Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Imfunktionell Briggs/Stratton  (läst 4125 gånger)

Tobacco

Imfunktionell Briggs/Stratton
« skrivet: 19 dec-08 kl 21:17 »
Håller på försöker fixa gräsklipparen, den brukar oftast totalt falla ur huvudet mellan oktober och april.
Den gick taskigt från i våras, utan att riktigt komma på vad som felade. I augusti gav jag upp om att klippa mer.

Har nu kollat gnista, bränsletillförseln, förgasaren. Allt ser bra ut. Har haft bort toppen, lyst med lampa för att kolla insugsventilen, ser bra ut. Dock, när jag försöker starta utan tändstift får jag inga riktiga "bränsleblandningspuffar", men vet inte riktigt vad jag borde kunna förvänta mig från en frisk motor. Och tar jag bort luftfiltret kommer det bensin ut där nere i "koppen" efter tag, tom. så att det stänker upp droppar. Precis som om han blåser luft baklänges genom förgasaren trots att insugsventilen ser ok ut.

Hur borde jag tänka?

Attis

• -
SV: Imfunktionell Briggs/Stratton
« Svar #1 skrivet: 19 dec-08 kl 21:26 »
Hur borde jag tänka?

Tänk handjagare  :D
/Attis

tonebender

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-08 kl 21:37 »
Ohoj!

Kan vara förgasarmembranet. Behöver isåfall bytas!
Ett vanligt förekommande problem.
( jag kan ingenting om motorer men en kompis sitter och kommenterar
över axeln här! )

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 19 dec-08 kl 22:14 »
Vad är det för typ av Briggs & Stratton - motor närmare bestämt? Ungefär när är den tillverkad? Har den högt placerad bränsletank och flottörförgasare, eller har den membranförgasare placerad ovanpå tanken? Vilken effekt (gissningsvis 3, 3,5 eller 4 hk) ?

Tobacco

« Svar #4 skrivet: 20 dec-08 kl 13:22 »
Det är en 10,5 hk motor, ca 18 år gammal med membranpump och flottörförgasare. Tanken sitter i jämnhöjd och straxunder förgasaren.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 20 dec-08 kl 21:16 »
Går det att få igång den (och hålla den gående) med startgas ?

Jag skulle nog gissa på antingen otät insugningsventil eller att den drar mycket tjuvluft av någon anledning (packning/O-ring någonstans mellan insugningsport, insugningsrör eller förgasare). En annan möjlighet är om ventilstyrningen skulle vara så sliten och glapp att motorn drar tjuvluft genom den. Detta är vanligt på gräsklipparmotorer där kylflänsarna blir igensatta av gräs så att det inte blir någon kylning alls runt ventilstyrningarna.
Tänk förresten på att även en bränd eller otät avgasventil kan leda till att motorn blir omöjlig att få igång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 2 användare
Helena Wätte, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser