Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fågelholksfrågor  (läst 7118 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Fågelholksfrågor
« skrivet: 22 dec-08 kl 09:48 »
Hej!

Satte igår igång att göra fågelholkar av gamla brädor här hemma. En trevlig sysselsättning. Men det är ett par saker jag undrar över:

1) Bör man unvika att ha grenar och pinnar nära ingångshålet? Jag har för mig att jag har läst/hört att man bör undvika det, eftersom det innebär att rovlystna större fåglar då kan sitta utanför och bara vänta på att buffén ska serveras.

2) Hur högt upp ska holken sitta?

Att ha holken högt upp torde ha fördelen att löv- och grenverket döljer den för rovfåglarna. Men är den alltför väl dold kanske den är svår att hitta även för de fåglar som ska nyttja den? Dessutom vill ju vi människor kunna titta på våra nya hyresgäster. Sen har vi ju punkt 1) att tänka på.

Gnagare och katter kan ju klättra, så för deras skull borde inte höjden spela någon roll. Elaka ungdj-ar är heller inget att oroa sig för, då holkarna kommer hamna på baksidan av tomten, åt skogen till, där ingen går.

Ytterligare en nackdel med att bo högt i en tall (den aktuella trädarten) är att det svajar mer däruppe.

För att inte tala om risken att bryta benen av sig då man ska sätta upp, ta ner eller rengöra en högt belägen holk.

3) Man kan tydligen bestämma till viss del vilka fågelarter man vill ha i sin holk, beroende på hur stor man gör den. Är det farligt att ha en småfågelholk precis i närheten av en större fågelholk? De stora fåglarna kanske äter upp de mindre? Speciellt om det är rovfåglar. Visst vore det trevligt att ha en uggla på tomten, men inte till priset av att blåmesarna försvinner.

4) Spelar väderstreck någon roll för häckande fåglar? Jag tänker mest på solens uppgång och nedgång och dess inverkan på holkgästernas välmående.
« Senast ändrad: 22 dec-08 kl 10:13 av Armand »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Huggorm

• Gäst
SV: Fågelholksfrågor
« Svar #1 skrivet: 22 dec-08 kl 11:05 »
Du skall inte ha någon sittpinne utanför ingångsgålet. Småfåglarna behöver det inte eftersom dom sitter på hålkanten när dom skall in. Större fåglar och ekorrar däremot måste ha något annat att sitta på.

Det beror lite på fågelart hur högt man sätter holken. 3-4m är ingen dålig utgångspunkt. Sedan bör man undvika att sätta holken i söderläge där solen kommer åt, eftersom det kan bli ruskigt varmt för dom. Att träden svajar är knappast något problem, åtminstone inte om du sätter holken när stammen och inte ute på någon gren.

Äter verkligen ugglor småfåglar? Trodde bara dom åt möss och annat mera nattaktivt, småfåglar sover väll en stor del av den tid som ugglor är aktiva?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 22 dec-08 kl 11:25 »
Du skall inte ha någon sittpinne utanför ingångsgålet. Småfåglarna behöver det inte eftersom dom sitter på hålkanten när dom skall in. Större fåglar och ekorrar däremot måste ha något annat att sitta på.

Bör man undvika att ha småfågelholkar nära grenar? Man vill ju inte att större fåglar och ekorrar ska vara i närheten av dem.

Bör jag ha sittpine till större holkar, eventuellt sätta dem nära grenar?

Kan man göra holkar specifikt för ekorrar? Jag hade inte ens tänkt tanken. :)

Det beror lite på fågelart hur högt man sätter holken. 3-4m är ingen dålig utgångspunkt. Sedan bör man undvika att sätta holken i söderläge där solen kommer åt, eftersom det kan bli ruskigt varmt för dom. Att träden svajar är knappast något problem, åtminstone inte om du sätter holken när stammen och inte ute på någon gren.

Okej, tack!

Ajdå,  jag som ville ha dem i söderläge (vända mot vårt hus). Nåja, fåglarnas välmående är ju viktigast.

Varför ska man ha ha fågelholken på en viss höjd? Känner de sig obekväma för nära marken?

Äter verkligen ugglor småfåglar? Trodde bara dom åt möss och annat mera nattaktivt, småfåglar sover väll en stor del av den tid som ugglor är aktiva?

Det stod i min fågelbok att ugglor kan ta "intet ont anande småfåglar". Antar att de menade såna som sitter och sover i grenar, och inte i holkar.

Men kajor, t ex, kan väl ta småfåglar, i a f ungar, på dagen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 dec-08 kl 13:25 »
Nja, jag menade att man inte bör ha sittpinne eftersom större fåglar och ekorrar kan ta sig in då. Har ingen aning om ifall man kan göra holkar för ekorrar, men det hade varit kul att ha faktiskt. Skulle gärna följa en ekorrfamilj över en säsong. Däremot äter ekorrar gärna fågelägg, och kan faktiskt vara ett av de största hoten mot fågelbon. Därför man skall försöka sätta holken så ekorrarna har svårt att komma till. Man bör undvika att ha holken sittande rakt ovanför grenar. Vet inte hur lätt det är att skydda en holk mot rovdjur, men kan ju göra det så svårt som möjligt för dom i alla fall.

Söderläge kan funka om det sitter grenar som skuggar. Eller så kanske man kan bygga något slags solskydd om man vill ha holken vänd åt det hållet. Kanske man kan bygga holkar så de inte blir så känsliga för sol, eller i material som håller det svalt?

Olika fågelarter vill ha holken på olika höjd. Dessutom är det viktigt att välja rätt storlek på ingångshålet för den fågelart man vill hjälpa. En tabell med lämpliga höjder och hålstorlekar hittar du här:

http://www.bostream.nu/andersmelinshemsida/holkar/holkar1.html

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 22 dec-08 kl 17:07 »
Tack för länken! Precis en sådan sida behövde jag, men var oförmögen att finna en.

Det blir nog till att vända lite på fågelholkarna tror jag, det här med extra skydd låter lite bökigt. Jag får helt enkelt bygga några fladdermusholkar och sätta i söderläge i stället, de skulle gilla det såg jag! :)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 dec-08 kl 20:50 »
Jag sätter alltid mina småfågelholkar så jag når dom från backen, jag kan även sätta på gaveln eller under takutsprång.
Dom småfågelholkar jag satt upp dom senaste fem sex åren har varit dom som TeGe produkter sälger. Man hänger upp dom i en gren och om man vill kan man anv. en pinne med en krok i änden så man får upp den lite högre upp i grenverket. Lätta att rensa ur på hösten.

Jag har kollat 26 st sådana holkar och på fem år har det flugit ut om jag minns rätt ca. 700 fågelungar. Det året det flög ut mest var lite över 170 st. inte illa va. Dom fåglar som häckar i dom är mest s-v flugsnappare, sen talgoxar, blåmesar och något enstaka par av svartmes

Vill man enbart ha blåmes eller svartmes i holkarna ska hålet vara 28mm. för flugsnapparen och talgoxen 32mm. Vill man gynna starar och kanske göktytan ska hålet vara 50mm.
Tänkte på dom holkarna som jag hänger upp och kommer från TeGe har inte hackspetten hackat upp hålen på.

Kattugglor tar upp till duvas storlek och som många andra rovfåglar/djur förser dom sej av fågelungar och annat smått under den tiden det är ett överflöd "maj juni juli" och dom själva ska mata upp sina ungar. Under den här tiden kläcks det ju massor av insekter och då har insektsätande fåglar lätt att mata sina små och drar ibland upp två kullar.

tege-produkter@alfa.telenordia.se

MVH
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 23 dec-08 kl 08:30 »
Jag sätter alltid mina småfågelholkar så jag når dom från backen, jag kan även sätta på gaveln eller under takutsprång.
Dom småfågelholkar jag satt upp dom senaste fem sex åren har varit dom som TeGe produkter sälger. Man hänger upp dom i en gren och om man vill kan man anv. en pinne med en krok i änden så man får upp den lite högre upp i grenverket. Lätta att rensa ur på hösten.

Hehe, jag tycker att halva nöjet ligger i tillverkningen, så jag köper inga holkar. Möjligtvis bräder.

1-4 meter för småfåglar läste jag, så att sätta dem så man kan nå dem blir inga problem. Bor hemma hos föräldrarna för tillfället och de vill inte ha fågelskit för nära huset, så det får bli att hänga upp dem i träd.

Jag har kollat 26 st sådana holkar och på fem år har det flugit ut om jag minns rätt ca. 700 fågelungar. Det året det flög ut mest var lite över 170 st. inte illa va. Dom fåglar som häckar i dom är mest s-v flugsnappare, sen talgoxar, blåmesar och något enstaka par av svartmes
Vill man enbart ha blåmes eller svartmes i holkarna ska hålet vara 28mm. för flugsnapparen och talgoxen 32mm. Vill man gynna starar och kanske göktytan ska hålet vara 50mm.
Tänkte på dom holkarna som jag hänger upp och kommer från TeGe har inte hackspetten hackat upp hålen på.

Oj, vad många! Hoppas jag har sån tur, om man kan kalla dert "tur".

Att det kan vara så noga med hålstorleken, att 4 mm gör skillnad... Bra att tänka på.

Kattugglor tar upp till duvas storlek och som många andra rovfåglar/djur förser dom sej av fågelungar och annat smått under den tiden det är ett överflöd "maj juni juli" och dom själva ska mata upp sina ungar. Under den här tiden kläcks det ju massor av insekter och då har insektsätande fåglar lätt att mata sina små och drar ibland upp två kullar.

Hade gärna haft ugglor här, i så fall. Vet du hur man gör en holk? Jag hittade en holk för en slags uggla (kommer inte ihåg vilken) som bara bodde i Norrland... Känns inte så lönt att bygga dess bo här då... Så vidsträckt rykte har man inte inom byggbranchen, än!  ;)

Tack för svaren!
« Senast ändrad: 23 dec-08 kl 08:31 av Armand »

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 dec-08 kl 09:55 »
Jag skulle vilja ha svartvit flugsnappare här. Vi  hade sådana några år när jag var liten, men sedan dess har jag inte ens sett till dom. Får väll snickra en holk i rätt storlek och hoppas på att den inte blir tagen av talgoxarna

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser