetshäst
« skrivet: 24 dec-08 kl 21:43 »
Morsning!
Jag har några funderingar ang. arbetshäst och lite övriga "körningsfrågor"..

• Ras. Jag förstår ju att en ardenner är en av de mest vettiga ur arbetssynpunkt då den är kraftigt byggd. Men om man vill ha en mera lämplig ridhäst också (frugan rider) så är ju en mindre ras kanske lämplig. Valet står mellan en ardenner eller en Tinker/Irish Cob. Tanken är att de ska gå lite i skogen men på sikt även kunna användas lite i jordbruket, om jordruksplanerna blir verklighet så kommer det att vara 2 hästar som står för muskelkraften. Vad är era tankar ang. ras-val?
  • Bromsad vagn. Vid vilken storlek på lass börjar en broms vara nödvändig? Jag kommer att ha en vagn för att köra ut stockar med men även för div. transporter, vatten, sand o.s.v.
  • Hur mkt drar ni med hästen i skogen? Ni som kör i skogen, hur stora lass drar ni med era hästar om ni vill kunna arbeta en dag?  Jag har kört med timmersläde på barmark några dagar nu med en kallblodstravare, jag har lassat på så mkt som jag har vågat och kört några timmar men då har hon inte ens varit svettig...

//Mårten

fjäderfän

SV: Funderingar ang. arbetshäst
« Svar #1 skrivet: 24 dec-08 kl 22:05 »
ras spelar inte så stor roll båda är ju bra i arbetsynpunkt.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 25 dec-08 kl 09:59 »
Jag har en ardenner som ridhäst, och hon är alldeles utmärkt till det. fast jag rider bara i skogen förstås och har inga tävlingsambitioner. Men hon är väldigt framåt och lätt att trava och galoppera långa sträckor med. :)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 dec-08 kl 10:21 »
Vad är det för fel på nordsvensk/kallblodstravare?  :) Utmärkt både till arbete och ridning!!!!!!!!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 dec-08 kl 10:34 »
Vad är det för fel på nordsvensk/kallblodstravare?  :) Utmärkt både till arbete och ridning!!!!!!!!!!
Hejsan!
Jo det funkar ju bra med den jag lånar nu och det är ju en kalllodstravare.. Om man nu ska välja en häst i den "mindre" kategorin så är det lite "mjukare" faktorer som gör att jag hellre väljer en Tinker än en nordis/kallblodstravare.. :)

Priset och storleken är ju ungefär den samma mellan de två och då tycker jag nog att Tinkern är vackrare... :)

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 dec-08 kl 12:22 »
 Men man kan ju också värna om dom inhemska raserna :)

För dom flestas ögon är inte tinkern  en vackrare häst utan häftigare färg.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 dec-08 kl 12:38 »
Håller med Fraces, jag håller inte mina mjölkkor för att de är vackra heller.. ::)

Ardenner är mera klumpig än nordsvensk har jag för mig,Ardenner funkar bättre på åkern skulle jag tro..

Broms på vagn behöver du bara om du har jätte kuperad terräng, men då kanske hydrauldrift på vagnen oxå kunde vara nåt. ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 25 dec-08 kl 14:22 »
Förespråkar ardenner helt klart  ;D (konstig vore det annars..)

De är fina att rida också, går att rida dressyr och hoppa lite också men är kanske inte första valet om man vill tävla ;)

Men ardennern är STOR och kan bli jobbig om man handskas fel med dem. Fast det blir ju visserligen alla hästar. Det viktigaste är att du hittar en individ som du passar bra med.

Jag har ju två ardenner och de är olika som natt och dag... nästan iaf. Den gamle är klok och lugn men kan vara så j-vla envis ibland. Det går bara inte att övertyga henne ibland och då är man ganska liten... Men när hon vill så är hon envis på ett bra sätt och ger sig inte i arbetet... Min unghäst däremot går med på det mesta och samarbetar, dock kan hon vara lite lättskrämd och väcken men hon är ju inte så gammal.

Ett tips, åk runt och kolla på olika hästar hos uppfödare och hos andra som kör i skogen och så.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 dec-08 kl 15:00 »
 Hej före språkaingen spesijel ras utan sätsigs ner och begruda vad har ja för marker typ lera sdjord kuprat ochså vidare vad ska ja ha hästen till Funder på deta lite Hållsnihgar Pålle    HEJ mderator ja har sakttet förut om du ska vita med din röpenna så vii ja haen för kiaring eller skaja tolka deta som trakaserier Pålle
« Senast ändrad: 25 dec-08 kl 20:14 av pålle »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 dec-08 kl 18:35 »
Tackar för svaren! Jo helt klart måste man ju fundera på hur man ska använda hästen och vad den ska användas till.. Det är därför jag har skapat tråden, för att få så mkt beslutsunderlag som möjligt inför ett ev. häst-inköp.

Vad det gäller värnadet av inhemska raser så är ju det i.o.f. behjärtansvärt men jag känner att jag redan har dragit mitt strå till stacken vad gäller det, med fåren och grisarna, när det gäller hästen så känns det inte fullt så viktigt. Dels p.g.a. att rasen inte direkt är utrotningshotad, men även för att det känns som en häst som man ska arbeta så vill man att rasen (men även individen) så att säga ska "sitta som pinnen i skiten", d.v.s att den ska passa mig ordentligt på alla plan, både arbetsmässigt och känslomässigt.

Som jag har uppfattat det så är det alltså att ardennern är en mera renodlad arbetshäst, dvs att den är starkare och därmed kanske därför lättare att ha som arbetshäst om man bara har en arbetshäst, dn klarar av lite tyngre arbeten själv. Nackdelen är ju att den kostar en del i drift...

Fördelen med Tinkern skulle ju i så fall vara att den blir lite mera av en "allround-häst", att den är lite roligare att rida för frugan, och att den kostar mindre i drift. Nackdelen blir väl i så fall att den kanske inte klarar att ensam arbeta i det ev. framtida jordbruksarbetet.

Men fortsätt gärna att komma med förslag och tankar angående detta, jag lyssnar på alla förslag och råd även om jag sedan kommer att dra mina egna slutsatser och ta beslut därefter.. :)

Vad gäller den bromsade vagnen, på vår gård finns inga direkta backar att tala om, några småbackar men inget större. Det skulle alltså vara fullt möjligt att dra ett vagn med stockar utan att ha ett bromsat släp då? Även om drömmen är att kunna lego-köra lite i skogen med hästen så ligger ju detta ganska många år in i framtiden så i så fall så kan man ju vänta med ett bromsat förställ tills den dagen eventuellt kommer.

Frances

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 25 dec-08 kl 18:56 »
Kallblodstravaen får man bidrag för att föda upp för att den är utrotnishotad och nordsvensken ligger väl inte bättre till?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 25 dec-08 kl 19:23 »
Kallblodstravaen får man bidrag för att föda upp för att den är utrotnishotad och nordsvensken ligger väl inte bättre till?

Så sant!

Enligt mitt tycke är bruksnordsvenskar (och kallblodstravare, även om jag själv föredrar de förstnämnda) roligare i temperamentet än tinkers. Mer... jävlar anamma och explosivitet, liksom. (sedan tycker jag ändå inte att hästar ska se ut som kossor, dvs vara fläckiga  ::) så tinker skulle gå bort för min del ändå.  ;D)
« Senast ändrad: 25 dec-08 kl 19:54 av vingklippt »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 25 dec-08 kl 19:24 »
Jag måste ju förespråka tinkern aså klart då jag har tre st :)
Tinkern är ju en irländsk vagns/arbetshäst .
Tar man tex en Tinker vanner , den större och grövre modeller så har man ju en mkt bra och stark häst som även går att rida något mera avanserat på .
Att rasen sen är mkt vanlig och inteligent är ju ett jätte stort +.
Sen är det mkt lättare att finns bra utrustning till shyssta priser .
Att hitta en sadel tex till en ardenner är skitsvårt och bett , huvudlag mm mm finns ju inte överallt.
Men du Ju leta en Tinker/ardenner korsning så får du ju en klockren kombo ju :)
Hälsa frugan!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 25 dec-08 kl 19:33 »
 Jag skulle helt klart välja en Nordsvensk Brukshäst. Den har tillräckligt med kraft för att jobba (min Farfar och alla bönder runtomkring hade bara såna till alla körslor både i skogen och på åkrarna) och ett härligt temperament med stor arbetsvilja. Finns i alla möjliga färger (så det borde finnas någon som faller er i smaken)  och är den absolut vackraste rasen jag vet. Nån gång vill jag ha en egen Brukshingst. Tinkern är ju en "moderas" som gör at man får mindre häst för pengarna (enligt mig).
  Jag har provat på att använda dom i bla: Skogskörning, plöjning, potatisupptagning, precisionskörning i par, voltige (hur stavas det nu då? :-[) dressyr, banhoppning, kadrilj, tandhemridning, "terrängridning" (ta ut en kompassiktning och följ den över myrar och stock och sten). Och var det något som gick "mindre bra" så inte var det hästarnas fel ;)
                                 Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 25 dec-08 kl 19:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 25 dec-08 kl 19:56 »
Absolut, nordsvenskar fungerar till det mesta är även de regälare individerna är ofta oväntat smidiga.  Håller med Charlotte om att det är den vackraste rasen. Och det är bland nordsvenskarna jag träffat de största personligheterna.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 25 dec-08 kl 20:09 »
Att jämföra en kallblodstravare med en Nordsvensk brukshäst känns inte helt rätt tycker jag... Jag skulle utan vidare valt en nordsvensk brukshäst, dels för att rasen ligger mig varmt om hjärtat (min farfars far var med och startade upp Wången med flera fina hästar), dels för att den är robust, hälsosam, allsidig, lugn och tålig, och dels för att den är så underbart vacker... Jo, och så luktar den annorlunda än "vanliga" hästar oxå tycker jag...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

tessiem

« Svar #16 skrivet: 25 dec-08 kl 20:21 »
Frugan röstar också på nordsvensk brukshäst då en sådan i färgen musblack är min dröm.
Dock envisas mårten med att tinker är finare...
Ardenner går bort för min del då de är för stora (både i manke och bredd ;))
men, men..mårten får välja denna gång. Jag har ju min vackra halvblodsherre att rida på också... :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 dec-08 kl 20:34 »
Ok.. Jag inser att vi nog inte kommer så mkt längre vad gäller frågeställningen ang. valet av hästras.. :)

Hur är det då med den bromsade vagnen, frågan i mitt förra inlägg? Det är en problemställning som ev. ligger närmare i tiden än hästvalet...

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #18 skrivet: 25 dec-08 kl 21:20 »
Jag har en ardenner som ridhäst, och hon är alldeles utmärkt till det. fast jag rider bara i skogen förstås och har inga tävlingsambitioner. Men hon är väldigt framåt och lätt att trava och galoppera långa sträckor med. :)
Vi rider våran ARD Freja både på ridbanan och i skog o mark.....Hon går i form jättelätt och är sammarbetsvillig till tusen..Freja är en stor dam på 160 cm...mvh c.

fjäderfän

« Svar #19 skrivet: 25 dec-08 kl 21:21 »
jag skulle någ ha en bromsad vagn om man ska köra tunga grejer för hästens skull.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 2 användare
torbjorn, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser