Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kris i plånboken?  (läst 2648 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Kris i plånboken?
« skrivet: 24 dec-08 kl 07:33 »
DN menar så och det har blivit rusning till Lågprisvaruhusen, eller så har folk helt enkelt blivit klokare. :D
Utom de som varslats förstås och resten är psykologi?

Då är det bra med ekonomiskt oberoende och självhushållning, är det många här som klarar det?
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

LasseDalom

• -
SV: Kris i plånboken?
« Svar #1 skrivet: 26 dec-08 kl 14:46 »
Så är det alltid när det är "dåliga tider", även om man inte själv får det sämre ställt så påverkas man och handlar billigare.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 dec-08 kl 16:19 »
Jag ser inte vad som är så klokt med att gå till lågpriusvaruhus. Den branschen finns för att folk går på underbetalda jobb som de inte kan försörja sig på. När priser dumpas dumpas löner för de som är längst ner på botten i samhället. Det är raka vägen till mer lågkonjunktur.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 dec-08 kl 12:50 »
Varför skulle man betala mer än vad som behövs för en vara?  Den som måste handla billigt är ju den som har låg lön.

Höga löner utan produktivitetsökning, blir inflation.

Har du en anställning som inköpschef och inte hittar bästa pris, ja då får du snart sparken.

Hur skulle priserna se ut om inte konkurrensen fanns, förr när vi inte var så mobila då var den lokala handlaren tämligen fet, och med hjälp av krediter snart blev baggbölarnas representant på orten.

Vår närmaste affär är mycket dyrare än vad som man kan få två mil längre bort, den fungerar som  en jourbutik, dåligt sortiment, höga priser, och allt färdigförpackat från fabrik mycket långt härifrån.

Jag kan inte se att t.ex. Citygross skulle vara annat än ett ganska bra sätt att distribuera maten.

Det enda som kan slå dem är att köpa direkt från från en producent, och det gör jag i de fall det är möjligt.

Man ska handla mycket och sällan, ha ett gott förråd, så lägger man inte alltför mycket på att åka iväg.

När det gäller prylar, och det inte finns på loppis eller jag själv kan knåpa ihop, så har jag inte råd att lägga 5-7 ggr så mycket på fina gatan.

Nu är det förståss olika i olika landsdelar,  lägger man ner t.ex. ÖB i Jämtland, blir avståndet till närmaste ju ungefär som jag skulle åka till Jönköping för att handla.
Men här finn det 5 ÖB inom fem mil, det närmaste 10 km härifrån, och jag bor i (skånsk) "glesbyggd".

Jag ser inte vad som är så klokt med att gå till lågpriusvaruhus. Den branschen finns för att folk går på underbetalda jobb som de inte kan försörja sig på. När priser dumpas dumpas löner för de som är längst ner på botten i samhället. Det är raka vägen till mer lågkonjunktur.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Long Life

• Vid datorn
« Svar #4 skrivet: 04 jan-09 kl 07:37 »
ÖB brukar vi kalla Underskottsbolaget, det vi vill ha i reklamen saknas lite för ofta.

Lidl verkar mest underbetalda, dom stänger 18 och har betalt till 18, så dom börjar jaga kunderna innan ibland och så ska dom städa efter sig. Enda affären där man inte ska plocka i kassen vid kassan?

CityGross här har dålig belysning och Willys påstår sig ha billigaste matkassen.

Nu är det kul att kunna få scanna in varor själv hos Ica och Coop, men man får inget för att de sparar in kassajobb, möjligen lägre priser för alla. Men skönt att slippa köer, lite OT en söndagsmorgon  :P
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

JoakimS

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jan-09 kl 11:04 »
Någon beskrev för mig någon gång att om man köper billigare varor, ofta märkta med annat namn, så var det produkter som köpts in billigt utomlands och som i många fall inte följer de miljökrav som ställs hos dyrare affärskedjor i Sverige. Man skulle alltså vara lite av miljöbov om man köpte i vissa lågprisvaruhus.

Av samma orsak skulle det miljömässigt vara felaktigt att köpa piratkopior då dessa producenter troligtvis inte bryr sig om vare sig arbets- eller naturmiljö.  :-\

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 jan-09 kl 19:28 »
Jag var på en fabrik nere i tyskland där dom tillverkade delar till ett välkänt svenskt fordonmärke..  Med Logga och allt....
Senare samma dag spottede samma maskin ut samma produkt som reservdel.
Då var den märkt med en väldigt välkänd reservdelsförsäljares logga...

Ändras utsläppen bara för att varan är billigare till konsument och är sk Pirat?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #7 skrivet: 07 jan-09 kl 08:36 »
Någon beskrev för mig någon gång att om man köper billigare varor, ofta märkta med annat namn, så var det produkter som köpts in billigt utomlands och som i många fall inte följer de miljökrav som ställs hos dyrare affärskedjor i Sverige. Man skulle alltså vara lite av miljöbov om man köpte i vissa lågprisvaruhus.

Av samma orsak skulle det miljömässigt vara felaktigt att köpa piratkopior då dessa producenter troligtvis inte bryr sig om vare sig arbets- eller naturmiljö.  :-\
Lidl har en massa som inte har något om returpack, många småhandlare har import på samma sätt men nästan samma priser som de mer ansvariga.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #8 skrivet: 07 jan-09 kl 08:37 »
Jag var på en fabrik nere i tyskland där dom tillverkade delar till ett välkänt svenskt fordonmärke..  Med Logga och allt....
Senare samma dag spottede samma maskin ut samma produkt som reservdel.
Då var den märkt med en väldigt välkänd reservdelsförsäljares logga...

Ändras utsläppen bara för att varan är billigare till konsument och är sk Pirat?
Många pirat är original, Mekonomen lär ha det, andra har okänt ursprung.

Long Life

• Vid datorn
« Svar #9 skrivet: 16 jan-09 kl 23:35 »

HUR KLARAR DU DET SJÄLV DÅ???
Tack bra men det gäller att försöka vara förutseende. Du då som är ny här idag?

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser