Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang. banklån för fattigt folk.  (läst 2571 gånger)

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Ang. banklån för fattigt folk.
« skrivet: 29 sep-05 kl 13:58 »
Hej på er :)

Jag har varit o tittat på en liten stuga utanför Mjölby, på landsbygden. Det såg jättefint ut men tyvärr var bottenbjälklaget förmodligen i mkt stort behov av helrenovering, vilket är ett jättejobb som jag absolut inte orkar med då jag är sjukpensionär. Så jag avsa mig intresset för just det huset efter att ha funderat några dagar.

Iaf, innan jag betämde mig så slängde jag iväg en låneansökan till Länsförsäkringar i Mjölby.  Idag så ringde en trevlig banktjänsteman därifrån o sa att det gick jättebra att få låna till HELA köpeskillingen, dvs 225.000, detta trots att jag har en ganska liten inkomst på bara 14175:-/månad INNAN skatt! Han tyckte faktiskt att jag kunde få låna upp till max 300.000 ;D Jag kunde även ha möjlighet till ett litet privatlån på 10-20.000 till renovering av huset, alltså utöver själva huslånet.

Skriver det här för att andra inte ska känna sig så nedslagna i skoskaften pga dålig ekonomi, vet PRECIS hur det känns att vara orolig för om man ska få lån eller ej. Men i mitt fall var det alltså ingen som helst tvekan o jag är jätteglad att jag sökte lånelöfte trots att jag inte kunde köpa just det huset jag tittat på.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Grimhild

  • Gäst
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #1 skrivet: 30 sep-05 kl 14:41 »
Det var positiva nyheter :). Den enda chansen till att jag någonsin ska uppnå drömmen om en egen liten gård är ju tyvärr ett saftigt lån. Eller gifta mig rikt? ;D

Lycka till med den lilla stugan då!

Grumphy

  • Gäst
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #2 skrivet: 30 sep-05 kl 20:44 »
Det var tråkit att höra att stugan var i så dåligt skick !
Men det kommer fler tillfällen, du fick ju i allafall en heldel erfarenheter och ett positivt besked ifrån banken, de e inte fy skam  ;)
Citera
Grimhild
-Den enda chansen till att jag någonsin ska uppnå drömmen om en egen liten gård är ju tyvärr ett saftigt lån. Eller gifta mig rikt?

Vänta bara plödsligt bara händer det ! för mig tog det 5-6 år vart de inte det ena så vart det de andra men så plödsligt vart det läge och rätt hus blev till salu, känns lite som om det vart meningen på någe vis *skumt*  :o

Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #3 skrivet: 30 sep-05 kl 22:10 »
Vart ligger stugan vad ingick, fanns det stall ladugård eller andra uthus, hur gammal är du?, man frågr ju inte efter ålder men jag vill avgöra om jag kan hjälpa dig.

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #4 skrivet: 01 okt-05 kl 01:28 »
Sitter här o suckar lite, det tar verkligen TID att hitta ett hus som passar! Jag får väl försöka ha lite mera tålamod, säkert får jag väl vänta ett par år till. Men då BASKE mig måste det hända nåt för då har jag väntat lika länge som Grumphy! ;D
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Grimhild

  • Gäst
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #5 skrivet: 01 okt-05 kl 09:57 »
Vänta bara plödsligt bara händer det ! för mig tog det 5-6 år vart de inte det ena så vart det de andra men så plödsligt vart det läge och rätt hus blev till salu, känns lite som om det vart meningen på någe vis *skumt*  :o

Plötsligt händer det :), ja, hoppas kan jag ju. Är tyvärr obotligt negativ för det mesta... Men just nu är det det enda jag vill här i livet, ta med mig hästen och bo i eget hus, med egen tillhörande mark. Så någon gång måste det ju ske! Vad kul att du har fått det hus du vill ha iallafall :).

Neiklot

  • Gäst
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #6 skrivet: 24 nov-05 kl 14:25 »
Grejen med bolån är att man skriver dom på mycket lång tid, så månadskonstaden blir rätt låg.

(Man brukar skriva dom på 20år, sen skriver man om dom, efter 20år..osv.)..
Vilket gör att månadskonstnaden blir rätt låg.

Och du, bor du billigt nu har du en rätt safftig lön! ;D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #7 skrivet: 12 dec-05 kl 17:16 »
Du som behöver låna 100% för att köpa ett hus gör inte fel när du köper, det brukar ibland vara så när man ska lämna en 5000kr  lägenhet för att köpa ett hus för sådär en 450000 kr.

Har du ett hus på gång så slå till, nu vill bankerna låna ut, då det finns mycket pengar att låna ut.

Det kan bli andra tider, som t.ex. om räntan stiger och banker får problem med sina kunder som har lånat för mycket, då dras i panikbromsen, och man måste ha pengar för att låna.

Detta skedde vid 90-talets början, och det tog över 10 år innan det blev lätt igen.


Man bör beräkna att man klarar ca 4% realränta, för att vara på säker sida, det är ett långt åtagande, så dagens situation gäller inte i morgon. Den nominella har mindre betydelse.

Jag tog ett lån på 60000 i slutet på 1980-talet till 11,5 % ränta, inflationen var ca detsamma, så min ränta var inte speciellt hög.

Idag betalar jag knappt 3% och vi har ca 1,5% inflation, detta att inte titta på realränta kan få misstag att uppkomma. Mitt lån är alltså lika dyrt idag.


Det är inte sannolikt att realräntan går över 4%, och man blir inte alltid kompenserad för inflationen i tid, så en marginal på 4% realränta är en god marginal.

Det blir 20000 på en halv million, så att byta från en hyresrätt som alltid stiger i pris till ett hus, är inte bara ekonomiskt fördelaktigt, det är ett trevligare boende, och många fritidsbekymmer försvinner.

Driftkostnaderna torde inte uppgå till de 40000 som skiljer, de går oxå att påverka i eget hus.

Prisklassen jag räknar på, finns inte på de "hetaste" ställena, och det gäller att pendla eller hitta jobb om man nu inte har pension.
Som alltid gäller det att ha koll på att man får rätt hus, på en plats som man tror är bra att bo på.

I stan kostar det pengar så fort man lämnar ytterdörren, så är det inte riktigt på landet. Blir alltid på nåt konstigt sätt nån hundring fattigare när jag satt min fot i Lund.

Min uträkning gäller för normala svängningar, vid katastrofer i ekonomin, bör man klara sig ändå, då det inte går att slänga ut majoriteten av husägare.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Ang. banklån för fattigt folk.
« Svar #8 skrivet: 16 mar-07 kl 19:56 »
puttar upp tråden lite.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 3 användare
Tobias Baggman, Gröfre Slissing, Gamina

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser