Nja, det ska rätt mycket till faktiskt. Och en första förutsättning för att nån överhuvudtaget ska kunna framföra några krav är ju isåfall att du drivit ner AB;et så att aktiekapitalet sen länge är förbrukat, då kan styrelsen bli skyldig att betala en del skulder, då betraktas det som en enskild firma, och den som tecknar firman kan bli skyldig.
Jag har dock aldrig sett detta inträffa i praktiken, dels för att få leverantörer känner till reglerna, och dels för att skatteverket inte verkar bry sig speciellt mycket. Konkursförvaltaren gör det definitivt inte, dom är bara intresserade av att kvittera ut sitt arvode och att få pappren lite snygga.
Jag rekommenderar alla som tänker sig att driva nån verksamhet av lite omfattning att bilda ett AB, hade inte jag haft det så kunde jag lika gärna skjuta mig direkt nu. Den enskilda firman är en fälla som få känner konsekvenserna av innan dom själva har misslyckats. Många tror ju att man blir av med sina skulder vid en konkurs, vilket är helt felaktigt, dom ligger med en livet ut om man inte betalar eller får skuldsanering.
Skatteskuder går ju an, dom försvinner ju efter 5 år om man lyckas överleva utan nån inkomst så länge, har man inkomst så tar ju KFM den direkt.