Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomme eller isbar?  (läst 2286 gånger)

Gräbban

• -
Blomme eller isbar?
« skrivet: 22 dec-08 kl 18:01 »
Har flera kycklingar av Isbar där nästan alla är blå mer eller mindre. I samma kläck hade jag fem Blommeägg, jag trodde inte att det blev några Blomme alls för alla hade nästan samma färger, men när jag nu efter flera veckor  ::) räknat dom blåa så är det ju fjorton stycken, och jag hade ju bara elva Isbarägg.... Kammarna börjar även synas lite, och har alla Isbar sån där "ärtkam"? I så fall har jag en förbannat läcker Blommetupp, som ser ut som en rödhake!
Ganska mörkt gråblå med rött bröst och hals!
Har tyvärr inga bilder...
Finns det andra typiska kännetecken för Isbar?
Känns lite pinsamt att jag inte har koll på vilka raser det är när jag köpt dom och kläckt fram dom själv...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

udnessvingen

SV: Blomme eller isbar?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-08 kl 19:16 »
Skal isbar ha ertkam i det hele tatt da?? ingen av mine isbar har det..

fjäderfän

« Svar #2 skrivet: 24 dec-08 kl 19:06 »
blomme kan får en gråblåfärg om man har tur fast den e ju spräklig.

blomme har inte ärtkamm.

isbar säger en del att dom får ha och en del säger att dom ska ha enkelkam.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 25 dec-08 kl 18:50 »
Isbar ska ha enkelkam och Blomme likaså. Vissa Isbar får enkelkam och det ska man inte föra vidare. har själv slaktat bort flera Isbar som annars var jättesnygga fast med ärtkam. :-\
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 25 dec-08 kl 22:10 »
Isbar "ska ha" enkelkam och Blomme likaså. Vissa Isbar får "enkelkam" och det "ska man inte" föra vidare.

Du menar ärtkam där  va?  ;D För annars så vet jag inte riktigt vad du menar... De ska ha men man ska inte föra vidare.  ;D ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

carmen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 dec-08 kl 12:31 »
Hej!

Isbar kan få ärtkam men det är inget man ska sträva efter, jag ser till att de får nya hem till dem som vill ha rasen för äggfärgens skull. De kan alltså få ärtkam men man ska inte avla på det om man vill vara noga. Tror att det är sönderavlat med Isbar och därför blir det så. (Mina härstammar från den uppfödaren som har köpt upp Martin Silverudds djur).

Jag kan inte mycket om Blomme, men har de inte annan färg på benen kanske?

mvh
Carmen

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 26 dec-08 kl 17:42 »
Du menar ärtkam där  va?  ;D För annars så vet jag inte riktigt vad du menar... De ska ha men man ska inte föra vidare.  ;D ::)
OJOJ, ja självklart så blev det fel  :-[ Du har så rätt. Det är ärtkammen man inte ska föra vidare, sorry  :-\  ;D
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Gräbban

• -
« Svar #7 skrivet: 27 dec-08 kl 15:46 »
Ok, då vet jag det. Alla mina isbar kommer från sammaställe, men en del av dom har enkelkam. Jag trodde ett tag att de som har en "plattare bredare" kam kanske var tuppar.
Vad menar du förresten med att Blomme har annan färg på benen? Blommor kan ju ha olika färger på sina ben...? Eller är det Isbar som alltid har en färg på benen då?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

yrhönan

• Lökshus
« Svar #8 skrivet: 29 dec-08 kl 09:06 »
Blomme har gula (eller vita) ben.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 29 dec-08 kl 11:51 »
På alla Isbar jag har sett ÄN SÅ LÄNGE så har alla haft som lite svartgula ben... Hur ska man beskriva det? först gult och sedan som ett lager av svart över så att de blir som gulgråa på viss ställen medan andra partier på benet är mer svart (eller gult).

Som Gräbban skrev här ovan så har blomme antingen gula eller vita ben (tycker själv att det vita ser mer ut som ljust rosa).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 dec-08 kl 22:54 »
Har det aldrig fallit er in, att allt som kallas "isbar" inte är rasren isbar och allt som kallas blomme inte är rasren blomme?

Jag är inte helt hundra på isbar som ju är en av Martin Silverudd framkorsad värpras och som inte standardiserats eller har någon lantrasbakgrund. Däremot är jag helt säker på skånska blommehöns och deras kamform. Den är helt klart enkel och ingenting annat. Tom den tofsiga varianten har enkel kam.

« Senast ändrad: 29 dec-08 kl 23:03 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
Hantverkare92, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser