Jo det var besvär med Urquell när det började leverera till Systembolaget, Systembolaget klagade på ojämn kvalite. Ett starköl fick vid denna tid inte ha över 4,5 % alkohol, och var det lägre än 3,5 % var det ju mellanöl (på den tiden var det volymprocent det motsvarar för starkölets del ca 5,2% i dagens viktprocent).
Tjeckerna var helt oförstående, de brygger ett gott öl, och för att få bästa kvalite med tanke på tillgänglig råvara, så fäster man inte så stor uppmärksamhet på alkoholprocenten.
I Tyskland frågade jag en gång hur starkt ölet var, bryggaren svarade 14%, och jag trodde han försökte driva med mej, tills jag förstod att han menade stamvörtsyrkan.
Krävs nog en tradition av att ha haft motbok och monopol för att man ska fästa stor vikt vid tom tiondels procent.
Öl som har 2,8 styrka är skattefri och kan köpas för en till tre kronor per burk, medan en 3,5, alltså en skillnad av 0,7% kostar ca tre ggr mer. Smakar ölen bra så finns det ingen anledning att köpa en 3,5:a. Dessutom om man vill bli påstruken kostar en betydligt starkare öl bara lite mer.